7: Liikkeenjohdon semiotiikkaa Se.Varma.Kotimainen. Semiotiikka ja markkinointi Leif Åberg kevät 1998 Seitsemäs istunto 8.4.
Jaksotus 1Strateginen johtaminen 2Semioosi viestinnän kontekstissa Liikkeenjohdon mantrat ja karnevaalit: semiotiikka ja ohjausprosessi ”Kaikkien tarinoiden äiti”. Profilointi ”Valkoinen kääpiö”. Liikemerkin mahti ”Tyhjän arkin syndrooma”. Tiedotteen paradigmat ja syntagmat ”Se.Suuri.Suomalainen.”. Semiotiikka ja markkinointi ”Muutoksen merkit”. Luotaus semioottisena järjestelmänä ”Pääkonttorin merkit”. Tilan semiotiikkaa Synteesi: liikkeenjohdon semioottisen teorian rakennuspuut Kurssikooste 13.5.
Viimeksi tapahtui: zTiedote zLehtijuttu zSemioottiset teoriat ja mallit: ysyntagman ja paradigman käsitteet zLiikemerkkien analyysi jatkui zKärryntekijäveljekset- tarinan avaaminen
Elementtejä: zJatketaan viime kerran analyysejä zMarkkinointiviestintä käsitteenä zSemioottiset teoriat ja mallit: ymarkkinoinnin ja mainonnan tutkimuksessa käytettyjä semioottisia malleja
Markkinointiviestintä zSitä yrityksen ja asiakassektorin välistä kaksisuuntaista viestintää, jota harjoitetaan yrityksen aloitteesta (Stein Bråten 1968) z Muodot (Philip Kotler) ymainonta yhenkilökohtainen myyntityö ymyynninedistäminen yjulkistaminen eli publisiteetti
Markkinoinnin semiotiikka zTutkimustraditio (Umiker-Sebeok 1987): y1960-luvulla painopisteenä sanoma, y1970-luvulla mallilukijan merkityksenanto, y1980-luvulla holistinen ote lähettäjän merkityksenannosta vastaanottajan merkityksenantoon ja kulutuksen semiotiikkaan y(1990-luvulla lisäksi narratiivinen semiotiikka)
Markkinointisemioottisia malleja (lähde: Ubiker-Sebeok 1987) zClaude Lévi-Strauss (1963) ykulttuuri koostuu säännöistä jotka määrittävät kuinka ”viestinnän pelejä” pelataan sekä luonnon että kulttuurin tasolla ynämä kaksi vaihdon modaliteettia, taloudel- linen (economics) ja semioottinen, edellyttä- vät kumpikin viestintää, joskin erilaista ymarkkinointi - osana taloudellista modaliteet- tia - käyttää soveltavan semiotiikan malleja
Tuotesemiotiikkaa zKatsumi Hoshino (1987) zsovelsi semioottista paradigmaa tuotekonseptin rakentamiseen
Tuote kulttuurisessa mielessä Tuote taloudellisena käsitteenä ”tavara- opillinen” sisältö konnotatiivinen merkitys: non- materiaalinen ja imagomerkitys denotatiivi- nen merkitys: tekninen ja toiminnollinen merkitys kulutuksen kohde vastaa fyysisiin tarpeisiin vastaa psykologisiin tarpeisiin Hoshinon malli tuote- differointi
Stephen M. Verba ja Carl Camden 1968 zSovelsivat markkinointiin Charles Peircen triadista merkkiteoriaa (virheellisesti!) ja Algirdas Greimasin semioottista neliötä zseuraavassa kuviossa on Peircen triadimallia sovellettu oikein
HOIKKA (merkki) HALLINNASSA (tulkitsin) (merkki) HALUTTU (tulkitsin) 1 IHAILTU NAINEN (kohde) (merkki) HYVINVOINTI (tulkitsin) (merkki) TERVEYS (tulkitsin) (kohde) EI SYÖ PALJON (tulkitsin) jne merkkikohde tulkitsin IHAILTU NAINEN (kohde) Light food -assosiaatiot eräissä fokus- ryhmissä (Verba ja Camden 1968) ”merkki mielessä”
”Ihailtuun naiseen” liitetyt tulkinnat ja binaarioppositiot zHoikkuus zhaluttu zhyvinvointi zterveys zei syö paljon zelämä hallinnassa z Lihavuus z ei-haluttu z pahoinvointi z sairaus z syö paljon z elämä ei hallinnassa
Sama semioottisessa neliössä (Greimas) hoikka ei-lihavaei-hoikka lihava S 1 - S 1 - S 2 S 2 vastakkaissuhde ristiriitasuhteet täydentyvä suhde
Hoikka zhaluttu zhyvinvointi zterveys zsyö vähän zelämä hallinnassa Ei-lihava zei inhottu zei pahoinvointi zei sairaus zei syö paljon zelämä ei hallitsematonta Lihava (”läski”) z inhottu z pahoinvointi z sairaus z syö paljon z elämä hallitsematonta Ei-hoikka (”pullukka”) z ei haluttu z ei hyvinvointi z ei terveys z ei syö vähän z elämä ei hallinnassa
Viestinnän laitoksen markkinointisemiotiikan graduja zAnna-Leena Puhakka -98: Myytit auto- mainoksissa yBarthesin myyttianalyysi yTarastin maisemasemioottinen analyysi z Pia Arvilommi -97: Äidinkuvia. Semioot- tinen analyysi suoma- laisen mainonnan äitikuvasta yBarthesin semioottinen analyysi
zSanna Meskanen -97: Luontaistuote- mainonta yvastaanottajien mielikuvat ydeSaussuren ja Barthesin mallit z Anmari Viljamaa -97: Merkilliset mainokset ykuusi tv-mainosta ytv-mainonnan genre yBarthes
zParonen Mikko -95: Miehen mitta - neljän olutmainoksen semioottinen analyysi yulkomainosjulisteita yBarthes z Koljonen Minna -93: Median vaikutus mainossanomaan ytv- ja aikakauslehti- mainoksia yGreimasin aktanttimalli
Synteesi: