Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Alkukeitos – intensiivikurssi kemian yliopisto-opiskelijoita motivoimaan Reetta Valtonen, fil. yo Kemian laitos Jyväskylän yliopisto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Alkukeitos – intensiivikurssi kemian yliopisto-opiskelijoita motivoimaan Reetta Valtonen, fil. yo Kemian laitos Jyväskylän yliopisto."— Esityksen transkriptio:

1 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Alkukeitos – intensiivikurssi kemian yliopisto-opiskelijoita motivoimaan Reetta Valtonen, fil. yo Kemian laitos Jyväskylän yliopisto

2 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Luonnontieteisiin hakeutuvat opiskelijat  Muita aloja nuoremmat opiskelijat, muita harvemmin ensisijainen opiskelupaikka  Hakuperusteet top 3: –opiskeltavan alan kiinnostavuus –yliopistotutkinnon suorittaminen –usko alalle sopiviin kykyihin  Muita useammin vaikutti: –helppo sisäänpääsy –halu tieteen tekemiseen –usko koulutusta vastaavan hyväpalkkaisen työn saamiseen  Muita harvemmin vaikutti: –halu yleissivistyksen hankkimiseen –alaan liittyvät harrastukset (A. Tiilikainen, 2000, I. Halkosaari 2004)

3 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Opintojen keskeyttäminen  JY:n kemian laitos: noin puolet opiskelijoista keskeyttää kemian opinnot/vaihtaa alaa  valmistuvien maisterien määrä laskenut vuosina 2001-2006  USA:n yliopistot: noin puolet luonnontieteiden opiskelijoista vaihtaa pääainettaan ei-luonnontieteelliselle alalle yliopistotasolla  Lähes puolet opintonsa jättävistä lähtee ennen toisen lukuvuoden alkua

4 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Opintojen aloitusvaihe  Suuri muutos elämässä, paljon odotuksia yliopistoelämästä  Tuen ja ohjauksen tarve  aloitusta helpottavat ohjelmat  Positiiviset kokemukset opiskelijoiden taholta opintotyytyväisyytenä ja yhteydentunteena laitokseen – opiskelijat hyötyvät  Positiiviset vaikutukset opintomenestykseen ja keskeyttämiseen – laitos hyötyy

5 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Alkukeitos-intensiivikurssin synty  Ratkaisua opiskelijakatoon pohdittiin osastoilla ja opiskelijajärjestöissä  Alkukeitos -työryhmän perustaminen vuoden 2006 lopulla  Mallia JY:n fysiikan laitoksen Lentävästä Lähdöstä, mutta Alkukeitoksesta haluttiin kemian laitoksen näköinen  Massiivinen projekti edellytti vapaaehtoisia joka osastolta ja ainejärjestöstä, laitoksen taloudellista panostusta sekä johdon voimakasta tukea

6 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Alkukeitoksen tavoitteet  Opiskelijoiden tutustuttaminen kemian laitokseen, sen henkilökuntaan ja toisiin opiskelijoihin  Opintojen alkuvaiheen tukeminen, opinto-ohjaus ja opintojen tehokas käynnistyminen  Yhteishengen kohottaminen laitoksella  Opiskelijoiden motivointi kemian pääaineopintoihin ja valmistuneiden määrän lisääminen

7 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Alkukeitos vuonna 2007  8 päivää kestävä intensiivikurssi kemian pääaineopiskelijoille, laajuus 2 op  Suoritettiin 9-10 hengen tuutoriryhmissä  ”Ammattituutoreina” loppuvaiheen pääaineopiskelijoita sekä jatko- opiskelijoita  Aluksi tutustuminen ryhmään, käytännön järjestelyt, yliopisto- opintojen ja kampuksen esittely, yleiset infotilaisuudet  Alkukysely, henkilökohtaiset opinto- ohjauskeskustelut jokaisen opiskelijan kanssa kurssin kuluessa  HOPS-tapaamiset myöhemmin syksyllä

8 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Alkukeitos vuonna 2007  Osastojen esittelyt teemapäivien avulla  Esitelmiä, tutkimuslaitteisiin ja laboratorioihin tutustumista, laboratoriotöitä ryhmissä sekä kemiaan liittyviä tehtäviä ryhmissä  Työelämäpäivänä eri aloilla toimivat kemistit kertoivat urastaan ja opinnoistaan, ammattijärjestöt esittäytyivät  ”Lopputentti”  Päätös: henkilökunnan ja opiskelijoiden yhteinen illanvietto

9 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Alkukeitoksesta saatu opiskelijapalaute Pääosin positiivista:  Opintojen alku selkeytyi  Yleiskuva laitoksesta  Tuutorointi onnistui  Henkilökuntaa helppo lähestyä  Laboratoriotöistä tykättiin  Kemian ala luultua monipuolisempi Negatiivista:  Päällekkäisyys sivuaineiden kurssien kanssa, liian pitkät päivät  Liikaa informaatiota, välillä liian korkealentoista asiaa Toivottiin lisää:  Opinto-ohjausta

10 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Alkukeitoksen jatko  Syksyn 2008 kurssin suunnittelu hyvässä vauhdissa  Pääosin jatkuu samantyyppisenä  Opiskelijapalautteen hyödyntäminen apuna kehitystyössä

11 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lähteet  A. Tiilikainen, Uusi opiskelija ja yliopisto. Opiskelijoiden ensimmäisen opintovuoden kokemukset ja vastaanotto yliopistolla, Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö Otus rs, Helsinki, 2000.  I. Halkosaari, Lentävä lähtö, Pro gradu- tutkielma, Jyväskylän yliopisto, fysiikan laitos, Jyväskylä 2004  JY:n kemian laitoksen henkilökunnan ja tuutorien teemahaastattelut, helmi-maaliskuu 2008  Alkukeitoksen opiskelijapalaute, http://users.jyu.fi/~maanoja/Kurssiarvioinnit/2 007/Alkukeitos%202007/lopputentin_analyysi _koottu.pdf


Lataa ppt "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Alkukeitos – intensiivikurssi kemian yliopisto-opiskelijoita motivoimaan Reetta Valtonen, fil. yo Kemian laitos Jyväskylän yliopisto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google