-> -> OPETUS- JA OPPIMISKULTTUURIN SUUNTA OPETTAJA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Opinnäytetyöprosessi
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Minä oppijana 1 ov..
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ohjausta junioreille – tiedekunnan mentorointijärjestelmä Kalle Romanov, yliopistonlehtori TUKE, lääketieteellinen tiedekunta, HY.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Kokemuskoulutustoiminnan yleiset tavoitteet Kokemuskoulutuksella pyritään vaikuttamaan siihen, että pitkäaikaissairaan, vammaisen tai läheisen kokemustieto.
Opintojen ohjauksen organisointi
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
1. OHJAUSTILA 3. TUPA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 7. Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.
OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ zoppimisen ja opiskelun ohjaus, uranvalinnan (ammatillisen suuntautumisen) ohjaus, persoonalliseen kasvuun ja kehitykseen.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Opintokaaren ammatillinen juonne kasvatustieteiden koulutuksessa TIINA KEMPPAINEN OULUN YLIOPISTO
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Alkukeitos – intensiivikurssi kemian yliopisto-opiskelijoita motivoimaan Reetta Valtonen, fil. yo Kemian laitos Jyväskylän yliopisto.
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Omaopettajatoiminta Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa
Esityksen transkriptio:

-> -> OPETUS- JA OPPIMISKULTTUURIN SUUNTA OPETTAJA OPETTAJA / TUUTORI TOTEUTTAA ORGANISOI SELITTÄMINEN, OHJEET JA OPPIMISYMPÄRISTÖN KONTROLLI RIITTÄÄ RAKENTAMINEN - opettaja vetää opetuksen - motivointi, sitouttaminen opettaja järjestää kurssin oppimisyritykseksi ARKITEORIA -> MODERNI OPPIMISTEORIA OPISKELIJA OPISKELIJA SUORITTAA OPPII SUORITUS RIITTÄÄ ”PAKKO” YMMÄRTÄÄ - paljon, nopeasti ja - ymmärtäminen sanelee vähällä vaivalla etenemisen SELVIYTYMISKEINOT OPPIMISTEKNIIKAT

<-> <-> <-> TUUTOROINTI OPINTOILMAPIIRI OPPIMISKULTTUURI yksikön ”henki”: yhteistyö, tiedonkulku ja vastuunjako ohjausperinne: kokemukset, käsitteet ja käytännöt ______________________________________________ Tuutoroinnin muotoihin ja sen onnistumiseen vaikuttavat yksikön ohjausperinne, laajemmin oppimiskulttuuri sekä yhteistyö, tiedonkulku ja vastuujako, laajemmin opinto- ja työilmapiiri.

TUUTOROINTI Tuutorointi on opiskelijan monimuotoista opintojen ohjausta, joka kohdentuu opiskeluun, opintoihin, oppimiseen, oppisisältöihin, opinnäytetyöhön tai uravalintaan. Tuutorointi kohdentuu oppiaineen tai koulutusohjelman osalta keskeiseen opiskelijoiden opintopolun kohtaan. Se lähtee laitoksen, sen oppimis- kulttuurin, opiskelijoiden ja opettajien tarpeesta ja sen muodot ja mallit vaihtelevat. Tuutorointi lähtee liikkeelle havaitusta tai kartoitetusta ohjauksen tarpeesta ja yhdessä sovitusta tavoitteesta, mikä mahdollistaa eri ohjausmuotojen luontevan lomittumisen opintopolun varrelle ja ohjauksen toteuttajien yhteydenpidon, yhteistyön ja vastuunjaon.

OPETUKSEEN INTEGROITU TUUTOROINTI TUUTOROINTI JA MENTOROINTI TYÖELÄMÄ MENTOROINTI PIENRYHMÄOHJAUS, VERTAISTUUTOROINTI OPETTAJATUUTOROINTI KORKEA- KOULUT OPETUKSEEN INTEGROITU TUUTOROINTI TYÖNOHJAUS KOULU- TUUTOROINTI KOULUT

TUUTOROINNIN TAVOITTEITA Opiskelijan kannalta Yliopiston näkökulmasta opetuksen laadullinen kehittäminen opiskeluaikojen lyhentäminen keskeyttämisten vähentäminen Opettajan tai tuutoroinnin toteuttajan näkökulmasta oman työn arviointi ja kehittäminen opiskelu- ja tiedeyhteisön jäseneksi integroiminen opintoihin sitouttaminen oppimistaitojen kehittäminen oppimisprosessin tukeminen oppimistulosten parantaminen opintopolun eri vaiheiden tukeminen

ERILAISIA TUUTOROINTIMUOTOJA infoviikot ja orientaatiojaksot laitoksen ja henkilökunnan esittelytilaisuudet yhteiset retket ja illanvietot työpaikkavierailut johdantokurssit, laskupäivät tuutoripäivystys palautepäivät gradutuutorointi

TUUTORIN ROOLI OPETUKSESTA ERILLÄÄN TOTEUTETTAVA OHJAUS OPPISISÄLLÖLLINEN OPETUKSEEN INTEGROITU OHJAUS EDISTÄÄ OPISKELIJAN INTEGROITUMISTA TIEDEYHTEISÖÖN AUTTAA OPISKELIJAA ORIENTOITUMAAN OPISKELTAVIIN SISÄLTÖIHIN TUKEE OPINTOJEN ERI VAIHEISSA HERÄTTÄÄ JA VIRITTÄÄ KYSYMYKSIÄ OPPISISÄLLÖISTÄ AUTTAA OPISKELIJAA ORIENTOITUMAAN OPINTOIHIN OHJAA TIEDONLÄHTEILLE ANTAA PALAUTETTA OPPIMISTEHTÄVISTÄ AUTTAA OPINTOJEN SUUNNITTELUSSA OPASTAA OPISKELUUN LIITTYVISSÄ KÄYTÄNNÖN KYSYMYKSISSÄ ERIYTTÄÄ OPETUSTA OPISKELIJOIDEN TASON MUKAAN OHJAA OPPIMISTAITOJEN KEHITTÄMISESSÄ

-> TUUTOROINNIN TASOT Vuorovaikutuksen taso Tiedollinen taso Muut ohjaustahot Tera- pian taso Tunteen taso - esim. opiskelijan omaan elämään liittyvät kysymykset opiskeluvaikeudet Toiminnan taso - esim. opintojen suunnittelu, oppimisen ja oppimistaitojen ohjaus Tiedollinen taso - esim. oppisisällölliset kysymykset, oppimistehtävät, palaute Vuorovaikutuksen taso - esim. yhteisöön integroiminen, opiskeluun orientoiminen, käytännön kysymykset

Opinnäytteiden ohjaus KOKO OPINTOKAAREN KATTAVA TUUTOROINTI Valmistuminen Loppuvaiheen ohjaus Uraohjaus Mentorointi Loppuvaiheen ohjaus Alumnitoiminta Opinnäytteiden ohjaus Oppisisällöllinen tuutorointi / ainetuutorointi Harjoittelun ohjaus - Tuutoritupa - Laskupäivä - Opiskelijapiiritoiminta Kurssituutorointi Koulutuutorointi Opettajatuutorointi / Omaopettajatoiminta Vertaistuutorointi / Opiskelijatuutorointi - HOPS -ohjaus - Portfolio-ohjaus - Orientaatioviikot - Tuutoritupa - Laskupäivä - Opiskelijapiiritoiminta Tuutoroiva opetus Opintoneuvonta Pienryhmäohjaus / Opiskelijatuutorointi Opintojen alku Alkuvaiheen ohjaus

OPETTAJATUUTOROINTI yksilö- ja/tai ryhmätapaamisia ohjauksen kesto vaihtelee tapaamisten määrä vaihtelee vapaaehtoisuus helpottaa opettajan näkökulma opintoihin opetuksesta erillään tai opetukseen integroitu

OPETTAJANA KEHITTYMISTÄ PARANTANUT ILMAPIIRIÄ OHJAUSTA TARVITSEVAT EIVÄT OSALLISTU AKTIVOINUT JA MOTIVOINUT OPISKELIJOITA OPISKELIJAT PASSIIVISIA LISÄNNYT OPETUSKOKEILUJA HENKILÖKEMIAT / RYHMÄ EI TOIMI KOKEMUKSIA OPETTAJA- TUUTOROINNISTA PARANTANUT OPPIMISTULOKSIA AIKA TIEDON, KOULUTUKSEN JA TUEN PUUTE AUTTANUT ARVIOIMAAN OMAA TYÖTÄ JA OPETTAJANA KEHITTYMISTÄ VAPAUS TOIMIA OMALLA TAVALLA LISÄÄNTYNYT

TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN LAITOKSESSA (Helsingin yliopisto) OPETTAJATUUTOROINTI TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN LAITOKSESSA (Helsingin yliopisto) tavoitteena keskeyttämisten vähentäminen ja valmistumisaikojen lyhentäminen pakollinen opintojakso (1 ov) joka maanantai varattu aika (2 h) opettajatuutoroinnille tuutorointi sisältyy opettajien kokonaistyöaikaan keskitytään muuhun kuin kurssien asiasisältöihin aiheet ryhmien sisältä, alussa HOPS keskeistä opiskelijat tapaavat tuutorinsa kahden kesken vähintään kerran lukukaudessa opettajatuutorit tapaavat myös keskenään

SISÄÄNAJO LÄÄKIKSEEN - OPETTAJATUUTOROINTIA LÄÄKETIETEEN KOULUTUSOHJELMALLA (Kuopion yliopisto, Rita Sorvari) toteutetaan ensimmäisenä opiskeluvuonna 1 opettajatuutori, 100 opiskelijaa tavoitteena; auttaa opiskelijoita tutustumaan toisiin helpottaa integroitumista ohjata opiskelijaa pitkäjänteiseen tavoitteelliseen työskentelyyn antaa kokonaisnäkemys opintojen kulusta ja sisällöstä neuvoa opiskelijaa opintojen suunnittelussa auttaa näkemään lääkärin ammatin monipuoliset mahdollisuudet lisätä vuorovaikutusta opiskelijoiden ja opettajien välillä parantaa tiedonkulkua luoda avoin ja miellyttävä opiskeluilmapiiri kannustaa ja motivoida kerätä palautetta, ”olla kuulolla” lukujärjestyksessä infotilaisuudet, tuutoritunnit, lääkärivierailut, motivointiluennot ja esittelytilaisuudet tapaamiset luennoilla, harjoituksissa, itseopiskelutilassa, tarvittaessa henkilökohtaiset tapaamiset

YLIOPISTO-OPINTOIHIN VALMENTAVA ALKUVAIHEEN TUUTOROINTI (Oulun yliopisto, Alli Huovinen) tavoitteena opiskelun tukeminen, opiskelijakadon vähentäminen omaopettajaryhmät, n. 20 opiskelijaa / 1 omaopettaja yksilöhaastattelut, (HOPS), ryhmätapaamiset omaopettajakansio (tietoa opiskelusta, työllistymisestä, valmistuneiden tarinoita) koulutuutorointi, kouluvierailut tuutoritupa

(Oulun yliopisto, Leena Karjalainen FYSIIKAN TUUTORITUPA (Oulun yliopisto, Leena Karjalainen ja Jonna Häkkilä) fysiikan opiskelijat alkuunpanijoina päivystys (opetushenkilökunta/vanhemmat opiskelijat) tuvan aukioloaikoina vapaaehtoisuuden pohjalta toimii opiskelumateriaalin säilytyspaikkana ja tilana, jossa opiskelijat voivat käydä tekemässä tehtäviä tai kysymässä neuvoa päivystäjiltä tuvan tavoitteena on parantaa mahdollisuuksia yksilölliseen opintojen ohjaukseen ja henkilökohtaisten opintosuunnitelmien laatimiseen

(Oulun yliopisto,Jari Okkonen) KAIKKI LÖYTÄÄ! (Oulun yliopisto,Jari Okkonen) tavoitteena alkuvaiheen ohjauksen tehostaminen ja ensimmäisen kirjallisen harjoitustyön ohjaus harjoitustyön ongelmia lähestytään vertaistuutoroinnin avulla, jossa tuutorit antavat työn tekemiseen liittyvää sekä henkilökohtaista että ryhmäohjausta vertaistuutorit saavat työstään tuntiopetuspalkkion opettajatuutorointi on kytketty osaksi pienryhmäohjausta HOPS:n tekeminen – prosessina – on osa opettajatuutorointia

MENTOROINTIKOKEMUKSIA Oulun yliopistosta Kommentteja opiskelijoilta "Tuoretta tietoa työelämästä ja sitä kautta varmuutta, että on oikealla mielellä lähdössä työelämään." "Selkeyttä tulevaisuuden suunnitelmiin." "Kannustusta graduntekoon." ...ja mentoreilta "Mukava kuulla mitä laitoksella tapahtuu." "Oman uran pohdiskelu." "Selkiytyneet omat aikoinaan tehdyt valinnat." "Auttanut jäsentämään oman työn elementtejä." http://www.oulu.fi/careerservices/

URAKIRJON HENKILÖKOHTAINEN ANALYYSI (Oulun yliopisto, Matti Järvilehto) lähtökohta: opiskelijoiden käsitys omasta ammattikuvasta selkiintymätön tavoitteena ammattikuvan selkiyttäminen ja opintojen suuntaamisen tukeminen opintokartta, joka helpottaa opiskelijoiden hakeutumista itselle sopivalle biologin uralle jatkossa luodaan mm. ammatti ja omat ominaisuudet –kartat karttojen analyysin kautta voi edetä uravaihtoehtojen painopisteiden arviointiin ja sitä kautta oman vaihtoehdon löytymiseen

SÄHKÖTEKNIIKAN KOULUTUSOHJELMAN TUUTOROINTIJÄRJESTELMÄ (LTTK, Jussi Salo) A) opintojen aloituksen tuutorointi (vertais- ja opettajatuutorointi) B) opintosuunnan valinnan tuutorointi (opettajatuutori ja professorit) C) syventävien opintojen tuutorointi (professorit) D) valmistumisvaiheen tuutorointi (professorit) E) kiltayhteistyö (opettajatuutori) F) koulutusohjelman opintoneuvoja tavoitteena tarpeettomien keskeyttämisten vähentäminen, opiskelumotivaation nostaminen sekä opiskelijoiden opiskelutaitojen ja itseohjautuvuuden kehittäminen opettajatuutorin ryhmätapaamiset

OPINTOKAAREN AMMATILLINEN JUONNE KASVATUSTIETEIDEN KOULUTUKSESSA (Oulun yliopisto, Tiina Kemppainen) tavoitteena ammatillisen identiteetin selkiyttäminen ammatillisen juonteen näkyväksi tekeminen osa pakollisia, osa vapaaehtoisia Opiskeluun orientoituminen -kurssi ja pienryhmäohjaus, omat opiskelusuunnitelmat teemapäivän järjestäminen yhteistyössä pienryhmäohjaajien ja opettajien kesken (opiskelun keskeiset kysymykset ja yhteisöön integroiminen) portfoliokoulutus Polkuja tulevaisuuteen -uraohjausryhmä (opiskelijan omat valinnat, reitit ym. vanhemman opiskelijan johdolla) työharjoittelu; seminaarit, vierailupäiväkirja, työnohjauksellinen seminaari mentorryhmä graduvaiheen opiskelijoille

KOULUTUS JA TUKI tuutorikahvit opiskelijatuutoreiden valmennus opettajatuutoreiden koulutus opettajakohtainen / laitoskohtainen konsultointi yhteistyö laitoksen tuutoreiden kesken apurahat, projektit tiedottaminen