Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VERKKOPEDAGOGIIKKA – OPPIMISEN TAVAT VERKOSSA Jari Sarja 12.2.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VERKKOPEDAGOGIIKKA – OPPIMISEN TAVAT VERKOSSA Jari Sarja 12.2.2015."— Esityksen transkriptio:

1 VERKKOPEDAGOGIIKKA – OPPIMISEN TAVAT VERKOSSA Jari Sarja 12.2.2015

2 Verkkopedagogiikka on… Verkossa ja verkon kautta tapahtuvaa opettamista ja opiskelua ja sen tutkimista. Mielekästä oppimista oppimistavoitteiden ja teknologiaresurssien asettamien mahdollisuuksien mukaisesti. Voimaantumista, jonka seurauksena henkilö voi aktiivisesti vaikuttaa yksilöllisten ja yhteisöllisten oppimismahdollisuuksien kehittämiseen teknologisissa ympäristöissä

3 Käsitteet muuttuu

4 Sulautuva oppimisympäristö

5 ”sulautuva oppimisympäristö on ajan ja paikan suhteen joustava oppimisympäristö, jossa lähiopetusta tuetaan TVT:n keinoin.” (peda.net)peda.net Menestystekijät Huolellinen suunnittelu Riittävät resurssit Motivaatio (kouluttajat ja osallistujat)

6 Sulautuva opetus sulautuva opetus ei ota kantaa pedagogisiin tai didaktisiin ratkaisuihin

7 Verkon ylivoimaa Tarkoituksenmukainen tietoverkkojen käyttö 1. tiedon haku 2. julkaiseminen 3. organisoitu yhteistoiminta

8 Tiedonhaku verkossa http://www.iltalehti.fi/digi/2015020219132143_du.shtml

9 Julkaiseminen verkossa

10 Organisoitu yhteistoiminta verkossa

11 itseohjautuvuus tekniset taidot aiheen tuntemus käsitys omasta kompetenssista oppijana / opettajana sitoutumisella oppimiseen / opetukseen Huomaat olevasi oppimistilanteessa, jossa muut sinun ympärillä määräävät, mikä on tietämisen arvoista ja kuinka tietoa tulisi käyttää.

12 Kritiikki Larry Cuban on tutkinut, millä tavoin erilaiset teknologiset innovaatiot on otettu vastaan koulutuksessa ja kasvatuksessa. 1. positiivinen asenne (virkamiehet ja teknologit) 2. huomattava etu (akateemiset tutkijat) 3. pettymys (ei toiminut luokkahuoneessa ja tekniset ongelmat) 4. valitus (kalliit investoinnit ja jääräpäiset opettajat) Suurin virhe kulloisessakin teknologisessa uudistuksessa on, ettei niitä käyttöönottaessa pyritty tarkastelemaan asioita opettajien perspektiivistä, vaan ne tuotiin opetukseen ulkoapäin teknologisen katsantokannan dominoimana. (TOMI KIILAKOSKI 2003)

13 ”Nykyään ajatellaan verkon auttavan tiellä kohti asiantuntijuutta helpottaen tutkivaa oppimista, itsesäätelytaitoja, tehtäväorientoitunutta motivaatiota, yhteisöllistä oppimista sekä oppimisen ja asiantuntijoiden kulttuurien lähentämistä (Hakkarainen & Järvelä 1999).

14 McDonaldisaatio verkko-opetuksessa Neljä periaatteita 1. tehokkuus, 2. laskettavuus 3. ennustettavuus, 4. kontrolloitavuus koko oppimisprosessi saadaan verkko-opintojen myötä talteen

15 ongelmia Tutkimukset osoittavat, että osallistuminen verkossa tapahtuvaan toimintaan on usein pinnallista (Lipponen 2003, Salovaara & Järvelä 2003.) ”välillä tuntui, että keskustelu oli asioiden toistamista eri sanoin”

16 No mitä me sitten teemme? Hyvän isännän sijaan verkosta tulisi tehdä hyvä renki Verkolla on oltava selkeä tehtävä ja tarkoitus Helppokäyttöinen ja selkeä

17 Howard Gardner 1. Verbaalinen - lingvistinen - kielellinen (systemaattinen, argumentoiva, kuunteleva) 2. Looginen - matemaattinen (abstrakti, tarkka, järjestelmällinen) 3. Visuaalinen - spatiaalinen (kuvien kautta ajatteleva, käyttää metaforia) 4. Musikaalinen (kyky tunnistaa sävelkorkeuksia, rytmejä) 5. Kehollis - kinesteettinen (muistaa sen mitä on tehnyt ei sitä mitä on havainnoinut) 6. Interpersoonallinen - sosiaalinen (neuvottelija) 7. Intrapersoonallinen - reflektoiva (itsetuntemus) 8. Luonnontieteellinen (tunnistaa ja luokittelee)


Lataa ppt "VERKKOPEDAGOGIIKKA – OPPIMISEN TAVAT VERKOSSA Jari Sarja 12.2.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google