Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste"— Esityksen transkriptio:

1 Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
”Projektiryhmä” Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste

2 1. Lähtötilanne Lähihoitajakoulutus ammatillisessa peruskoulutuksessa:
Kaikille pakolliset tutkinnonosat 1. Kasvun tukeminen ja ohjaus 15ov, 2. Hoito ja huolenpito 20ov ja 3. Kuntoutumisen tukeminen 15ov sekä Ammattitaitoa täydentävät tutkinnonosat 20ov ja Vapaasti valittavat opinnot 10 ov on suoritettava kahden ensimmäisen opiskeluvuoden aikana, jotta pääsee siirtymään koulutusohjelmiin Noin 20 prosenttia opiskelijoista ei ole rästien takia pystynyt siirtymään koulutusohjelmiin

3 2. ”Projektiryhmä” Aiemmin opiskelijat joko tiputettiin myöhemmin aloittaneeseen ryhmään, tai he tekivät puuttuvia opintoja useamman ryhmän mukana Projektiryhmässä kaikki opiskelijat kerätään samaan ryhmään Mahdollisuus tehdä viidessä kuukaudessa kaikki puuttuvat opinnot ryhmälle erityisesti suunnitellun, nopeutetun opetuksen ja muiden erityisjärjestelyjen avulla Siirtyminen koulutusohjelmiin tammikuussa 2016

4 3. Opetusjärjestelyt Kutuun, hohuun ja useimpiin attoihin järjestettiin opetusta Katu ja vapaasti valittavat tehtiin erityisjärjestelyin, esim. kirjapaketeilla ja aiempia suorituksia täydentäen Ryhmää opetti seitsemän opettajaa, jotka olivat sitoutuneet antamaan erityistä tukea opiskelijoille Opettajat tekivät hyvin tiivistä yhteistyötä keskenään sekä opintojen suunnittelussa että arvioinnissa Ryhmänohjaaja kävi opinnot lävitse jokaisen opiskelijan kanssa vähintään kolme kertaa viiden kuukauden aikana, lisäksi yksilö- ja ryhmänohjausta puhelimitse ja Facebook -ryhmän kautta

5 3. Opetusjärjestelyt Hohun ja kutun opetus järjestettiin löyhästi ilmiöperustaisen oppimisen ja PBL:n ajatuksia mukaillen Maanantaisin opiskelijoille esiteltiin viikon heräte, eli opettajien yhdessä laatima case Kaikki viikon opetus linkitettiin tarinaan Perjantaisin opiskelijat vastasivat tapaukseen liittyviin kysymyksiin viikon aikana keräämiensä tietojen avulla Kokeita ei pääsääntöisesti pidetty, vaan oppimistehtävät toimivat oppimisen arvioinnin välineenä Opiskelija osallistui sen opintojakson opetukseen ja vastasi sen opintojakson kysymyksiin, josta hänellä ei vielä ollut suoritusmerkintää -> jokaisella opiskelijalla oli henkilökohtainen opiskelusuunnitelma

6 4. Haasteita Opiskelijat eivät palauttaneet oppimistehtäviään ajoissa -> opettajat ovat karhunneet tehtäviä opiskelijoilta jälkikäteen Ryhmänohjaukseen on kulunut huomattavan paljon aikaa Tutkinnonosakohtainen yhteinen arviointi on ollut ajoittain vaikeaa, koska opiskelijat eivät saa tehtäviään palautetuksi samaan aikaan Opettajat ovat käyttäneet eri käsitteitä samoista asioista, esim. heräte/case/viikkotehtävä tai hohun viikko 1/viikko 41 ->sekavuutta opiskelijoille

7 5. Miksi jatkamme kuitenkin?
Palaute opiskelijoilta oli ylistävää: ”Enemmän opin projektiryhmässä kuin aikaisemman 3 vuoden aikana tässä koulussa.” Opettajat kokivat yhteisopettajuuden ja sitoutumisen ryhmään mielekkäänä Ryhmä sai vahvan vertaistuen, kova tekemisen meininki ”Ihmeet”, eli kun ”toivoton tapaus” sitoutuu opiskeluun ja etenee opinnoissaan Tämän hetkisen arvion mukaan jopa 17 opiskelijaa 21:stä pääsee jatkamaan koulutusohjelmaan tammikuussa Vain yksi on keskeyttänyt opinnot


Lataa ppt "Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google