Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ zoppimisen ja opiskelun ohjaus, uranvalinnan (ammatillisen suuntautumisen) ohjaus, persoonalliseen kasvuun ja kehitykseen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ zoppimisen ja opiskelun ohjaus, uranvalinnan (ammatillisen suuntautumisen) ohjaus, persoonalliseen kasvuun ja kehitykseen."— Esityksen transkriptio:

1 OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ zoppimisen ja opiskelun ohjaus, uranvalinnan (ammatillisen suuntautumisen) ohjaus, persoonalliseen kasvuun ja kehitykseen liittyvä ohjaus ztiedollinen, käytännöllinen ja psykososiaalinen ohjaus zareena, jolla opiskelija voi käydä keskustelua omasta tulevaisuudestaan, omasta tavastaan opiskella ja toimia zaikaa, huomiota, kunnioitusta zvirallinen ja epävirallinen ohjaus zkoko opintoajan kattava prosessi zopiskelijan vastuu omista opinnoistaan ja korkeakoulun vastuu koulutuksen ja riittävän ohjauksen järjestämisestä siten, että opiskelijan on mahdollista rakentaa itselleen oman elinikäisen oppimisen ja työelämän kannalta mielekäs tutkinto, joka on suoritettavissa mielekkäässä ajassa

2 OPETTAJA TOTEUTTAA OPETTAJA / TUUTORI ORGANISOI OPISKELIJA SUORITTAA OPISKELIJA OPPII OPETUS- JA OPPIMISKULTTUURIN SUUNTA SELITTÄMINEN, OHJEET JA KONTROLLI RIITTÄÄ - opettaja vetää opetuksen ARKITEORIA OPPIMISYMPÄRISTÖN RAKENTAMINEN - motivointi, sitouttaminen opettaja järjestää kurssin oppimisyritykseksi MODERNI OPPIMISTEORIA SUORITUS RIITTÄÄ - paljon, nopeasti ja vähällä vaivalla SELVIYTYMISKEINOT ”PAKKO” YMMÄRTÄÄ - ymmärtäminen sanelee etenemisen OPPIMISTEKNIIKAT ->

3 TUUTOROINTI OPINTOILMAPIIRIOPPIMISKULTTUURI Tuutoroinnin muotoihin ja sen onnistumiseen vaikuttavat yksikön ohjausperinne, laajemmin oppimiskulttuuri sekä yhteistyö, tiedonkulku ja vastuujako, laajemmin opinto- ja työilmapiiri. ohjausperinne: kokemukset, käsitteet ja käytännöt yksikön ”henki”: yhteistyö, tiedonkulku ja vastuunjako ______________________________________________

4 HOPS Akateemisen asiantuntijuuden kasvun ilmaisin Opiskelijan opintoja ja itseohjautuvuutta tukeva opintojen suunnittelun työkalu

5 HOPS sisältää Opiskelijan opintosuunnitelman aikatauluineen Oppimistavoitteet Jatkuva itsearviointi opiskelujen aikana

6 HOPS perustyypit Rajattu Avoin

7 Rajattu HOPS Luonteeltaan tekninen Vähän reflektointia Sopii erityisesti opintojen alkuvaiheeseen esimerkiksi ensimmäisen opiskeluvuoden opintojen suunnitteluun Rajattu HOPS voi myös liittyä opiskelutaitojen pohtimiseen tai olla osa orientoivan opintojakson suoritusta

8 Avoin HOPS Laaja opintojen suunnittelun väline Tavoite on akateemiseen asiantuntijuuteen kasvaminen Urasuunnittelun elementtejä Sitoo opiskelijan yksilölliset intressit, oppimistarpeet ja osaamisen työelämästä ja tutkinnoista nouseviin oppimistarpeisiin Voi laajeta eräänlaiseksi elämänsuunnitelmaksi Rajattu HOPS voi sisältyä avoimeen HOPSiin

9 HOPStyöskentely ei rajaudu pelkästään opiskeluun, vaan esimerkiksi työkokemuksella, harrastuksilla ja järjestötoiminnalla on merkitystä HOPS-työskentely on jatkuva, läpi opintojen jatkuva prosessi

10 Opiskelijan kannalta Yliopiston näkökulmasta opetuksen laadullinen kehittäminen opiskeluaikojen lyhentäminen keskeyttämisten vähentäminen Opettajan tai tuutoroinnin toteuttajan näkökulmasta oman työn arviointi ja kehittäminen opiskelu- ja tiedeyhteisön jäseneksi integroiminen opintoihin sitouttaminen oppimistaitojen kehittäminen oppimisprosessin tukeminen oppimistulosten parantaminen opintopolun eri vaiheiden tukeminen TUUTOROINNIN TAVOITTEITA

11 ERILAISIA TUUTOROINTIMUOTOJA  infoviikot ja orientaatiojaksot  laitoksen ja henkilökunnan  esittelytilaisuudet  yhteiset retket ja illanvietot  työpaikkavierailut  johdantokurssit, laskupäivät  tuutoripäivystys  palautepäivät  gradutuutorointi

12 TUUTOROINNIN TASOT Tiedollinen taso Toiminnan taso Vuorovaikutuksen taso - esim. yhteisöön integroiminen, opiskeluun orientoiminen, käytännön kysymykset Tunteen taso -> Muut ohjaustahot Tera- pian taso - esim. oppisisällölliset kysymykset, oppimistehtävät, palaute - esim. opintojen suunnittelu, oppimisen ja oppimistaitojen ohjaus -esim. opiskelijan omaan -elämään liittyvät kysymykset opiskeluvaikeudet

13 KOKO OPINTOKAAREN KATTAVA TUUTOROINTI Valmistuminen Loppuvaiheen ohjaus Koulutuutorointi Pienryhmäohjaus / Opiskelijatuutorointi Oppisisällöllinen tuutorointi / ainetuutorointi Kurssituutorointi - HOPS -ohjaus - Portfolio-ohjaus - Orientaatioviikot Loppuvaiheen ohjaus Tuutoroiva opetus Vertaistuutorointi / Opiskelijatuutorointi Harjoittelun ohjaus Opinnäytteiden ohjaus Mentorointi Uraohjaus Alumnitoiminta - Tuutoritupa - Laskupäivä - Opiskelijapiiritoiminta Opintoneuvonta - Tuutoritupa - Laskupäivä - Opiskelijapiiritoiminta Opintojen alku Alkuvaiheen ohjaus Opettajatuutorointi / Omaopettajatoiminta

14 yksilö- ja/tai ryhmätapaamisia ohjauksen kesto vaihtelee tapaamisten määrä vaihtelee vapaaehtoisuus helpottaa opettajan näkökulma opintoihin opetuksesta erillään tai opetukseen integroitu OPETTAJATUUTOROINTI

15 AIKA HENKILÖKEMIAT / RYHMÄ EI TOIMI TIEDON, KOULUTUKSEN JA TUEN PUUTE PARANTANUT ILMAPIIRIÄ AKTIVOINUT JA MOTIVOINUT OPISKELIJOITA LISÄNNYT OPETUSKOKEILUJA PARANTANUT OPPIMISTULOKSIA AUTTANUT ARVIOIMAAN OMAA TYÖTÄ JA OPETTAJANA KEHITTYMISTÄ VAPAUS TOIMIA OMALLA TAVALLA LISÄÄNTYNYT KOKEMUKSIA OPETTAJA- TUUTOROINNISTA KOKEMUKSIA OPETTAJA- TUUTOROINNISTA OPISKELIJAT PASSIIVISIA OHJAUSTA TARVITSEVAT EIVÄT OSALLISTU

16 OPETTAJATUUTOROINTI TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN LAITOKSESSA (Helsingin yliopisto) tavoitteena keskeyttämisten vähentäminen ja valmistumisaikojen lyhentäminen pakollinen opintojakso (1 ov) joka maanantai varattu aika (2 h) opettajatuutoroinnille tuutorointi sisältyy opettajien kokonaistyöaikaan keskitytään muuhun kuin kurssien asiasisältöihin aiheet ryhmien sisältä, alussa HOPS keskeistä opiskelijat tapaavat tuutorinsa kahden kesken vähintään kerran lukukaudessa opettajatuutorit tapaavat myös keskenään

17 PROSESSIOSASTON OMAOPETTAJAT (Oulun yliopisto, Katariina Alha) ongelmana omaopettajan tehtävänkuvan epämääräisyys ja työnjaon epäselvyys pienryhmäohjaajien ja omaopettajien kesken pienryhmäohjaaja - omaopettaja -parit koulutuspäivät omaopettajille tapaamiset ryhmissä ja henkilökohtaisesti omaopettajien yhteistapaamiset omaopettajien ohjaussuunnitelmat

18 YLIOPISTO-OPINTOIHIN VALMENTAVA ALKUVAIHEEN TUUTOROINTI (Oulun yliopisto, Alli Huovinen) tavoitteena opiskelun tukeminen, opiskelijakadon vähentäminen omaopettajaryhmät, n. 20 opiskelijaa / 1 omaopettaja yksilöhaastattelut, (HOPS), ryhmätapaamiset omaopettajakansio (tietoa opiskelusta, työllistymisestä, valmistuneiden tarinoita) koulutuutorointi, kouluvierailut tuutoritupa

19 KAIKKI LÖYTÄÄ! (Oulun yliopisto,Jari Okkonen) tavoitteena alkuvaiheen ohjauksen tehostaminen ja ensimmäisen kirjallisen harjoitustyön ohjaus harjoitustyön ongelmia lähestytään vertaistuutoroinnin avulla, jossa tuutorit antavat työn tekemiseen liittyvää sekä henkilökohtaista että ryhmäohjausta vertaistuutorit saavat työstään tuntiopetuspalkkion opettajatuutorointi on kytketty osaksi pienryhmäohjausta HOPS:n tekeminen – prosessina – on osa opettajatuutorointia

20 KOULUTUS JA TUKI tuutorikahvit opiskelijatuutoreiden valmennus opettajatuutoreiden koulutus opettajakohtainen / laitoskohtainen konsultointi yhteistyö laitoksen tuutoreiden kesken apurahat, projektit tiedottaminen

21 Opiskelijan valmiudet urasuunnitteluun MATALATKORKEAT Olosuhteet urasuunnittelulle SUOTUISAT RAJALLISET Ohjaavan ympäristön itsepalvelukäyttö Ohjaaminen resurssien itsepalvelukäyttöön Ohjaaminen resurssien itsepalvelukäyttöön Henkilökohtaisemmat lähestymistavat ohjauksessa (Sampson & Reardon 1996)

22

23 3. OPINTOJEN OHJAUKSEN MENETELMÄT ARVIOINTIRYHMÄN HAVAINNOT  Henkilökohtainen ohjaus toimii (aktiivisille opiskelijoille).  Ryhmäohjausta käytetään liian vähän.  Vertaisohjaus toteutuu pääasiassa opiskelijatuutorointina.  Verkko-ohjausta ei vielä hyödynnetä täysimääräisesti. SUOSITUKSET  Ryhmäohjausta ja verkko-ohjausta tulisi tehostaa.  Opiskelijatuutoreiden ohjausvastuuta tulisi rajata. ARVIOINTIRYHMÄN HAVAINNOT  Henkilökohtainen ohjaus toimii (aktiivisille opiskelijoille).  Ryhmäohjausta käytetään liian vähän.  Vertaisohjaus toteutuu pääasiassa opiskelijatuutorointina.  Verkko-ohjausta ei vielä hyödynnetä täysimääräisesti. SUOSITUKSET  Ryhmäohjausta ja verkko-ohjausta tulisi tehostaa.  Opiskelijatuutoreiden ohjausvastuuta tulisi rajata.

24 4. OPISKELIJAN POLUN NÄKÖKULMA ARVIOINTIRYHMÄN HAVAINNOT  Uudet opiskelijat saavat alkuvaiheessa liian paljon tietoa.  Keskivaihe on ohjauksellinen katvealue.  Opinnäytetyön ohjaus vastaa yleensä kysyntää. SUOSITUKSET  Keskivaiheessa tulisi tarjota valintoihin ja urasuunnitteluun liittyvää ohjausta.  Tukea ja ohjausta tavoitteelliseen opiskeluun: tutkinnon rakentamiseen liittyvää ohjausta ja henkilökohtaisten opintosuunnitelmien l. HOPS:ien käyttöä lisätä.  Harjoittelun ohjausta tulisi tehostaa. Työelämänäkökulma tulisi nivoa opiskeluun opintojen alusta asti. ARVIOINTIRYHMÄN HAVAINNOT  Uudet opiskelijat saavat alkuvaiheessa liian paljon tietoa.  Keskivaihe on ohjauksellinen katvealue.  Opinnäytetyön ohjaus vastaa yleensä kysyntää. SUOSITUKSET  Keskivaiheessa tulisi tarjota valintoihin ja urasuunnitteluun liittyvää ohjausta.  Tukea ja ohjausta tavoitteelliseen opiskeluun: tutkinnon rakentamiseen liittyvää ohjausta ja henkilökohtaisten opintosuunnitelmien l. HOPS:ien käyttöä lisätä.  Harjoittelun ohjausta tulisi tehostaa. Työelämänäkökulma tulisi nivoa opiskeluun opintojen alusta asti.

25 YHTEENVETO - OPINTOJEN OHJAUKSEN LAATULISTA 1. OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ JA TAVOITTEISTA ON YHTEINEN KÄSITYS. 2. OPINTOJEN OHJAUKSELLA ON RIITTÄVÄT RESURSSIT JA TOIMIVA TYÖNJAKO. 3. OPINTOJEN OHJAUKSEN MENETELMIÄ KÄYTETÄÄN MONIPUOLISESTI. 4. OPINTOJEN OHJAUS KATTAA KOKO OPISKELIJAN POLUN. 5.OPINTOJEN OHJAUKSEN JA KOULUTUKSEN LAATUA ARVIOIDAAN SÄÄNNÖLLISESTI. 1. OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ JA TAVOITTEISTA ON YHTEINEN KÄSITYS. 2. OPINTOJEN OHJAUKSELLA ON RIITTÄVÄT RESURSSIT JA TOIMIVA TYÖNJAKO. 3. OPINTOJEN OHJAUKSEN MENETELMIÄ KÄYTETÄÄN MONIPUOLISESTI. 4. OPINTOJEN OHJAUS KATTAA KOKO OPISKELIJAN POLUN. 5.OPINTOJEN OHJAUKSEN JA KOULUTUKSEN LAATUA ARVIOIDAAN SÄÄNNÖLLISESTI.


Lataa ppt "OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ zoppimisen ja opiskelun ohjaus, uranvalinnan (ammatillisen suuntautumisen) ohjaus, persoonalliseen kasvuun ja kehitykseen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google