ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Levy- ja hitsausalan CNC –valmistus 10 ov
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammattiosaamisen näyttö
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
ARVIOINTI Vanhempainilta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
A Ammattiosaamisen näytöt Vers Light /
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Juhani Kettunen / A Ammattiosaamisen näytöt
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Toiminnan suunnittelu
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Arviointi.
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Osaamisen näytön prosessi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Yhteiset tutkinnon osat
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Laaja-alainen arviointi
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Esityksen transkriptio:

ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen Koulutuskeskus Salpaus

Koulutuskeskus Salpauksen linjaukset koulutuksen järjestäjän linjausten suunnitteluun toteutukseen osallistuminen Koulutuskeskus Salpauksen linjaukset Pedagoginen strategia Opas arviointiin Opas työssäoppimiseen…

Arvioinnista tiedottaminen Opiskelijoille ja kaikille arviointiin osallistuville on tiedotettava ennen opintojen alkamista arvioinnin periaatteista ja niiden soveltamisesta (A 603/2005, 3 §). Ammatillisten opettajien tehtävänä on tiedottaa arvioinnista opiskelijoille ja työelämän edustajille. Jokaisen tutkinnon osan yhteydessä on oltava selvillä käytettävät arviointimenetelmät. Tiedottaminen on dokumentoitava (esimerkiksi päiväkirjamerkintä).

Tiedotettava on ainakin arvioinnin tehtävät ja tavoitteet osaamisen tunnistaminen tunnustaminen itsearviointi oppimisen ja osaamisen arviointi sisältäen työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näytöt arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit arvosanasta päättäminen opinnäytteen toteuttaminen ja arviointi, arvioinnin uusiminen ja arvosanojen korottaminen arvioinnin oikaiseminen tutkintotodistuksen saaminen arviointiasiat@salpaus.fi (opiskelijan opas sivu34)

Tiedottamisessa huomioitava tarpeellinen tieto, ratkaistava mikä tieto on tarpeellista eri ryhmille oikea aikaisuus tarkoittaa, että kaikki arviointiin osallistuvat saavat ennen arvioinnin toteuttamista tarkan tiedon arvioinnin periaatteista ja niiden soveltamisesta oikeita henkilöitä, tiedottamisessa ovat kaikki ne joita arviointi koskee selkeys on tärkeää tiedottamisessa viestin perillemeno kannattaa varmistaa konkreettisesti Lähde: Arvioinnin opas, Opetushallitus 2012

Opetuksen kehittämisen tukimateriaalia Eri osapuolten tehtävät ja vastuut Opiskelijan itsearvioinnin ohjaus Opetuksen kehittämisen tukimateriaalia

Osaamisen ja oppimisen arvioinnin sisäistäminen kouluttamista ja perehdyttämistä oppimisen arvioinnin vaikeus (poisoppiminen) oppimisen arvioinnin perusteella tehtävät muutokset kirjataan Hops:n arvioinnin kokonaisuuden muutos merkittävä ja aikaa vaativa

Muu osaamisen arviointi Oppimisen arviointi/osaamisen arviointi 35 ov Perustutkinto muodostuu tutkinnon osista (opintokokonaisuuksista), jotka ovat perustutkinnon pienimpiä yksiköitä, jotka näkyvät tutkintotodistuksessa Tutkinnon osa (35 ov) voidaan opettaa pienemmissä osissa (opintojaksot) oppimisen helpottamiseksi. Pienempien osien arviointi on oppimisen arviointia = PALAUTE Osaaminen arvioidaan kokonaisuudesta (aos näyttö ja muu osaamisen arviointi) Ammattitaitovaatimukset / tavoitteet S s M S Opetetaan ja opitaan 35 ov AOS näyttö Muu osaamisen arviointi arvioidaan

Osaamisen arviointi tutkintokohtaisissa opetussuunnitelmissa arvioinnissa ammattiosaamisen näytön osuutta on lisätty osaamisen arviointi avattu - mitä sisältää - miten toteutetaan kerrottu tekstissä ja havainnollistettu liitteessä muun osaamisen arvioinnin konkretisointi - oma taulukko tai lihavointi

Muu osaamisen arviointi lihavoitu 2. Työmenetelmien, ‑välineiden ja materiaalin hallinta Tyydyttävä T1 Hyvä H2 Kiitettävä K3 Opiskelija/ tutkinnon suorittaja Mekaaniset asennukset tekee kierreliitoksia suorittaa asennusmittauksia asentaa kaavion mukaan harjoitusalustalle pneumatiikan kytkentöjä asentaa pyörivän liikkeen koneenosia   asentaa tehonsiirrossa käytettäviä komponentteja asentaa hydrauliikan ja pneumatiikan komponentteja koneisiin tai laitteisiin sekä niihin liittyviä putkia ja letkuja Sähköasennukset kiinnittää sähköiset laitteet ja komponentit oikein käyttää mittauksiin yleismittaria asentaa johdot ja kaapelit piirustusten mukaan käyttää hyväksyttyjä kaapeleiden ja johtimien asennustapoja tulkitsee sähkökaavioita saa aikaan itsenäisesti oikeat ja siistit laite- ja johdinasennukset Työvälineiden käyttö käyttää annettuja työvälineitä tarkoituksenmukaisesti niin, että ne eivät vahingoita komponentteja tekee tarkoituksenmukaiset työvälinevalinnat huoltaa ja pitää kunnossa työvälineitään

Arvioinnin ajantasaisuus yhteinen opsin mukainen arvioinnin toteuttaminen, mitä ja milloin kun asia on arvioitavissa, se on vietävä Winhaan 2vk:n kuluessa