Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ"— Esityksen transkriptio:

1 OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ
oppimisen ja opiskelun ohjaus, uranvalinnan (ammatillisen suuntautumisen) ohjaus, persoonalliseen kasvuun ja kehitykseen liittyvä ohjaus tiedollinen, käytännöllinen ja psykososiaalinen ohjaus areena, jolla opiskelija voi käydä keskustelua omasta tulevaisuudestaan, omasta tavastaan opiskella ja toimia aikaa, huomiota, kunnioitusta virallinen ja epävirallinen ohjaus koko opintoajan kattava prosessi opiskelijan vastuu omista opinnoistaan ja korkeakoulun vastuu koulutuksen ja riittävän ohjauksen järjestämisestä siten, että opiskelijan on mahdollista rakentaa itselleen oman elinikäisen oppimisen ja työelämän kannalta mielekäs tutkinto, joka on suoritettavissa mielekkäässä ajassa

2 -> -> OPETUS- JA OPPIMISKULTTUURIN SUUNTA OPETTAJA
OPETTAJA / TUUTORI TOTEUTTAA ORGANISOI SELITTÄMINEN, OHJEET JA OPPIMISYMPÄRISTÖN KONTROLLI RIITTÄÄ RAKENTAMINEN - opettaja vetää opetuksen - motivointi, sitouttaminen opettaja järjestää kurssin oppimisyritykseksi ARKITEORIA -> MODERNI OPPIMISTEORIA OPISKELIJA OPISKELIJA SUORITTAA OPPII SUORITUS RIITTÄÄ ”PAKKO” YMMÄRTÄÄ - paljon, nopeasti ja - ymmärtäminen sanelee vähällä vaivalla etenemisen SELVIYTYMISKEINOT OPPIMISTEKNIIKAT

3 <-> <-> <-> TUUTOROINTI OPINTOILMAPIIRI
OPPIMISKULTTUURI yksikön ”henki”: yhteistyö, tiedonkulku ja vastuunjako ohjausperinne: kokemukset, käsitteet ja käytännöt ______________________________________________ Tuutoroinnin muotoihin ja sen onnistumiseen vaikuttavat yksikön ohjausperinne, laajemmin oppimiskulttuuri sekä yhteistyö, tiedonkulku ja vastuujako, laajemmin opinto- ja työilmapiiri.

4 HOPS Akateemisen asiantuntijuuden kasvun ilmaisin
Opiskelijan opintoja ja itseohjautuvuutta tukeva opintojen suunnittelun työkalu

5 HOPS sisältää Opiskelijan opintosuunnitelman aikatauluineen
Oppimistavoitteet Jatkuva itsearviointi opiskelujen aikana

6 HOPS perustyypit Rajattu Avoin

7 Rajattu HOPS Luonteeltaan tekninen Vähän reflektointia
Sopii erityisesti opintojen alkuvaiheeseen esimerkiksi ensimmäisen opiskeluvuoden opintojen suunnitteluun Rajattu HOPS voi myös liittyä opiskelutaitojen pohtimiseen tai olla osa orientoivan opintojakson suoritusta

8 Avoin HOPS Laaja opintojen suunnittelun väline
Tavoite on akateemiseen asiantuntijuuteen kasvaminen Urasuunnittelun elementtejä Sitoo opiskelijan yksilölliset intressit, oppimistarpeet ja osaamisen työelämästä ja tutkinnoista nouseviin oppimistarpeisiin Voi laajeta eräänlaiseksi elämänsuunnitelmaksi Rajattu HOPS voi sisältyä avoimeen HOPSiin

9 HOPStyöskentely ei rajaudu pelkästään opiskeluun, vaan esimerkiksi työkokemuksella, harrastuksilla ja järjestötoiminnalla on merkitystä HOPS-työskentely on jatkuva, läpi opintojen jatkuva prosessi

10 TUUTOROINNIN TAVOITTEITA
Opiskelijan kannalta Yliopiston näkökulmasta opetuksen laadullinen kehittäminen opiskeluaikojen lyhentäminen keskeyttämisten vähentäminen Opettajan tai tuutoroinnin toteuttajan näkökulmasta oman työn arviointi ja kehittäminen opiskelu- ja tiedeyhteisön jäseneksi integroiminen opintoihin sitouttaminen oppimistaitojen kehittäminen oppimisprosessin tukeminen oppimistulosten parantaminen opintopolun eri vaiheiden tukeminen

11 ERILAISIA TUUTOROINTIMUOTOJA
infoviikot ja orientaatiojaksot laitoksen ja henkilökunnan esittelytilaisuudet yhteiset retket ja illanvietot työpaikkavierailut johdantokurssit, laskupäivät tuutoripäivystys palautepäivät gradutuutorointi

12 -> TUUTOROINNIN TASOT Tiedollinen taso Toiminnan taso
Muut ohjaustahot Tera- pian taso Tunteen taso esim. opiskelijan omaan elämään liittyvät kysymykset opiskeluvaikeudet Toiminnan taso - esim. opintojen suunnittelu, oppimisen ja oppimistaitojen ohjaus Tiedollinen taso - esim. oppisisällölliset kysymykset, oppimistehtävät, palaute Vuorovaikutuksen taso - esim. yhteisöön integroiminen, opiskeluun orientoiminen, käytännön kysymykset

13 Opinnäytteiden ohjaus
KOKO OPINTOKAAREN KATTAVA TUUTOROINTI Valmistuminen Loppuvaiheen ohjaus Uraohjaus Mentorointi Loppuvaiheen ohjaus Alumnitoiminta Opinnäytteiden ohjaus Oppisisällöllinen tuutorointi / ainetuutorointi Harjoittelun ohjaus - Tuutoritupa - Laskupäivä - Opiskelijapiiritoiminta Kurssituutorointi Koulutuutorointi Opettajatuutorointi / Omaopettajatoiminta Vertaistuutorointi / Opiskelijatuutorointi - HOPS -ohjaus - Portfolio-ohjaus - Orientaatioviikot - Tuutoritupa - Laskupäivä - Opiskelijapiiritoiminta Tuutoroiva opetus Opintoneuvonta Pienryhmäohjaus / Opiskelijatuutorointi Opintojen alku Alkuvaiheen ohjaus

14 OPETTAJATUUTOROINTI yksilö- ja/tai ryhmätapaamisia
ohjauksen kesto vaihtelee tapaamisten määrä vaihtelee vapaaehtoisuus helpottaa opettajan näkökulma opintoihin opetuksesta erillään tai opetukseen integroitu

15 OPETTAJANA KEHITTYMISTÄ
PARANTANUT ILMAPIIRIÄ OHJAUSTA TARVITSEVAT EIVÄT OSALLISTU AKTIVOINUT JA MOTIVOINUT OPISKELIJOITA OPISKELIJAT PASSIIVISIA LISÄNNYT OPETUSKOKEILUJA HENKILÖKEMIAT / RYHMÄ EI TOIMI KOKEMUKSIA OPETTAJA- TUUTOROINNISTA PARANTANUT OPPIMISTULOKSIA AIKA TIEDON, KOULUTUKSEN JA TUEN PUUTE AUTTANUT ARVIOIMAAN OMAA TYÖTÄ JA OPETTAJANA KEHITTYMISTÄ VAPAUS TOIMIA OMALLA TAVALLA LISÄÄNTYNYT

16 TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN LAITOKSESSA (Helsingin yliopisto)
OPETTAJATUUTOROINTI TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN LAITOKSESSA (Helsingin yliopisto) tavoitteena keskeyttämisten vähentäminen ja valmistumisaikojen lyhentäminen pakollinen opintojakso (1 ov) joka maanantai varattu aika (2 h) opettajatuutoroinnille tuutorointi sisältyy opettajien kokonaistyöaikaan keskitytään muuhun kuin kurssien asiasisältöihin aiheet ryhmien sisältä, alussa HOPS keskeistä opiskelijat tapaavat tuutorinsa kahden kesken vähintään kerran lukukaudessa opettajatuutorit tapaavat myös keskenään

17 PROSESSIOSASTON OMAOPETTAJAT (Oulun yliopisto, Katariina Alha)
ongelmana omaopettajan tehtävänkuvan epämääräisyys ja työnjaon epäselvyys pienryhmäohjaajien ja omaopettajien kesken pienryhmäohjaaja - omaopettaja -parit koulutuspäivät omaopettajille tapaamiset ryhmissä ja henkilökohtaisesti omaopettajien yhteistapaamiset omaopettajien ohjaussuunnitelmat

18 YLIOPISTO-OPINTOIHIN VALMENTAVA ALKUVAIHEEN TUUTOROINTI
(Oulun yliopisto, Alli Huovinen) tavoitteena opiskelun tukeminen, opiskelijakadon vähentäminen omaopettajaryhmät, n. 20 opiskelijaa / 1 omaopettaja yksilöhaastattelut, (HOPS), ryhmätapaamiset omaopettajakansio (tietoa opiskelusta, työllistymisestä, valmistuneiden tarinoita) koulutuutorointi, kouluvierailut tuutoritupa

19 (Oulun yliopisto,Jari Okkonen)
KAIKKI LÖYTÄÄ! (Oulun yliopisto,Jari Okkonen) tavoitteena alkuvaiheen ohjauksen tehostaminen ja ensimmäisen kirjallisen harjoitustyön ohjaus harjoitustyön ongelmia lähestytään vertaistuutoroinnin avulla, jossa tuutorit antavat työn tekemiseen liittyvää sekä henkilökohtaista että ryhmäohjausta vertaistuutorit saavat työstään tuntiopetuspalkkion opettajatuutorointi on kytketty osaksi pienryhmäohjausta HOPS:n tekeminen – prosessina – on osa opettajatuutorointia

20 KOULUTUS JA TUKI tuutorikahvit opiskelijatuutoreiden valmennus
opettajatuutoreiden koulutus opettajakohtainen / laitoskohtainen konsultointi yhteistyö laitoksen tuutoreiden kesken apurahat, projektit tiedottaminen

21 Olosuhteet urasuunnittelulle SUOTUISAT RAJALLISET Ohjaaminen
resurssien itsepalvelukäyttöön Ohjaavan ympäristön itsepalvelukäyttö Opiskelijan valmiudet urasuunnitteluun MATALAT KORKEAT Henkilökohtaisemmat lähestymistavat ohjauksessa Ohjaaminen resurssien itsepalvelukäyttöön (Sampson & Reardon 1996)

22

23 3. OPINTOJEN OHJAUKSEN MENETELMÄT
ARVIOINTIRYHMÄN HAVAINNOT Henkilökohtainen ohjaus toimii (aktiivisille opiskelijoille). Ryhmäohjausta käytetään liian vähän. Vertaisohjaus toteutuu pääasiassa opiskelijatuutorointina. Verkko-ohjausta ei vielä hyödynnetä täysimääräisesti. SUOSITUKSET Ryhmäohjausta ja verkko-ohjausta tulisi tehostaa. Opiskelijatuutoreiden ohjausvastuuta tulisi rajata.

24 4. OPISKELIJAN POLUN NÄKÖKULMA
ARVIOINTIRYHMÄN HAVAINNOT Uudet opiskelijat saavat alkuvaiheessa liian paljon tietoa. Keskivaihe on ohjauksellinen katvealue. Opinnäytetyön ohjaus vastaa yleensä kysyntää. SUOSITUKSET Keskivaiheessa tulisi tarjota valintoihin ja urasuunnitteluun liittyvää ohjausta. Tukea ja ohjausta tavoitteelliseen opiskeluun: tutkinnon rakentamiseen liittyvää ohjausta ja henkilökohtaisten opintosuunnitelmien l. HOPS:ien käyttöä lisätä. Harjoittelun ohjausta tulisi tehostaa. Työelämänäkökulma tulisi nivoa opiskeluun opintojen alusta asti.

25 YHTEENVETO - OPINTOJEN OHJAUKSEN LAATULISTA
1. OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ JA TAVOITTEISTA ON YHTEINEN KÄSITYS. 2. OPINTOJEN OHJAUKSELLA ON RIITTÄVÄT RESURSSIT JA TOIMIVA TYÖNJAKO. 3. OPINTOJEN OHJAUKSEN MENETELMIÄ KÄYTETÄÄN MONIPUOLISESTI. 4. OPINTOJEN OHJAUS KATTAA KOKO OPISKELIJAN POLUN. 5. OPINTOJEN OHJAUKSEN JA KOULUTUKSEN LAATUA ARVIOIDAAN SÄÄNNÖLLISESTI.


Lataa ppt "OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google