TYÖSSÄOPPIMINEN.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Minä oppijana 1 ov..
Tavoitteellinen työssäoppiminen
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Työssäoppimisen ohjaus
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
NÄYTTÖ-projektin esittely
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
ERILAINEN OPPIJA NÄYTÖISSÄ
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvät mallit opintojen edistämisessä Leipuri-kondiittorit 05.
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Erityistä tukea tarvitseva opiskelija ammattiosaamisen näytöissä Merja Veijola Oulun seudun ammattiopisto Kontinkankaan yksikkö.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Näyttö -mahdollisuus erilaiselle oppijalle
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Esityksen transkriptio:

TYÖSSÄOPPIMINEN

ERILAINEN OPPIJA TYÖSSÄOPPIMASSA Työpaikka: organisaatio ym. Työyhteisö - asenne Työpaikka- ohjaaja Työtehtävät työn asettamat vaatimukset Opiskelija yksilölliset tarpeet Muut opiskelijat TOPS ohjaus, tuki HOPS (HOJKS) Oppilaitos asenne, tukitoimet työssäoppimisen järjestelyt oppimistehtävät Ohjaava opettaja Yhteistyö- tahot OPS

ERILAINEN OPIJA TYÖSSÄOPPIMASSA OPS

OPISKELIJA

TYÖSSÄOPPIMISEN LÄHTÖKOHTA - OPISKELIJAN YKSILÖLLISET TARPEET vahvuudet ja voimavarat, oppimistyyli mahdolliset ongelmat ja oppimisvaikeudet ammatillisten perusvalmiuksien taso lisäksi mm. epäonnistumisen ja epävarmuuden sieto tarpeet ja odotukset kokemus valtasuhteista ympäristöärsykkeiden sieto

LUKIVAIKEUDEN VAIKUTUS TYÖSSÄOPPIMISEEN lukivaikeuksien aiheuttamat ongelmat suullisten ohjeiden ymmärtämisessä ja kirjallisen materiaalin ymmärtämisessä sekä tuottamisessa vaikeudet vieraita kieliä tai matematiikan taitoja edellyttävissä tehtävissä hitaus työtehtävien oppimisessa ja suorittamisessa muistin ongelmat - heikko lyhytmuisti

…muut vaikeudet tarkkavaisuuden, hahmottamisen ja motoriikan ongelmien vaikutukset työsuorituksessa ohjeiden ymmärtämisen ja muistamisen vaikeus itsetunto-ongelmat ja epäonnistumisen pelko sosiaalisten taitojen ongelmat TYÖSSÄOPPIMISEN JAKSO ON USEIN ERILAISELLE OPPIJALLE ONNISTUMISEN KOKEMUS!

TYÖPAIKKA JA TYÖPAIKKAOHJAAJA

TYÖSSÄOPPIMISEN PAIKAN VALINTA sopivan työssäoppimisen paikan löytäminen on tärkein tukitoimi erilaisen oppijan työssäoppimisen onnistumiselle huomioitava mm. työpaikan asenne erilaisuutta kohtaan työtehtävien laajuus ja vaativuus ohjauksen saatavuus innostunut työpaikkaohjaaja myös työnjohdon asenne ja tuki

TYÖPAIKKAOHJAAJAN ROOLI turvallisen, myönteisen ilmapiirin luominen perehdytys työpaikkaan, työyhteisöön, työtehtäviin jakson suunnittelu yksilöllisesti työntekijän ja tarvittaessa muiden tahojen kanssa (työtehtävät, eteneminen, tuen suunnittelu) oikea-aikainen ja oikeanlainen ohjaus ja palaute yhteistyö

OPPILAITOS JA OPETTAJA

OPPILAITOKSEN TYÖSSOPPIMISEN JÄRJESTELYT Työssäoppimisen järjestämisen suunnitelma Asenne erilaista työssäoppijaa kohtaan Työssäoppimisen tavoitteet Työssäoppimisen toteutusmuodot Tuki- ja ohjaustoimien huomiointi työssäoppimisen järjestelyissä ja toteutuksessa Opettajien resurssi työssäoppimisen ohjaukseen Oppimistehtävät

OPETTAJAN ROOLI opiskelijan yksilöllisten tarpeiden tunnistaminen tops: sopivan työssäoppimisen paikan järjestäminen, jakson järjestelyt, yksilölliset tavoitteet, yksilöllinen arviointi tiedon välittäminen (huom. salassapito, luottamus!) työpaikkaohjaajan ohjaus, tuki opiskelijan ohjaus ja tuki tarvittaessa ohjaus muihin tukitoimiin

EI OPPI OPEAKAAN OJAAN KAADA asenteet avointa arviointia riittävät resurssit luki- vaikeudet ohjauksen menetelmät ujo yksilöllisyys (tops) aina myöhässä laiska vaikeuksien huomioiminen opiskelijan vahvuudet esiin kömpelö häirikkö Koulutus (koko oppilaitoksen tehtävä) Työparityöskentely (kaikkien osapuolten yhteinen asia) Verkostot (ikkunat ja ovet auki; miten muualla?) Tiedon jakaminen ja kirjallisuus (ei pantata)

OHJAUS

TYÖSSÄOPPIMISEN OHJAUSPROSESSI yksilöllisyys: hops/ tops (hojks) Ennen Jälkeen Aikana Alussa Lopussa valmennus hops työpaikan valinta riittävä ohjaus ja tuki yhteistyö palaute ja jatkoon valmentautu-minen perehdytys hopsin tarkennus arviointi- keskustelu itsearviointi Työllistyminen

Työssäoppimisen henkilökohtainen suunnittelu Opetussuunnitelman perusteet Työssäoppimisjakson yleiset tavoitteet OPETTAJA Työpaikka työtehtävät ja työjärjestelyt työympäristö TYÖPAIKKAOHJAAJA Opiskelijan vahvuudet ja tuen tarpeet HOJKS, (hops) OPISKELIJA Opiskelijan henkilökohtainen työssäoppimisen suunnitelma tavoitteet työtehtävät ja jakson eteneminen tuki ja ohjaus arviointi

ERILAISEN OPPIJAN TYÖSSÄOPPIMISEN OHJAAMINEN työntekijä- valmiudet työpaikan valinta yleinen elämänhallinta palaute jaksosta Työpaikan perehdytys jatkuva havainnointi ja palaute työtehtävien kartoitus Valmennus etukäteen ASENNE! koko työyhteisö rehellinen palaute Palaute ja arviointi ERILAISEN TYÖSSÄOPPIJAN OHJAAMINEN kiireettömyys Siirtymävaiheen tuki Ohjauksen menetelmät empaattisuus, kuunteleminen Tukimuodot apuvälineet, tulkki ym. työllistyminen hyvä elämä tila kannustaminen Perehdytys työpaikkaan Yksilöllisyys, TOPS ohjeet selkeys vastuun antaminen pelisäännöt pala kerrallaan Rajoitteet/ vaikeudet ja vahvuudet huomioidaan aikaa ja kärsi- vällisyyttä Sosiaaliset työmuodot: pari/ryhmä- työ Sopivat ja motivoivat työtehtävät jarruttaminen, jäsentäminen

Valmennus etukäteen yleinen elämänhallinta työntekijävalmiudet työpaikan valinta työtehtävien kartoitus Työpaikan perehdytys ASENNE! koko työyhteisö ERILAISEN TYÖSSÄOPPIJAN OHJAAMINEN

ERILAISEN TYÖSSÄOPPIJAN OHJAAMINEN siirtymävaiheen tuki tukimuodot - apuvälineet, tulkki ym perehdytys työpaikkaan: tilaa, ohjeet, pelisäännöt yksilöllisyys, TOPS Rajoitteet/ vaikeudet ja vahvuudet huomioidaan sosiaaliset työmuodot: pari / ryhmätyö sopivat ja motivoivat työtehtävät

OHJAUKSEN MENETELMÄT empaattisuus, kuunteleminen jarruttaminen, jäsentäminen kiireettömyys vastuun antaminen kannustaminen pala kerrallaan aikaa kärsivällisyyttä selkeys

ARVIOINTI

PALAUTE JA ARVIOINTI palaute jaksosta jatkuva havainnointi ja palaute rehellinen palaute

TYÖSSÄOPPIMISEN ARVIOINTI JA ERILAINEN OPPIJA TAVOITTEET ohjata ja kannustaa opiskelijaa työssäoppimisjaksolle asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja vahvistaa opiskelijan minäkuvaa ja tukea hänen kasvuaan ammatti-ihmiseksi.  KUKA ARVIOI vuoropuhelua, johon osallistuvat työssäoppimista ohjaava opettaja, työpaikkaohjaaja ja opiskelija itse.

Alkuarviointi Opiskelijan lähtötaso: vahvuudet ja tuen tarpeet, henkilökohtaiset tavoitteet Motivoi opiskelijaa ja antaa työpaikkaohjaajalle tietoa opiskelijasta Opiskelija kertoo opettajan tuella mahdollisista sairauksista tai muista seikoista (luki-ongelma), jotka tulee huomioida työssäoppimisessa. Työpaikkaohjaaja voi myös suoraan tiedustella opiskelijalta

tietosuoja ja tiedonvälitys tuen tarpeesta Opettaja ei ilman opiskelijan lupaa saa kertoa opiskelijan henkilökohtaisista asioista, mutta opettajan tehtävänä on huolehtia siitä, että työssäoppimispaikka saa opiskelijasta riittävät tiedot työssäoppimisen hoitamista varten. ” ei me mitään ihme diagnooseja tarvita, vaan tietoa siitä, miten vaikuttaa työhön ja miten pitäis ohjata” (työpaikkaohjaajan kommentti)

Arviointi jakson aikana Väliarviointia voidaan tehdä koko jakson ajan. Opiskelijaa ohjataan itsearviointiin, ts. opiskelija itse havainnoi vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan. Väliarvioinnin tarkoituksena on pohtia sen hetkistä oppimistilannetta ja ohjata opiskelijaa loppujaksolle. Arviointi on kehittävää ja ohjaavaa kun yhdessä pohditaan, mitä on jo opittu ja mitä pitäisi vielä oppia.

Arviointi jakson loppuvaiheessa kootaan jakson aikana saadut näkemykset tavoitteiden toteutumisesta sekä opiskelijan kehittymisestä arviointikeskustelu: kannustava ja avoin, huomioidaan vahvuudet ja kehittämisalueet opiskelijaa tuetaan itsearvioinnissa sanallinen arviointi on tärkeää arviointilomake on helppokäyttöinen ja ymmärrettävä ja sen täyttämisessä opiskelija on saanut ohjausta mukana työpaikkaohjaaja, opiskelija ja opettaja

Muistilista palautteen antamiseksi: Kerro ensin mikä kaikki on onnistunut - Sen jälkeen tarkastelkaa yhdessä, mitä ja miten toimintaa voisi kehittää! Anna palaute tekemisestä, älä henkilöstä - Tekemistä voi muuttaa, luonnetta ei! Anna palaute senhetkisestä tekemisestä, kuvaa mitä tapahtui, mitä näit tai kuulit - Älä tulkitse äläkä muistele menneitä! Anna palaute heti toiminnan jälkeen! - Jos olet kuitenkin vaikkapa kiihtynyt, odota vähän. Anna  palaute tulevaisuutta ja kehittymistä varten - Ihminen ei ole taidoiltaan valmis vaan kehittyy jatkuvasti! Hampurilaispalaute! (vrt Lehtoranta 2003)

MITÄ ARVIOIDAAN JA MILLÄ PERUSTEELLA ERITYISOPETUKSESSA? Erityisopiskelijan arvioinnissa noudatetaan samoja periaatteita kuin muutoinkin. Yleensä käytetään samoja tavoitteita, arvioinnin kohteita ja kriteereitä, mutta ohjauksessa, jakson järjestelyissä ym. on huomioitu erilaisen oppijan tarpeet arvioinnin kohteet tulisi määritellä selkeästi ja ymmärrettävästi, jotta opiskelija tietää mitä häneltä odotetaan myös arvioinnin kriteerit on tulisi kuvata mahdollisimman konkreettisesti eli millaista on kiitettävä, hyvä ja tyydyttävä osaaminen. on huomioitava opiskelijoiden erilaiset lähtötasot sekä se, missä vaiheessa opiskelijan opinnot ovat

Mukautetun arvioinnin toteuttaminen arvioinnin suunnittelussa on mukana erityisopetuksen edustaja ja periaatteet on kirjattu opiskelijan HOJKS:aan mahdollisuus arvioinnin mukauttamiseen päätetään ennen työssäoppimisen jaksoa työssäoppimiseen laaditaan mukautetut arviointikriteerit työpaikkaohjaajaa ja opiskelijaa ohjataan mukautettujen kriteereiden käytössä työssäoppimisen toteutuksessa ja ohjauksessa huomioidaan opiskelijan yksilölliset tarpeet ja niiden vaikutus arviointiin opiskelijalle jää edelleen mahdollisuus suorittaa työssäoppimisen jakso joko kokonaan tai osin tavallisten tavoitteiden mukaisesti

YHTEENVETO

TYÖSSÄOPPIMISEN TUKEMINEN asenteet – tilaa erilaiselle oppimiselle yksilöllisyys HOPS ja TOPS (työpaikka, ohjaus) opiskelijan vahvuudet esiin mahdollisten ongelmien huomiointi organisointi: jaksotus, toimintatavat resurssit: aika, osaaminen yhteistyö

…ohjaus ja arviointi ohjaus - ajoitus, menetelmät, roolit : vaiheistus: ennen-alussa-aikana-lopussa-jälkeen ohjauksen menetelmät: kannustaminen, yksilöllisyys, pohtiminen opiskelijan oman aktiivisuuden, luovuuden ja sitkeyden kannustaminen arviointi: avoin, kannustava, sanallinen, jatkuva, itsearviointiin kasvattava