Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Maahanmuuttajien korkeakoulutus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Maahanmuuttajien korkeakoulutus"— Esityksen transkriptio:

1 Maahanmuuttajien korkeakoulutus
TIE TUTKINTOON

2 TULOKSET Maahanmuuttajien näkökulmasta kuvattu ohjausmalli
Kuvaus kotoutumisen ja opiskelun polusta ja ohjauksen Checklist 18 opiskelijan pilottijoukko 11 eri kansalaisuudesta Yli 150 suoritettua opintopistettä korkeakouluopintoihin orientoivia, valmentavia ja suomen kielen opintoja Yli 700 suoritettua opintopistettä avoimia korkeakouluopintoja 10 eri koulutuksessa Lapin yliopistossa ja Lapin ammattikorkeakoulussa Lisäksi paljon muuta osaamisen karttumista ja kehittymistä, uusia kontakteja ja laajentuneita verkostoja sekä tutkinto-opintoihin ja työelämään etenemistä

3 Maahanmuuttajien korkeakoulutus – tie tutkintoon hanketarina:
Hanke lähti liikkeelle tarpeesta kehittää maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille suunnattuja, yksilöllisiä koulutuspolkuja ja erilaisia ohjauksellisia palveluita. Lapin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut sekä avoin yliopisto lähtivät yhdessä Lapin ammattikorkeakoulun avoimen ammattikorkeakoulun kanssa vastaamaan tähän haasteeseen valmistelemalla Tie tutkintoon –hankkeen. Hankkeen tavoitteena oli parantaa Lapin alueella asuvien maahanmuuttajien osaamis- ja koulutustasoa avoimien korkeakouluopintojen avulla sekä niiden myötä edistää tutkinto-opiskelijaksi hakeutumista ja työllistymistä. Tavoitteena oli myös kuvata maahanmuuttajien näkökulmasta hankkeen aikana hyväksi havaitut avoimen korkeakouluopetuksen tieto-, neuvonta- ja ohjaus (TNO)-palvelukäytännöt sekä kehittää samalla avointen korkeakouluopintojen aikaista työelämäyhteistyötä. Hankkeen kohderyhmänä olivat lappilaiset maahanmuuttajat, joilla oli kielelliset sekä taidolliset valmiudet opiskella korkeakoulussa. Tie tutkintoon -hanke käynnistyi pilotoinnin ja koulutuspolkujen suunnittelulla sekä hankkeen opiskelumahdollisuuden markkinoinnilla ja opiskelijarekrytoinnilla. Hankkeen valintakriteerit olivat B2/YKI4-tasoinen suomen kielen taito, valmiudet ja motivaatio korkeakouluopiskeluun sekä hyvät tietotekniset taidot. Hakeutuneet kutsuttiin opiskelijavalintaan, jossa he kirjoittivat motivaatiokirjeen ja osallistuivat ryhmähaastatteluun. Hankkeeseen tulleiden hakemusten ja valintatilaisuuden perusteella hankkeeseen valittiin yhteensä 18 opiskelijaa opiskelemaan avoimia korkeakouluopintoja Lapin ammattikorkeakouluun ja Lapin yliopistoon. Ennen varsinaisia avoimia korkeakouluopintoja hankkeen pilottiryhmälle suunniteltiin orientoivat opinnot, jotka pitivät sisällään ryhmäytymistä, korkeakouluopintoihin orientoitumista, minä pystyvyyttä, opiskelukykyä ja opiskelutaitoja, valmentavia opintoja sekä yksilö- ja ryhmäohjausta. Jokaiselle opiskelijalle suunniteltiin yksilöllinen koulutuspolku ja tehtiin henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS). Hankkeen aikana pilottijoukko opiskeli avoimia korkeakouluopintoja kukin valitsemallaan alalla. Hankkeessa varmistettiin, että opiskelijoille oli saatavilla riittävästi ohjausta ja tukea opintojen etenemiseen. Hankkeen aikana toteutettiin myös erilaisia työelämäyhteistyön muotoja, joiden avulla pilottiryhmän opiskelijat pääsivät tutustumaan suomalaiseen työkulttuuriin, rakensivat työelämäverkostoja ja -kontakteja sekä pääsivät tutustumaan eri yrityksiin ja organisaatioihin työpaikkavierailujen muodossa. Opiskelijoiden, yhteistyökumppaneiden ja verkostojen kehittävien ja kannustavien palautteiden avulla hanke saatiin vietyä loppuun hyvällä menestyksellä. Hankkeen tuloksena syntyi Maahanmuuttajien näkökulmasta pilotoitu ja kuvattu ohjausmalli, johon on tiivistetty keskeiset hankkeen aikaiset toimenpiteet ja maahanmuuttajan koulutuspolkua tukevat TNO-palvelukäytännöt. Hankkeen aikana suoritettiin orientoivia, valmentavia ja suomen kielen opintoja sekä huikea määrä opintopisteitä avoimien korkeakoulujen kautta. Lisäksi hankkeen aikana syntyi paljon muuta osaamista, motivoituneita tutkinto-opiskelijoita ja tulevia työelämän asiantuntijoita. Hankkeen aikana kartutettua osaamista hyödynnettiin myös Maahanmuuttajan kotoutumisen ja opiskelun polku -kuvauksen ja Checklistin tekemiseen ohjaustyön tueksi. Hanketoimijat: Jonna Löf (Lapin ammattikorkeakoulu) sekä Irmeli Kari-Björkbacka ja Anne Kautto (Lapin Yliopisto)


Lataa ppt "Maahanmuuttajien korkeakoulutus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google