Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan."— Esityksen transkriptio:

1 Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen

2 Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan mahdollisimman paljon ennakkotietoa ennen opiskelun aloittamista. Käytetään apuna ryhmäjaon suunnittelussa Onko joku tuttu tulossa opiskelemaan ja haluaako tämän kanssa samaan ryhmään

3

4 Uusi ohjelma kolmelle ensimmäiselle koulupäivälle:  koulunkäynnistä innostuminen  hyvin toimivat ryhmät Kirjautuminen, Wilma ja Moodle, tutustumista, tehokas ajankäyttö  ei turhautumista Ryhmänohjaaja ryhmän mukana

5

6

7

8 Isot kokonaisuudet (10 ov)  opiskelija hahmottaa asiakokonaisuuden Nelijaksojärjestelmä - jakso kestää noin 10 viikkoa  10 ov:n moduli = yksi jakso  kokonaisuus tulee selkeästi suoritettua

9 Palvelutehtävissä toimiminen 20 OV Järjestelmän hankinta ja käyttöönotto 10 OV Yhteistyö -Yhteiset tehtävät ja harjoitukset -” Yritykset” Ylläpitotehtävissä toimiminen 20 OV Palvelujen käyttöönotto ja tuki 20 OV Yksilöllinen ohjaus ja tuki Kari Rautiainen

10 Yksi opettaja suunnittelee ja opettaa kokonaisuuden  sisällön ja tavoitteiden tarkka tuntemus Opetuksen voi suunnitella ryhmän lähtökohdista ja painottaa opiskeltavia alueita tarpeiden mukaan  Kaikki tärkeä on opetettava  Vastuu!

11 Arviointi helpottuu, laajasta kokonaisuudesta kokoava harjoitustyö  Harjoitustyön mielekkyys  Kokonaisuuden arviointi Aiemmin 3 tai 4 harjoitustyötä, joista opiskelijat eivät aina ole tienneet, mihin kokonaisuuteen työ lopulta kuuluu

12 Opettaja syventää osaamistaan opettaessaan samat kokonaisuudet joka vuosi  Laatu paranee Opettajan sairastuminen tai vaihtuminen kesken kokonaisuuden on riskinä  Etukäteissuunnittelu!

13 Luokalla ”kotipesä”, jossa kaikki opetus toteutetaan  sekaannukset luokkatilojen kanssa vähenevät Tiloihin voidaan tulevaisuudessa hankkia jääkappi ja kahvinkeitin ja luoda näin työpaikkatunnelmaa

14 Luokassa on opetuksessa tarvittavat välineet  Oma tietokone  4 ryhmittelyt hengelle ”yritykset”  ryhmällä on oma ”työhuone”

15 Yritysajattelun myötä vastuuta omasta tekemisestä lisätään Kullakin ryhmällä on toimitusjohtaja, joka ”vastaa” työnteosta, esim. soittaa poissaolijoiden perään  jokaisella on tehtävä  sitouttaminen

16 Kokonaisuuden opettaja = ryhmänohjaaja  toimivien käytänteiden kehittäminen  Korostuu ensimmäisen vuoden ryhmänohjauksessa Yhteistyö eri toimijoiden kanssa toimii parhaiten, kun henkilöt eivät vaihdu joka vuosi

17 1. OHJAUSTILA 3. TUPA H4015 4. OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 7. Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA

18 • Matalan kynnyksen ohjauspiste • Ohjaustunnit ovat työpäivien sisällä • Avoinna koko kouluviikon • Materiaalipankki • Sermein erotettuja työpisteitä

19 • Yksilö- ja pienryhmäohjaus • Rästien selvittäminen ja toiminnanohjaaminen • Opintojen edistymisen tukeminen • Rauhallinen oppimisympäristö • Riittävän ajan antaminen

20 • Opettaja • Tuvalle ohjaaminen • Tehtävien antaminen • Arviointi • Ammatinohjaaja • Tehtävien ohjaaminen • Työskentelyn seuraaminen

21

22


Lataa ppt "Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google