18.02.2002Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Virtukampus C2 –ryhmä, miten muutos tapahtuu. C2 ETENEMINEN • Eteneminen piloteissa monitasoisesti (toimintatavat, osaaminen, teknologia….) • Toimintakulttuurien.
Toimivat luokkatilat Ressuun Helsingin Eteläisen piirin OSUKE -hanke.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Koko koulun projektiksi  lähtökohdat  teeman kehittäminen  päiväkoti- alakoulu-yläkoulu  toimijat  vapaavalintaisuus.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
AIKUINEN OPPIJA.
VERKKOPEDAGOGIIKKA – OPPIMISEN TAVAT VERKOSSA Jari Sarja
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Kognitiivinen psykologia tutkii
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus Vko 1 /2016 Monica Åberg.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Konstruktionismi - rakentelu aikuiskasvatustiede Avoin opetus
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oppimisen itsesäätely - Miten itsesäätelyä voidaan tukea?
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa

Oppimisympäristö Fyysinen ja virtuaalinen oppimisympäristö Fyysinen ja virtuaalinen oppimisympäristö Suljettu ja avoin oppimisympäristö Suljettu ja avoin oppimisympäristö Itseohjautuvuus Itseohjautuvuus

Behavioristisesta oppimisnäkemyksestä konstruktivistiseen Mestari-oppipoika –metafora Mestari-oppipoika –metafora 1900 –luku : Suzuki, Kodaly => leikinomaisuus ja oppilaan ikäkauden huomioon ottaminen 1900 –luku : Suzuki, Kodaly => leikinomaisuus ja oppilaan ikäkauden huomioon ottaminen

Oppimiskäsityksistä Behavioristinen oppimiskäsitys Behavioristinen oppimiskäsitys koulutusoptimismi koulutusoptimismi osatavoitteet yksi kerrallaan, pienistä yksiköistä kokonaisuuteen osatavoitteet yksi kerrallaan, pienistä yksiköistä kokonaisuuteen opetus tähtää konkreettisiin, mitattaviin toimintoihin opetus tähtää konkreettisiin, mitattaviin toimintoihin vahvistetaan (palkitaan) oikeita toimintoja vahvistetaan (palkitaan) oikeita toimintoja oppijan kykyjen oletettu muuttumattomuus opetussuunnitelma on pysyvä oppimisprosessin säätely ulkoista etuja: traditio, selkeys, arkiajattelun mukainen opettajan kannalta johdonmukainen ja turvallinen 

Oppimiskäsityksistä... Konstruktivistinen oppimiskäsitys Konstruktivistinen oppimiskäsitys informaation vastaanotto, muokkaus ja tulkinta on jatkuva, kokonaisvaltainen prosessi informaation vastaanotto, muokkaus ja tulkinta on jatkuva, kokonaisvaltainen prosessi oppimisen eri muodot kytkeytyvät ihmisen toimintaan oppimisen eri muodot kytkeytyvät ihmisen toimintaan ei ole olemassa niin yksinkertaista ongelmaa, että kaikki yrittäisivät ratkaista sen samalla tavalla ei ole olemassa niin yksinkertaista ongelmaa, että kaikki yrittäisivät ratkaista sen samalla tavalla oppimaan oppimisen taito oppimaan oppimisen taito oppimisstrategiat oppimisstrategiat

Opettajuuden uudet haasteet Kokemus TVT:sta henkilökohtaisena uhkana Kokemus TVT:sta henkilökohtaisena uhkana Soitinpedagogian kaksi kenttää 1. Oppimateriaalin systemaattinen järjestely 2. Ihmissuhdetaidot

Motivaatio opiskeluprosessissa 1. Ulkoinen motivaatio - kurssisuoritukset jne. 2. Sisäinen motivaatio

Virtuaalinen musiikkiopisto TVT laajentaa oppimisympäristöä virtuaaliseen suuntaan TVT laajentaa oppimisympäristöä virtuaaliseen suuntaan Oppilaitosten verkostuminen Oppilaitosten verkostuminen Jaettu asiantuntijuus Jaettu asiantuntijuus

Digitaalisten oppimateriaalien käyttö Oppimateriaalipankit Oppimateriaalipankit Yksilölliset oppimispolut Yksilölliset oppimispolut Oppilaitosten oppilaspohjan laajentaminen Oppilaitosten oppilaspohjan laajentaminen