Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Muistiinpanojen tekeminen
Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Andragogiikka ja kokemuksellinen oppiminen
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Ko-Ke-Va 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Studia Generalia –luennot vuonna 2009
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Oppimisorientaatioita
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio1 Kokemuksia ja realismia tietoverkko-opetuksesta Elsa Kallio Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tekniikan.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
HENKILÖSTÖJOHTAMINEN
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen verkko-oppimisprosessissa Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Konstruktivismi Tekijä Bogi
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Kokemuksellinen oppiminen
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
8 Humanistisen psykologian persoonallisuuskäsitys on myönteinen
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
SULAUTUVASTA OPPIMISESTA NÄKYMÄTTÖMÄÄN OPPIMISEEN
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oppia ikä kaikki, myöskö 50 + yrittäjyyden opiskelussa?
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Esityksen transkriptio:

Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud) Taustalla humanistisen psykologian ajatukset Ihmisen ainutlaatuisuus Luovuus ja henkinen kasvu Ihmiset pyrkivät kohti parempaa maailmaa Kokonaisvaltaisuuden periaate Ihmisellä rajattomat kasvun ja kehittymisen mahdollisuus Abraham Maslow; motivaatioteoria ja tarpeet: Fysiologiset, turvallisuus, yhteenkuuluvuus, itsearvostus, itsensä toteuttaminen Raija Erkkilä, Oamk 2006

Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud) Oppimisessa korostuu: Kokemukset, prosessimaisuus, syklisyys ja reflektio Kokemus muuntuu tiedoiksi, taidoiksi ja asenteiksi Oppijakeskeinen lähestymistapa Raija Erkkilä, Oamk 2006

Toteutuksen suunnittelu [4] Kokemus [1] Aktiivinen Kokeilu [4] Havainnoiva pohdiskelu [2] Toteutuksen suunnittelu [4] Ilmiön abstrakti käsitteellistäminen [3] David A. Kolb 1984, Barnett 1989, Ruohotie 2000 Raija Erkkilä, Oamk 2006

Kuinka opimme Työ- ja vuorovaikutuskokemukset ”tuntuma” Ammatillinen opettajakorkeakoulu Kuinka ymmärtää oppimistapahtumaa 2004 Säde-Pirkko Nissilä, FM, KL, Yliopettaja Oulun seudun ammattikorkeakoulu sade-pirkko.nissila@oamk.fi www.oamk.fi/amok/intra/opetusmateriaali/ Kuinka opimme Työ- ja vuorovaikutuskokemukset ”tuntuma” Välitön, oma- kohtainen kokemus Soveltaminen, arviointi ”tekeminen” KOKEMINEN Aktiivinen toiminta Havainnoiva pohdiskelu Jäsennelty tarkastelu ”reflektio” YMMÄRTÄMINEN Ilmiön abstrakti käsitteellistäminen Oppimispäiväkirja Arviointilomake Keskustelut Palaverit Ryhmänohjaus Seminaarit Opetus KUVIO 2. Kokemuksellinen oppiminen. Yleistysten ja käsitteiden muodostaminen, uudet tiedot ”ajattelu” Lähde: Kolb, Experiental learning, 1984. Oulun Ammatillinen Opettajakorkeakoulu SPN 1998. Raija Erkkilä, Oamk 2006

Mitä reflektiolla tarkoitetaan? Keskeinen merkitys kaikessa oppimisessa Tieto laajenee ja syvenee Tieteellisen ja henkilökohtaisen tiedon yhdistäminen Ammatillisen kasvun pääelementti Oman arvoperustan pohtiminen Arvosidonnaisten valintojen tekeminen Mahdollistaa tilanteiden kokonaisvaltaisen tarkastelun Tietoiseksi tuleminen omista kokemuksista, tiedoista, tunteista ja uskomuksista Prosessikäsite, joka pitää sisällään jatkuvan kasvun näkökulman Raija Erkkilä, Oamk 2006

Mitä reflektiolla tarkoitetaan? Väline ja tapa toimia Syvällisempää kuin arkiajattelu Reflektiolla on aina joku kohde tai sisältö Reflektio voi olla sisäistä dialogia tai dialogia toisten kanssa Tuloksena voi olla muuttunut käsitys asiasta Raija Erkkilä, Oamk 2006

Reflektointiin ohjaavia tehtäviä Elämäkerrallinen kirjoittaminen Avainkokemusten tiedostaminen ja analysointi Portfolion työstäminen Saadun palautteen analysointi Oppimiseen ja opettamiseen liittyvä kirjallisuus ja sen prosessointi Raija Erkkilä, Oamk 2006

Reflektointiin ohjaavia tehtäviä Käsitekartat Koulutukseen osallistuminen (luentopäiväkirjat, muistiinpanot) Ryhmäreflektointi, keskustelut kollegoiden ja opiskelijoiden kanssa Oheislukemista: Raija Erkkilä, Oamk 2006

Lähteet: Kolb. D. A. 1984. Experiental Learning. Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. Mezirow, J. ym. (1995) Uudistava oppiminen: kriittinen reflektio aikuiskoulutuksessa. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskuksen oppimateriaaleja, 23. Ruohotie, P. 2002. Oppiminen ja ammatillinen koulutus. Helsinki: WSOY. Raija Erkkilä, Oamk 2006