Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa"— Esityksen transkriptio:

1 ”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa? Edukas ry:n syyspäivät Heikki Ruismäki

2 (An American Indian proverb)
There are two values, which you can give your child as a present for Life. First of all: Roots, and then: Wings (An American Indian proverb) Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

3 Koulutuksen tukipilarit tällä vuosituhannella
1) tietämään oppiminen 2) tekemään oppiminen 3) yhdessä elämään oppiminen 4) olemaan oppiminen “tieto ja taito palvelee hyvää elämää, ihmisen ideaalia” Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

4 Ihmiseksi varttuminen elämänikäinen prosessi ?
Lastenkasvatuksen tavoitteet Koulukasvatuksen tavoitteet Taidekasvatuksen tavoitteet Ihmiskuvamme ja lapsikäsityksemme vaikuttavat

5 Lapsen näkökulmasta: Perusedellytykset tasapainoiseen kasvuun
omien perusedellytysten mukaan ->Lapsella oikeus kasvaa omansa mittaiseksi

6 Tasapainoinen kasvu = Älylllinen kehitys Emotionaalinen kehitys
Sosiaalinen kehitys Moraalinen kehitys Eettinen kasvatus Henkinen kehitys Hengellinen kehitys Fyysinen kehitys

7 Tunteiden elintärkeä asema
Kaiken aivotoiminnan perusta Kaiken vuorovaikutuksen perusta Ihmisen hyvinvoinnin perusta Äly + tunne = viisaus ->Taidekasvatus antaa mahdollisuuden kehittäviin tunne-elämyksiin

8 Pitää ymmärtää yksittäisen sävelen ja hyvän elämän yhteys
Ymmärtäminen musiikissa tavoitteena hyvä elämä Sävelen ja hyvän elämän yhteys Pitää ymmärtää yksittäisen sävelen ja hyvän elämän yhteys hyvä elämä elämä kulttuuri taide musiikki sointu intervalli sävel Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

9 Tiedon ja taidon kietoutuminen mahdollistavat:
1) Etsimistä 2) Kohtaamista 3) Läsnäoloa 4) Kunnioittamista 5) Auttamista, opastamista, ohjaamista, opettamista ->kokemuksia, elämyksiä Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

10 Tiedon ja taidon suhteesta:
Elämän tarkoitus on hyvä, onnellinen elämä. Jotta osaisimme elää onnellista ja hyvää elämää, meillä täytyy olla riittävä määrä viisautta. Viisaus on kauaskatseista, korkealaatuista taitoa ja tietoa sekä kykyä käyttää niitä omassa toiminnassa pyrkiessämme hyvään. Viisaus on toiminnasta saadun kokemuksen, taidon sekä tiedon summa.

11 Tiedon ja taidon suhteesta:
Tieto ja taito toisiaan täydentäviä ilmiöitä Osaaminen syntyy tiedon ja taidon hallinnasta Taito syntyy tietoa soveltamalla ja taitoa harjoittamalla Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

12 Tiedosta ja taidosta osaamiseen
Tieto ja taito jalostuvat viisaudeksi ja viisaalla on tieto siitä, miten elää hyvää elämää ja toisaalta taito elää hyvää elämää.

13 Tiedosta ja taidosta osaamiseen
Tieto tai tietämys ja taito ovat kiinnittyneinä toisiinsa. Miten tieto, taito ja kokemus kietoutuvat toisiinsa Voiko olla tietoa ilman kokemusta? Voiko olla taitoa ilman kokemusta Tieto voi olla kokemuksesta riippumatonta !? Tasapainottelua , ajatus ->vasta-ajatus Taidossa yhdistyy opittu tieto ja tiedon soveltaminen käytäntöön. Tietoa voi olla ilman taitoa, mutta taitoa ei voi olla ilman tietoa !? Tiedossa on ikään kuin taidon siemen, jota on kuitenkin kasteltava ja lannoitettava, jotta se voisi kasvaa.

14 Ihminen aina vajavainen, puutteellinen ja erehtyväinen tiedon ja taidon suhteen ihmisen ideaaliin pyrittäessä Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

15 Imatralla 30. 5. 2006 Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p
Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

16 Imatralla 30. 5. 2006 Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p
Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

17 Imatralla 30. 5. 2006 Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p
Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

18 Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

19 Imatralla 30. 5. 2006 Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p
Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

20 ”Kunnioitan toisen ihmisen maailmaa, vaikka en ymmärräkään tai pidä siitä ja se on erilainen kuin omani” Heikki Ruismäki Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

21 Conclusion TO BE UNDERSTOOD TO BE ACCEPTED TO BE LOVED
Picture 3. Three steps to good teaching. Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p


Lataa ppt "”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google