7: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Se.Varma.Kotimainen. Semiotiikka ja markkinointi Leif Åberg kevät 1998 Seitsemäs istunto 8.4.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ylipaino on yksi keskeisimmistä terveysuhkista sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti. Selvitä suomalaisten ylipainon syntyyn vaikuttavia tekijöitä sekä.
Advertisements

TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
Kestävä taloudellinen vaihto ja kulutuksen vähentäminen
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Yksilö ostajana.
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Tiedottaminen, viestintä markkinointiviestintä ja markkinointi – mitä termien takana? Piia Laita, KIASMA.
Laadukkaan asukasviestinnän mahdollisuudet
ARJEN HISTORIA HI08.
Terveysosaaminen ja media
Sosiologian johdantokurssi 2006 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ke Unioninkatu 40 Sali 1 - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - Loppukuulustelu.
Johdatus viestintään, 3. teema: viestintä on merkityksenantoa ja tulkintaa Leif Åberg syksy 2004.
Johdatus viestintään, 1. luento: peruskäsitteet
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Viestintä, johtajuus ja organisaatio
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
Mainonnan kiinnostavuus aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009 / kevät 2010.
Liikkeenjohdon semiotiikkaa
1 Mielipiteet mainonnasta aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009/kevät 2010.
BPW Finland BPW ja samapalkkaisuus Samapalkkaseminaari, Leena Roivas BPW Finland Puheenjohtaja
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Kenttäposti lukijakysely Luotu :35. Vastaajastatistiikat NimiArvioijatVastannut TGK jäsenet Vastausprosentti10.9% Lopettaneet10.2%
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja syksy 2013 / kevät 2014.
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
N:n tuotteen analyysi ( ) 1
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
5: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Liikemerkin mahti Leif Åberg kevät 1998 Viides istunto 25.3.
5: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Liikemerkin mahti Leif Åberg syksy 2000 Viides istunto
9: Liikkeenjohdon semiotiikkaa ”Pääkonttorin merkit”. Tilan semiotiikkaa Leif Åberg kevät 1998 Yhdeksäs istunto 22.4.
Peircen semiotiikka Ahti-Veikko Pietarinen Helsingin yliopisto
Esa Väliverronen ja Leif Åberg: Johdatus viestintään
8: Liikkeenjohdon semiotiikkaa ”Muutoksen merkit”. Luotaus semioottisena järjestelmänä Leif Åberg syksy 2000 Kahdeksas istunto
Liikkeenjohdon semiotiikkaa Leif Åberg syksy 2000 Toinen istunto 4.10.
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Johdatus viestintään, kuudes luento
4: Liikkeenjohdon semiotiikkaa ”Kaikkien tarinoiden äiti”. Profilointi Leif Åberg kevät 1998 Neljäs istunto 18.3.
3: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Liikkeenjohdon mantrat ja karnevaalit: semiotiikka ja ohjausprosessi Leif Åberg kevät 1998 Kolmas istunto 11.3.
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Paradigmat muuttuvat - mitäs yhteisöviestintä on? Leif Åberg Yhteisöviestinnän tutkimuksen päivät Helsinki,
P1 Johdatus viestintään sivuaineopiskelijoille Kurssin käytänteet 1. teema: peruskäsitteet Leif Åberg kevät 2008.
7: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Se.Varma.Kotimainen. Semiotiikka ja markkinointi Leif Åberg syksy 2000 Seitsemäs istunto
Leif Åberg syksy 2001 Ensimmäinen luento
Ei-essentialistista semantiikkaa? Tommi Nieminen XXV Kielitieteen päivät, Tampere Essentialistinen semantiikka ja sen ongelmat 2. Ei-essentialistisen.
10: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Synteesi Liikkeenjohdon semioottisen teorian rakennuspuut Leif Åberg kevät 1998 Kymmenes istunto 29.4.
Johdatus viestintään Leif Åberg syksy Viestinnän peruskurssin luennot –kaikki tenttivät joulu- tai tammikuussa kirjallisuus –pääaineopiskelijat:
Graafinen suunnittelu Graafinen suunnittelu on ulkoasun suunnittelua. Se on sovellettu taidemuoto, joka auttaa katsojaa tulkitsemaan viestiä. Graafista.
Autto: Semioottinen analyysi1 YMEN1332 Laadullisen tutkimuksen suuntaukset Semioottinen analyysi Janne Autto
© TNS Lähde: KMT AL + total Kevät 2015 Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana – Autot Mitä seuraavista kanavista käytät kun etsit vinkkejä ja ideoita.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
Liikkeenjohdon semiotiikkaa Leif Åberg kevät 1998 Toinen istunto 4.3.
VIESTINTÄ Tarja Tapaninen … on sanomien välitystä ja vaihdantaa lähettäjän ja vastaanottajan välillä.
Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Työhuone A129 Syksy 2014 K1007LI Markkinoinnin perusteet 6 op.
© TNS Lähde: KMT AL + total Kevät 2015 Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana – Autot Mitä seuraavista kanavista käytät kun etsit vinkkejä ja ideoita.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Mainonnan ja lukemisen väittämät KMT 2016
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan 2016 Lähde: KMT AL + total 2016 n=9 557 , est
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Johdatus viestintään, 3. luento: viestintä on merkityksenantoa ja tulkintaa Leif Åberg syksy 2003.
Mainonnan vaikutuskeinoja
Yritys ja markkinointi mediassa
3 Minuudessa on kaksi puolta
10: Semioottista synergiaa!
Johdatus viestintään, 1. luento: peruskäsitteet
6: Liikkeenjohdon semiotiikkaa
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
Yrityskuva ja viestintä
Esityksen transkriptio:

7: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Se.Varma.Kotimainen. Semiotiikka ja markkinointi Leif Åberg kevät 1998 Seitsemäs istunto 8.4.

Jaksotus 1Strateginen johtaminen 2Semioosi viestinnän kontekstissa Liikkeenjohdon mantrat ja karnevaalit: semiotiikka ja ohjausprosessi ”Kaikkien tarinoiden äiti”. Profilointi ”Valkoinen kääpiö”. Liikemerkin mahti ”Tyhjän arkin syndrooma”. Tiedotteen paradigmat ja syntagmat ”Se.Suuri.Suomalainen.”. Semiotiikka ja markkinointi ”Muutoksen merkit”. Luotaus semioottisena järjestelmänä ”Pääkonttorin merkit”. Tilan semiotiikkaa Synteesi: liikkeenjohdon semioottisen teorian rakennuspuut Kurssikooste 13.5.

Viimeksi tapahtui: zTiedote zLehtijuttu zSemioottiset teoriat ja mallit: ysyntagman ja paradigman käsitteet zLiikemerkkien analyysi jatkui zKärryntekijäveljekset- tarinan avaaminen

Elementtejä: zJatketaan viime kerran analyysejä zMarkkinointiviestintä käsitteenä zSemioottiset teoriat ja mallit: ymarkkinoinnin ja mainonnan tutkimuksessa käytettyjä semioottisia malleja

Markkinointiviestintä zSitä yrityksen ja asiakassektorin välistä kaksisuuntaista viestintää, jota harjoitetaan yrityksen aloitteesta (Stein Bråten 1968) z Muodot (Philip Kotler) ymainonta yhenkilökohtainen myyntityö ymyynninedistäminen yjulkistaminen eli publisiteetti

Markkinoinnin semiotiikka zTutkimustraditio (Umiker-Sebeok 1987): y1960-luvulla painopisteenä sanoma, y1970-luvulla mallilukijan merkityksenanto, y1980-luvulla holistinen ote lähettäjän merkityksenannosta vastaanottajan merkityksenantoon ja kulutuksen semiotiikkaan y(1990-luvulla lisäksi narratiivinen semiotiikka)

Markkinointisemioottisia malleja (lähde: Ubiker-Sebeok 1987) zClaude Lévi-Strauss (1963) ykulttuuri koostuu säännöistä jotka määrittävät kuinka ”viestinnän pelejä” pelataan sekä luonnon että kulttuurin tasolla ynämä kaksi vaihdon modaliteettia, taloudel- linen (economics) ja semioottinen, edellyttä- vät kumpikin viestintää, joskin erilaista ymarkkinointi - osana taloudellista modaliteet- tia - käyttää soveltavan semiotiikan malleja

Tuotesemiotiikkaa zKatsumi Hoshino (1987) zsovelsi semioottista paradigmaa tuotekonseptin rakentamiseen

Tuote kulttuurisessa mielessä Tuote taloudellisena käsitteenä ”tavara- opillinen” sisältö konnotatiivinen merkitys: non- materiaalinen ja imagomerkitys denotatiivi- nen merkitys: tekninen ja toiminnollinen merkitys kulutuksen kohde vastaa fyysisiin tarpeisiin vastaa psykologisiin tarpeisiin Hoshinon malli tuote- differointi

Stephen M. Verba ja Carl Camden 1968 zSovelsivat markkinointiin Charles Peircen triadista merkkiteoriaa (virheellisesti!) ja Algirdas Greimasin semioottista neliötä zseuraavassa kuviossa on Peircen triadimallia sovellettu oikein

HOIKKA (merkki) HALLINNASSA (tulkitsin) (merkki) HALUTTU (tulkitsin) 1 IHAILTU NAINEN (kohde) (merkki) HYVINVOINTI (tulkitsin) (merkki) TERVEYS (tulkitsin) (kohde) EI SYÖ PALJON (tulkitsin) jne merkkikohde tulkitsin IHAILTU NAINEN (kohde) Light food -assosiaatiot eräissä fokus- ryhmissä (Verba ja Camden 1968) ”merkki mielessä”

”Ihailtuun naiseen” liitetyt tulkinnat ja binaarioppositiot zHoikkuus zhaluttu zhyvinvointi zterveys zei syö paljon zelämä hallinnassa z Lihavuus z ei-haluttu z pahoinvointi z sairaus z syö paljon z elämä ei hallinnassa

Sama semioottisessa neliössä (Greimas) hoikka ei-lihavaei-hoikka lihava S 1 - S 1 - S 2 S 2 vastakkaissuhde ristiriitasuhteet täydentyvä suhde

Hoikka zhaluttu zhyvinvointi zterveys zsyö vähän zelämä hallinnassa Ei-lihava zei inhottu zei pahoinvointi zei sairaus zei syö paljon zelämä ei hallitsematonta Lihava (”läski”) z inhottu z pahoinvointi z sairaus z syö paljon z elämä hallitsematonta Ei-hoikka (”pullukka”) z ei haluttu z ei hyvinvointi z ei terveys z ei syö vähän z elämä ei hallinnassa

Viestinnän laitoksen markkinointisemiotiikan graduja zAnna-Leena Puhakka -98: Myytit auto- mainoksissa yBarthesin myyttianalyysi yTarastin maisemasemioottinen analyysi z Pia Arvilommi -97: Äidinkuvia. Semioot- tinen analyysi suoma- laisen mainonnan äitikuvasta yBarthesin semioottinen analyysi

zSanna Meskanen -97: Luontaistuote- mainonta yvastaanottajien mielikuvat ydeSaussuren ja Barthesin mallit z Anmari Viljamaa -97: Merkilliset mainokset ykuusi tv-mainosta ytv-mainonnan genre yBarthes

zParonen Mikko -95: Miehen mitta - neljän olutmainoksen semioottinen analyysi yulkomainosjulisteita yBarthes z Koljonen Minna -93: Median vaikutus mainossanomaan ytv- ja aikakauslehti- mainoksia yGreimasin aktanttimalli

Synteesi: