Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

-> -> OPETUS- JA OPPIMISKULTTUURIN SUUNTA OPETTAJA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "-> -> OPETUS- JA OPPIMISKULTTUURIN SUUNTA OPETTAJA"— Esityksen transkriptio:

1 -> -> OPETUS- JA OPPIMISKULTTUURIN SUUNTA OPETTAJA
OPETTAJA / TUUTORI TOTEUTTAA ORGANISOI SELITTÄMINEN, OHJEET JA OPPIMISYMPÄRISTÖN KONTROLLI RIITTÄÄ RAKENTAMINEN - opettaja vetää opetuksen - motivointi, sitouttaminen opettaja järjestää kurssin oppimisyritykseksi ARKITEORIA -> MODERNI OPPIMISTEORIA OPISKELIJA OPISKELIJA SUORITTAA OPPII SUORITUS RIITTÄÄ ”PAKKO” YMMÄRTÄÄ - paljon, nopeasti ja - ymmärtäminen sanelee vähällä vaivalla etenemisen SELVIYTYMISKEINOT OPPIMISTEKNIIKAT

2 <-> <-> <-> TUUTOROINTI OPINTOILMAPIIRI
OPPIMISKULTTUURI yksikön ”henki”: yhteistyö, tiedonkulku ja vastuunjako ohjausperinne: kokemukset, käsitteet ja käytännöt ______________________________________________ Tuutoroinnin muotoihin ja sen onnistumiseen vaikuttavat yksikön ohjausperinne, laajemmin oppimiskulttuuri sekä yhteistyö, tiedonkulku ja vastuujako, laajemmin opinto- ja työilmapiiri.

3 TUUTOROINTI Tuutorointi on opiskelijan monimuotoista opintojen ohjausta, joka kohdentuu opiskeluun, opintoihin, oppimiseen, oppisisältöihin, opinnäytetyöhön tai uravalintaan. Tuutorointi kohdentuu oppiaineen tai koulutusohjelman osalta keskeiseen opiskelijoiden opintopolun kohtaan. Se lähtee laitoksen, sen oppimis- kulttuurin, opiskelijoiden ja opettajien tarpeesta ja sen muodot ja mallit vaihtelevat. Tuutorointi lähtee liikkeelle havaitusta tai kartoitetusta ohjauksen tarpeesta ja yhdessä sovitusta tavoitteesta, mikä mahdollistaa eri ohjausmuotojen luontevan lomittumisen opintopolun varrelle ja ohjauksen toteuttajien yhteydenpidon, yhteistyön ja vastuunjaon.

4 OPETUKSEEN INTEGROITU TUUTOROINTI
TUUTOROINTI JA MENTOROINTI TYÖELÄMÄ MENTOROINTI PIENRYHMÄOHJAUS, VERTAISTUUTOROINTI OPETTAJATUUTOROINTI KORKEA- KOULUT OPETUKSEEN INTEGROITU TUUTOROINTI TYÖNOHJAUS KOULU- TUUTOROINTI KOULUT

5 TUUTOROINNIN TAVOITTEITA
Opiskelijan kannalta Yliopiston näkökulmasta opetuksen laadullinen kehittäminen opiskeluaikojen lyhentäminen keskeyttämisten vähentäminen Opettajan tai tuutoroinnin toteuttajan näkökulmasta oman työn arviointi ja kehittäminen opiskelu- ja tiedeyhteisön jäseneksi integroiminen opintoihin sitouttaminen oppimistaitojen kehittäminen oppimisprosessin tukeminen oppimistulosten parantaminen opintopolun eri vaiheiden tukeminen

6 ERILAISIA TUUTOROINTIMUOTOJA
infoviikot ja orientaatiojaksot laitoksen ja henkilökunnan esittelytilaisuudet yhteiset retket ja illanvietot työpaikkavierailut johdantokurssit, laskupäivät tuutoripäivystys palautepäivät gradutuutorointi

7 TUUTORIN ROOLI OPETUKSESTA ERILLÄÄN TOTEUTETTAVA OHJAUS
OPPISISÄLLÖLLINEN OPETUKSEEN INTEGROITU OHJAUS EDISTÄÄ OPISKELIJAN INTEGROITUMISTA TIEDEYHTEISÖÖN AUTTAA OPISKELIJAA ORIENTOITUMAAN OPISKELTAVIIN SISÄLTÖIHIN TUKEE OPINTOJEN ERI VAIHEISSA HERÄTTÄÄ JA VIRITTÄÄ KYSYMYKSIÄ OPPISISÄLLÖISTÄ AUTTAA OPISKELIJAA ORIENTOITUMAAN OPINTOIHIN OHJAA TIEDONLÄHTEILLE ANTAA PALAUTETTA OPPIMISTEHTÄVISTÄ AUTTAA OPINTOJEN SUUNNITTELUSSA OPASTAA OPISKELUUN LIITTYVISSÄ KÄYTÄNNÖN KYSYMYKSISSÄ ERIYTTÄÄ OPETUSTA OPISKELIJOIDEN TASON MUKAAN OHJAA OPPIMISTAITOJEN KEHITTÄMISESSÄ

8 -> TUUTOROINNIN TASOT Vuorovaikutuksen taso Tiedollinen taso
Muut ohjaustahot Tera- pian taso Tunteen taso - esim. opiskelijan omaan elämään liittyvät kysymykset opiskeluvaikeudet Toiminnan taso - esim. opintojen suunnittelu, oppimisen ja oppimistaitojen ohjaus Tiedollinen taso - esim. oppisisällölliset kysymykset, oppimistehtävät, palaute Vuorovaikutuksen taso - esim. yhteisöön integroiminen, opiskeluun orientoiminen, käytännön kysymykset

9 Opinnäytteiden ohjaus
KOKO OPINTOKAAREN KATTAVA TUUTOROINTI Valmistuminen Loppuvaiheen ohjaus Uraohjaus Mentorointi Loppuvaiheen ohjaus Alumnitoiminta Opinnäytteiden ohjaus Oppisisällöllinen tuutorointi / ainetuutorointi Harjoittelun ohjaus - Tuutoritupa - Laskupäivä - Opiskelijapiiritoiminta Kurssituutorointi Koulutuutorointi Opettajatuutorointi / Omaopettajatoiminta Vertaistuutorointi / Opiskelijatuutorointi - HOPS -ohjaus - Portfolio-ohjaus - Orientaatioviikot - Tuutoritupa - Laskupäivä - Opiskelijapiiritoiminta Tuutoroiva opetus Opintoneuvonta Pienryhmäohjaus / Opiskelijatuutorointi Opintojen alku Alkuvaiheen ohjaus

10 OPETTAJATUUTOROINTI yksilö- ja/tai ryhmätapaamisia
ohjauksen kesto vaihtelee tapaamisten määrä vaihtelee vapaaehtoisuus helpottaa opettajan näkökulma opintoihin opetuksesta erillään tai opetukseen integroitu

11 OPETTAJANA KEHITTYMISTÄ
PARANTANUT ILMAPIIRIÄ OHJAUSTA TARVITSEVAT EIVÄT OSALLISTU AKTIVOINUT JA MOTIVOINUT OPISKELIJOITA OPISKELIJAT PASSIIVISIA LISÄNNYT OPETUSKOKEILUJA HENKILÖKEMIAT / RYHMÄ EI TOIMI KOKEMUKSIA OPETTAJA- TUUTOROINNISTA PARANTANUT OPPIMISTULOKSIA AIKA TIEDON, KOULUTUKSEN JA TUEN PUUTE AUTTANUT ARVIOIMAAN OMAA TYÖTÄ JA OPETTAJANA KEHITTYMISTÄ VAPAUS TOIMIA OMALLA TAVALLA LISÄÄNTYNYT

12 TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN LAITOKSESSA (Helsingin yliopisto)
OPETTAJATUUTOROINTI TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN LAITOKSESSA (Helsingin yliopisto) tavoitteena keskeyttämisten vähentäminen ja valmistumisaikojen lyhentäminen pakollinen opintojakso (1 ov) joka maanantai varattu aika (2 h) opettajatuutoroinnille tuutorointi sisältyy opettajien kokonaistyöaikaan keskitytään muuhun kuin kurssien asiasisältöihin aiheet ryhmien sisältä, alussa HOPS keskeistä opiskelijat tapaavat tuutorinsa kahden kesken vähintään kerran lukukaudessa opettajatuutorit tapaavat myös keskenään

13 SISÄÄNAJO LÄÄKIKSEEN - OPETTAJATUUTOROINTIA LÄÄKETIETEEN KOULUTUSOHJELMALLA (Kuopion yliopisto, Rita Sorvari) toteutetaan ensimmäisenä opiskeluvuonna 1 opettajatuutori, 100 opiskelijaa tavoitteena; auttaa opiskelijoita tutustumaan toisiin helpottaa integroitumista ohjata opiskelijaa pitkäjänteiseen tavoitteelliseen työskentelyyn antaa kokonaisnäkemys opintojen kulusta ja sisällöstä neuvoa opiskelijaa opintojen suunnittelussa auttaa näkemään lääkärin ammatin monipuoliset mahdollisuudet lisätä vuorovaikutusta opiskelijoiden ja opettajien välillä parantaa tiedonkulkua luoda avoin ja miellyttävä opiskeluilmapiiri kannustaa ja motivoida kerätä palautetta, ”olla kuulolla” lukujärjestyksessä infotilaisuudet, tuutoritunnit, lääkärivierailut, motivointiluennot ja esittelytilaisuudet tapaamiset luennoilla, harjoituksissa, itseopiskelutilassa, tarvittaessa henkilökohtaiset tapaamiset

14 YLIOPISTO-OPINTOIHIN VALMENTAVA ALKUVAIHEEN TUUTOROINTI
(Oulun yliopisto, Alli Huovinen) tavoitteena opiskelun tukeminen, opiskelijakadon vähentäminen omaopettajaryhmät, n. 20 opiskelijaa / 1 omaopettaja yksilöhaastattelut, (HOPS), ryhmätapaamiset omaopettajakansio (tietoa opiskelusta, työllistymisestä, valmistuneiden tarinoita) koulutuutorointi, kouluvierailut tuutoritupa

15 (Oulun yliopisto, Leena Karjalainen
FYSIIKAN TUUTORITUPA (Oulun yliopisto, Leena Karjalainen ja Jonna Häkkilä) fysiikan opiskelijat alkuunpanijoina päivystys (opetushenkilökunta/vanhemmat opiskelijat) tuvan aukioloaikoina vapaaehtoisuuden pohjalta toimii opiskelumateriaalin säilytyspaikkana ja tilana, jossa opiskelijat voivat käydä tekemässä tehtäviä tai kysymässä neuvoa päivystäjiltä tuvan tavoitteena on parantaa mahdollisuuksia yksilölliseen opintojen ohjaukseen ja henkilökohtaisten opintosuunnitelmien laatimiseen

16 (Oulun yliopisto,Jari Okkonen)
KAIKKI LÖYTÄÄ! (Oulun yliopisto,Jari Okkonen) tavoitteena alkuvaiheen ohjauksen tehostaminen ja ensimmäisen kirjallisen harjoitustyön ohjaus harjoitustyön ongelmia lähestytään vertaistuutoroinnin avulla, jossa tuutorit antavat työn tekemiseen liittyvää sekä henkilökohtaista että ryhmäohjausta vertaistuutorit saavat työstään tuntiopetuspalkkion opettajatuutorointi on kytketty osaksi pienryhmäohjausta HOPS:n tekeminen – prosessina – on osa opettajatuutorointia

17 MENTOROINTIKOKEMUKSIA
Oulun yliopistosta Kommentteja opiskelijoilta "Tuoretta tietoa työelämästä ja sitä kautta varmuutta, että on oikealla mielellä lähdössä työelämään." "Selkeyttä tulevaisuuden suunnitelmiin." "Kannustusta graduntekoon." ...ja mentoreilta "Mukava kuulla mitä laitoksella tapahtuu." "Oman uran pohdiskelu." "Selkiytyneet omat aikoinaan tehdyt valinnat." "Auttanut jäsentämään oman työn elementtejä."

18 URAKIRJON HENKILÖKOHTAINEN ANALYYSI
(Oulun yliopisto, Matti Järvilehto) lähtökohta: opiskelijoiden käsitys omasta ammattikuvasta selkiintymätön tavoitteena ammattikuvan selkiyttäminen ja opintojen suuntaamisen tukeminen opintokartta, joka helpottaa opiskelijoiden hakeutumista itselle sopivalle biologin uralle jatkossa luodaan mm. ammatti ja omat ominaisuudet –kartat karttojen analyysin kautta voi edetä uravaihtoehtojen painopisteiden arviointiin ja sitä kautta oman vaihtoehdon löytymiseen

19 SÄHKÖTEKNIIKAN KOULUTUSOHJELMAN TUUTOROINTIJÄRJESTELMÄ
(LTTK, Jussi Salo) A) opintojen aloituksen tuutorointi (vertais- ja opettajatuutorointi) B) opintosuunnan valinnan tuutorointi (opettajatuutori ja professorit) C) syventävien opintojen tuutorointi (professorit) D) valmistumisvaiheen tuutorointi (professorit) E) kiltayhteistyö (opettajatuutori) F) koulutusohjelman opintoneuvoja tavoitteena tarpeettomien keskeyttämisten vähentäminen, opiskelumotivaation nostaminen sekä opiskelijoiden opiskelutaitojen ja itseohjautuvuuden kehittäminen opettajatuutorin ryhmätapaamiset

20 OPINTOKAAREN AMMATILLINEN JUONNE KASVATUSTIETEIDEN KOULUTUKSESSA
(Oulun yliopisto, Tiina Kemppainen) tavoitteena ammatillisen identiteetin selkiyttäminen ammatillisen juonteen näkyväksi tekeminen osa pakollisia, osa vapaaehtoisia Opiskeluun orientoituminen -kurssi ja pienryhmäohjaus, omat opiskelusuunnitelmat teemapäivän järjestäminen yhteistyössä pienryhmäohjaajien ja opettajien kesken (opiskelun keskeiset kysymykset ja yhteisöön integroiminen) portfoliokoulutus Polkuja tulevaisuuteen -uraohjausryhmä (opiskelijan omat valinnat, reitit ym. vanhemman opiskelijan johdolla) työharjoittelu; seminaarit, vierailupäiväkirja, työnohjauksellinen seminaari mentorryhmä graduvaiheen opiskelijoille

21 KOULUTUS JA TUKI tuutorikahvit opiskelijatuutoreiden valmennus
opettajatuutoreiden koulutus opettajakohtainen / laitoskohtainen konsultointi yhteistyö laitoksen tuutoreiden kesken apurahat, projektit tiedottaminen


Lataa ppt "-> -> OPETUS- JA OPPIMISKULTTUURIN SUUNTA OPETTAJA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google