Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKari Alanen Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005
2
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi Opetussuunnitelmatyön eteneminen Osaamistavoitteiden määrittely Kuormittavuusanalyysi Opetussuunnitelmatyöhön liittyvät hyvät käytännöt Toiveet ECTS-projektin toiselle vaiheelle Osallistuminen ECTS-projektin toimintoihin Opetussuunnitelmatyön tärkeimmät osa-alueet ECTS- projektin kannalta KYSELYN PÄÄOSAT
3
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi ETENEMISEN ARVIOINNIN PÄÄTEEMAT Opetussuunnitelmien uudistamisprosessin perusteet Osallistuminen opetussuunnitelmien uudistusprosessiin Oppimisprosessin perustekijät Opintojaksojen ydinaines ja kuormittavuus Opiskelijaohjaus, arviointi ja palaute Opetussuunnitelman toteutuminen KYSELY OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMISESTÄ AMMATTIKORKEAKOULUISSA
4
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OPETUSSUUNNITELMIEN UUDISTAMISPROSESSIN PERUSTEET
5
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OSALLISTUMINEN OPETUSSUUNNITELMIEN UUDISTAMISPROSESSIIN
6
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OPPIMISPROSESSIPERUSTAINEN OPETUKSEN SUUNNITTELU Opiskelijoiden lähtötilanne Aikaisempi tietämys, osaaminen ja asenteet suhteessa tavoitteena olevaan osaamiseen Tavoitteena oleva osaaminen koulutus- ohjelmakoh- tainen erikois- osaaminen yleiset työelämä- valmiudet asiantunti- juuden kehit- tymistä tuke- vat valmiudet OPPIMISPROSESSI yksilö/yhteisö Koli & Siljander 2002; Ruohotie 2002 OHJAUSARVIOINTI OPPIMIS- TEHTÄVÄT OPPI- MATERIAALI T&K OPPIMIS- YMPÄRISTÖT PALAUTE OPETUS- TILANTEET
7
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OPPIMISPROSESSIN PERUSTEKIJÄT
8
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OPINTOJAKSOJEN YDINAINES JA KUORMITTAVUUS Kuormittavuusarvioita on tehty useimmissa amk:issa, useimmiten ei kuitenkaan systemaattisesti ja kattavasti Kuormittavuuden arvioinnissa käytetty soveltaen ”Oulun mallia” ja erilaisia laskurisovelluksia Muutamassa amk:ssa analysoitua tietoa kuormittavuudesta
9
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OPISKELIJAOHJAUS, ARVIOINTI JA PALAUTE
10
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OPETUSSUUNNITELMAN TOTEUTTAMINEN
11
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi YLEISVAIKUTELMIA OPETUSSUUNNITELMA- TYÖN ETENEMISESTÄ Useimmissa amk:issa on toteutettu opetussuunnitelma- uudistus ECTS-järjestelmään siirtymisen yhteydessä Uudistus painottui erityisesti nuorten koulutukseen, uudistus laajenemassa aikuiskoulutukseen joissakin amk:issa Uudistuksen perusteellisuudessa suuria eroja eri koulutusohjelmien ja -alojen välillä Monissa ammattikorkeakouluissa vastuu siirretty koulutusohjelmille/-aloille Noin joka kolmannessa amk:ssa keskitetysti koordinoitu koko amk:n yhteinen muutosprosessi Muutamissa amk:issa aktiivinen uudistamisprosessi on vielä käynnissä tai käynnistymässä
12
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OSAAMISTAVOITTEIDEN MÄÄRITTELY Useimmissa ammattikorkeakouluissa koulutusohjelmat ovat määritelleet osaamistavoitteet itsenäisesti Muutamissa ammattikorkeakouluissa käytetty yhteistä tapaa jäsentää osaamisvaatimuksia Parissa ammattikorkeakoulussa määritelty kaikille koulutusohjelmille yhteisiä osaamistavoitteita Osaamistavoitteet on määritelty ensisijaisesti työelämän tarpeista ja kansalaisista lähtökohdista lähtien Vain muutamissa ammattikorkeakouluissa hyödynnetty aktiivisesti kansainvälistä vertailutietoa (esim. Tuning)
13
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi TOIVEET ECTS-PROJEKTIN TOISEN VAIHEEN TOTEUTTAMISELLE
14
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi TOIVEET ECTS-PROJEKTIN TOISEN VAIHEEN TOTEUTTAMISELLE
15
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OPETUSSUUNNITELMATYÖN TÄRKEIMMÄT OSA-ALUEET ECTS-PROJEKTIN KANNALTA Osaamistavoitteiden määrittely15 Opetussuunnitelman merkitys ammattikorkeakoulun päätehtävien integroinnissa 15 Opetussuunnitelman arviointi ja kehittäminen13 Pedagogiset ratkaisut11 Pedagoginen strategiatyö10 Oppimisen ohjaus10 Ammatillisen kasvun prosessin vaiheistus 9 Oppimisprosessiperustainen opetuksen suunnittelu 8 Opiskelijapalaute ja sen käsittely 8
16
24.8.2005matti.isokallio@samk.fi, pekka.auvinen@ncp.fi OPETUSSUUNNITELMATYÖN TÄRKEIMMÄT OSA-ALUEET ECTS-PROJEKTIN KANNALTA Opetussuunnitelmien uudistusprosessin organisointi ja toteutus (muutosprosessin johtaminen) 7 Opiskelijan työmäärään perustuva opintojen mitoitus 7 Oppimisen arviointi 6 Pedagoginen johtajuus 4 Opetussuunnitelmamallit ja -rakenteet 3 Opintojaksotason ydinaineksen määrittely 3 Opetussuunnitelman toteuttaminen 3 Opiskelijan lähtötason arviointi ja oppimistarpeiden ennakointi 3
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.