Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio"— Esityksen transkriptio:

1

2 Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio E-mail: katja.yritys@cc.tut.fi

3 Venäjää verkossa - venäjän alkeiden opiskelua verkossa Katja Yritys TTKK/DMI/HypLab Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja 19.11.1999 MindTrek Tampere International Media Week 1999

4 Johdanto Venäjää verkossa -pilotti on osa Avoin Oppimisympäristö (AO) -tavoitetutkimushanketta Pilotissa kehitetään saman nimistä oppimisympäristöä Ympäristön kehitystyössä on mukana useista venäjän opettajista koostuva ohjausryhmä

5 Venäjää verkossa -etusivu

6 Venäjää verkossa -oppimisympäristö (1) Venäjän kielen alkeiden oppimisympäristö yläaste- ja lukioikäisille opiskelijoille, myös aikuisopiskelijoille WWW -pohjainen Mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisen Tarjoaa välineet kommunikointiin muiden oppijoiden, opettajien ja asiantuntijoiden kanssa

7 Venäjää verkossa -oppimisympäristö (2) Antaa mahdollisuuden tuottaa uutta oppimateriaalia Sopii käytettäväksi niin oppikirjan tukena kuin ainoana oppimateriaalinakin Taustalla oppijakeskeinen oppimiskäsitys: oppijan aktiivinen rooli opettaja oppimisen ohjaaja

8 Oppimisympäristön tilat (1) Kuusi eri tilaa: Treenikämppä – valmis oppimateriaali Studio – oppijan työtila Opettajainhuone – opettajien ja asiantuntijoiden työtila

9 Oppimisympäristön tilat (2) Galleria – sijoituspaikka oppijoiden tekemille WWW- sivuille Takahuone – opettajien WWW-editorilla tekemien töiden sijoituspaikka Linkit – teemoittain koottuja linkkejä Venäjään, venäjän kieleen ja kulttuuriin liittyen

10 Opetuskokeiluja On kokeiltu ja kokeillaan tänä syksynä lukioikäisten oppilaiden kanssa kahdessa eri lukiossa Tarjottu myös aikuisopiskelijoille mahdollisuus käyttää ympäristöä opiskelunsa tukena Pyrkimyksenä testata ympäristön käytettävyyttä sekä selvittää oppimateriaalin mielekkyyttä oppijan omasta näkökulmasta Pyrkimyksenä oli saada oppimisympäristö kokonaisuudessaan käyttöön

11 Tuloksia kokeiluista Oppimisympäristön valmis oppimateriaali koettiin hyödylliseksi ja teemoiltaan sopivaksi Oppimisympäristö koettiin helppokäyttöiseksi Oppijat kokivat sen sopivan hyvin itsenäiseen opiskeluun Kynnys ottaa itsenäisesti käyttöön korkea Kommunikaatiotyökalujen hyödyntäminen vaatii opettajalta huomattavaa kannustusta ja myös hänen omaa innostustaan

12 Tulevaisuuden suunnitelmat Jatkossa koettiin suurimmaksi tarpeeksi oppimateriaalin lisääminen Työvälineiden ottaminen käyttöön vaatii opettajien lisäkoulutusta Motivaatio työkalujen käyttöön suurempi venäjän oppimisen myöhemmässä vaiheessa - kokeiluja myös pidemmälle ehtineiden oppijoiden kanssa

13 Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio E-mail: katja.yritys@cc.tut.fi


Lataa ppt "Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google