Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen"— Esityksen transkriptio:

1 (Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen pmakkone@jyu.fi

2 (Luento)-opetuksen aktivointikeinot/ Sisältö –Miksi? –Mitä tiedetään tietojenkäs. opetuksesta –Työtapoja –Omat kokemukset –Kirjallisuusviitteitä

3 Opetuksen aktivointikeinot/ Miksi? –Luento-opetus on koettu passiiviseksi tiedon hankintakeinoksi Behavioristinen oppimiskäsitys Opiskelijapalaute –Erityisesti massaluennot on koettu huonoksi asiaksi –> estää vuorovaikutuksen ja tiedonsiirtoa on opettajalta opiskelijalle

4 Mitä tiedetään tietojenkäs. (luento)opetuksesta? –Faktojen ja käsitteiden opettamiseen luento-opetus on periaatteessa hyvää, mutta taitojen opettamiseen tarvitaan opiskelijan omia kokemuksia –Tietotekniikan hyödyntämisellä luentotilanteessa saadaan tarkkaavaisuutta parannettua –Tietotekniikan käyttö muuten vaatii opiskelijoilta (kurssityöt) kypsyyttä Järvenpää ja Leidner (1993, 1995)

5 Opetuksen aktivointikeinot/ Pieniä keinoja luentoopetukseen –Aktiivinen muistiinpanojen käyttäminen Note taking -> note making Käsitekartat –Aktivoiva luento –Oppimispäiväkirja –Palautteen antaminen –Porinaryhmät –Tiivistelmät (esim. Lonka & Lonka (toim.), 1991)

6 Opetuksen aktivointikeinot/ Suurempia keinoja –Temaattiset modulit (esim. Göteborgista förändringsprocesser-kurssilta) –Yksi moduli koostuu Johdantoluento Asiantuntijaluennot Työ pienryhmissä (YDIN) Modulin loppuseminaari –Pienryhmät (esim. tutkimuspaperi, video, näytelmä, WWW-esitys) Nuldén (1999)

7 Omat kokemukset –Vapaaehtoinen oppimistehtävä Johdatus tietojenkäsittelyyn-kurssi Pohjapisteitä tenttiä varten Tehtävänä oli käydä läpi verkkoon laitetut kalvot ja niihin liittyvät linkit Lisäksi piti hakukoneilla ja hakemistoilla etsiä verkosta tietoa Tehtävä auttoi erityisesti niitä opiskelijoita, jotka eivät alunperin tienneet paljon tietojenkäsittelyn perusteista

8 Kirjallisuusviitteitä (1/3) –Järvinen, A., Lehtovaara, M., Poikela, E., Viskari, S. (1994). Oppimisen ohjaaminen yliopisto-opetuksessa. Tampereen yliopisto, Kasvatustieteen laitos. –Lakkala, M., Rasila, M. (1992). Tietotekniikan koulutusopas. Tietotekniikan liitto.

9 Kirjallisuusviitteitä (2/3) –Leidner, D., & Jarvenpaa, S. (1993) The Information Age Confronts Education: Case Studies on Electronic Classrooms. Information Systems Research, 4(1), 24- 54. –Leidner, D. & Jarvenpaa, S. (1995) The Use of Information Technology to Enhance Management School Education: A Theoretical View. Management Information Systems Quarterly, 19(3), 265-291.

10 Kirjallisuusviitteitä (3/3) –Lonka, I., Lonka, K. (toim.) (1991). Aktivoiva opetus. Kirjayhtymä. –Nuldén, U. (1999). E-education (dissertation). University of Gothenburg.


Lataa ppt "(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google