Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen verkko-oppimisprosessissa Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen verkko-oppimisprosessissa Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen."— Esityksen transkriptio:

1 Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen verkko-oppimisprosessissa Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen verkko-oppimisprosessissa m tilaaja: Suomen kehitysyhteistyöliitto ry Findeco Irmeli Aro Hämeen ammattikorkeakoulu Evo 17.1.2007

2 Irmeli Aro Evo 17.1.2007 ESITYKSEN SISÄLTÖ Tavoitteet ja tutkimusmenetelmä Taustalla EU –hanke Yhteys metsäopiskeluun ”Holistic Competence Keys” * opiskelumenetelmä * arviointimalli Transformaatio ja reflektio? Hyödynnettävyys ja luotettavuus

3 Irmeli Aro Evo 17.1.2007 OPINNÄYTETYÖN TAVOITTEET EU:n Socrates/Minerva- hankkeena valmistuneen yleisten työelämävalmiuksien opintojakson operationalistaminen uudistavan, elinikäisen, yhteisöllisen ja verkko- oppimisprosessin avaaminen käytäntöön osa hankkeen loppuraportin tavoitteiden toteuttamista

4 Irmeli Aro Evo 17.1.2007 TUTKIMUSMENETELMÄ Tapaustutkimus * portfolio- ja oppimispäiväkirja- oppimisen havainnointi * opintojakson ajankohtaisuuden ja soveltuvuuden havainnointi vertaamalla oppimisen trendejä paikallisesta kohti globaaleja

5 Irmeli Aro Evo 17.1.2007 TAUSTALLA HANKE Intercultural Learning in the Internet => Holistic Competence Keys 2002-2005 4:n eurooppalaisen oppilaitoksen yhteishanke, HAMK koordinoi erikoisasiantuntija, copyright: KL Venla Varis (Findecon pääsihteeri) Aloite HAMKin oppilaskunnalta

6 Irmeli Aro Evo 17.1.2007 YHTEYS METSÄOPISKELUUN opintojakson sisällössä huomioitu EU:n elinikäisen oppimisen ja Unescon oppimisen kestävän kehityksen vuosikymmenen tavoitteet työelämän kehittymässä olevat tiimi- ja prosessityöskentelyn ja yhteisöllisten arvojen näkemykset (Tynjälä, 2006)

7 Irmeli Aro Evo 17.1.2007 HOLISTIC CULTURAL COMPETENCE KEYS 4,5 op verkossa - muunneltavissa luottamuksen rakentaminen ja monikulttuurisen ilmapiirin luominen ihmisten erilaisuuden hyödyntäminen menestystekijänä arvojohtamisen toteuttaminen arvo-osaamisen ja oppimisen avulla

8 Irmeli Aro Evo 17.1.2007 OPISKELUMENETELMÄ virikeaineisto, yksilö- ja tiimitehtävät, oman ja toisten osaamisen arviointi opintojakson päättötyö on osaamis- pohjainen portfolio oman opiskelu- prosessin kulusta * 4 reflektio-esseetä = laadullinen arviointi * tuutoropettajan määrällinen arviointi = hankkeen kehittämä arviointimalli

9 Irmeli Aro Evo 17.1.2007 HCCA = Holistic Cultural Competence Assessment Model validoitu Tampereen yliopiston kasvatustieteen laitoksella, luotettavuus hyvä (alpha.76) tiimiroolit, erilaisuuteen suhtautuminen, arvojen tunnistaminen, oppimisstrategiat opiskeluprosessi ja ohjattu laadullinen ja määrällinen arviointi käynnistää transformaation

10 Irmeli Aro Evo 17.1.2007 TRANSFORMAATIO JA REFLEKTIO = uudistava oppiminen ja harkinta harjoiteltavissa oleva elämänhallinnan menetelmä (Mezirow, 1991, Bennet, 1999, Ruohotie 2001, Schwartz 1997, Varis, 2000) menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden muuttaminen (Ylä-Soininmäki, 2006, Mezirow, 1995)

11 Irmeli Aro Evo 17.1.2007

12 TULOKSEN HYÖDYNNETTÄVYYS opintojakson opettajiksi pätevöityvien manuaalina opintojakson markkinoinnissa ja jatkokehittämisessä Ajankohtaisia: Jyväskylän yliopisto, Laatukeskus, 3 yliopistoa Tsekissä ja Slovakiassa, Unesco

13 Irmeli Aro Evo 17.1.2007 LUOTETTAVUUS taustalla laaja teoriapohja validoitu arviointimalli opiskelun sisällöstä hankkeessa ja jatkokehittämisessä saatu käytännön kokemusta siitä, että arviointimalli vastaa opiskelijan osoittamaa oppimista SUOSITUS: oppimisprosessin arviointeja kerätään > 50 opiskelijalta

14 Irmeli Aro Evo 17.1.2007 kuva: www.pbase.com/ytm77521/image/62043773 JATKOSUOSITUS: TAVOITE ON, ETTÄ… opiskelijaa tuetaan prosessissa, jossa hän käyttää ajatuksiaan ja voimaansa ja sieluaan, jotta hän oppii opiskelijan fyysinen, psyykkinen ja hengellinen kunto kasvaa

15 Irmeli Aro Evo 17.1.2007 HARJOITTELEMALLA OPPII ITSE TEKEMÄÄN VALINTOJA ”Mikään matka ei vie perille, ellei se ulotu yhtä pitkälle sisimpäämme kuin meitä ympäröivään maailmaan.” (Lilian Smithiä mukaillen) kaikki pitkospuut: www.google.fi => pitkospuut => kuvat

16 Irmeli Aro Evo 17.1.2007 kuva: www.pbase.com/bossuytj/image/59249691 K i i t o s ! Hyvää jatkomatkaa! K i i t o s ! Hyvää jatkomatkaa!


Lataa ppt "Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen verkko-oppimisprosessissa Aikuisopiskelijan transformaation käynnis- täminen ja tukeminen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google