Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuElla Rantanen Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Oppimisen itsesäätely - Miten itsesäätelyä voidaan tukea?
2
Tutkimuksen osoittamia haasteita
Miten itsesäätelyä voidaan tukea? - huono tehtävänymmärrys - heikot tavoitteet ja suunnitelmat - väärät työskentely- tai opiskelustrategiat - monitoroinnin heikkous tai puute - epätarkka oman toiminnan arviointi - motivaatiotekijät (Hadwin 2009) - tilaisuuksien luominen itsesäätelylle - autonomian korostaminen - itsesäätelyä tukevat aktiviteetit ja tehtävät - tietojen, taitojen, strategioiden, arvojen ja uskomusten rakentelun ja hyödyntämisen tukeminen (Butler 2017) Heikki Kontturin väitöskirja 2016: Oppimisen itsesäätelyn ilmeneminen ja kehittymisen tukeminen alakoulun oppimiskontekstissa
3
Haasteet Opetusharjoittelijoita ohjataan löytämään konkreettisia keinoja, joiden avulla haasteisiin vastataan huono tehtävänymmärrys Eriyttävät tehtävät, ajan varaaminen toiminnan suunnittelulle, tehtävänannon avaaminen oppilaiden kanssa, tehtävän pilkkominen oppilaalle sopiviin osatavoitteisiin. heikot tavoitteet ja suunnitelmat Tuetaan oppilaiden omaa tavoitteenasettelua ja suunnittelua. Määritellään työskentelytavoitteet eli millainen työskentely auttaa tavoitteiden saavuttamisessa. Onnistumisen kriteerien määrittely. väärät työskentely- tai opiskelustrategiat Työskentelyn observointi ja ohjaus suhteissa tavoitteisiin. Tavoitteista hoksauttaminen. Opettajan oma toiminta mallina. monitoroinnin heikkous tai puute Jatkuva oppimista tukeva arviointi, esim. itse- ja vertaisarviointi. epätarkka oman toiminnan arviointi Keskustelut oppilaiden kanssa tavoitteiden ja toiminnan kohtaamisesta, työskentelytavoitteiden tarkistaminen. motivaatiotekijät Merkityksellisyys, kannustaminen, kehuminen, minäpystyvyyden kokemus Pasi Hieta ja Katja Leinonen
4
Lähteet Heikki Kontturin väitöskirja
Heikki Kontturin diaesitys oppimisen-itsestely
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.