Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTommi Hovinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
2
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio E-mail: katja.yritys@tut.fi
3
Venäjää verkossa - venäjän alkeiden opiskelua verkossa Katja Yritys TTKK/DMI/HypLab Areenaesitys; ITK’00 -konferenssi; Hämeenlinna 7.4.2000
4
Johdanto Venäjää verkossa -pilotti on osa Avoin oppimisympäristö (AO) -tavoitetutkimushanketta Pilotissa kehitetään saman nimistä oppimisympäristöä Ympäristön kehitystyössä on mukana useista venäjän opettajista koostuva ohjausryhmä sekä yrityspartnerina Promentor Solutions Oy
5
Venäjää verkossa -etusivu
6
Venäjää verkossa -oppimisympäristö (1) Venäjän kielen alkeiden oppimisympäristö yläaste- ja lukioikäisille opiskelijoille, sopii myös aikuisopiskelijoille WWW -pohjainen Mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisen Tarjoaa välineet kommunikointiin muiden oppijoiden, opettajien ja asiantuntijoiden kanssa
7
Venäjää verkossa -oppimisympäristö (2) Antaa mahdollisuuden tuottaa uutta oppimateriaalia Sopii käytettäväksi niin oppikirjan tukena kuin ilman oppikirjaakin Taustalla oppijakeskeinen oppimiskäsitys: oppijan aktiivinen rooli opettaja oppimisen ohjaaja
8
Oppimisympäristön tilat (1) Kuusi eri tilaa: Treenikämppä – valmis oppimateriaali Studio – oppijan työtila Opettajainhuone – opettajien ja asiantuntijoiden työtila
9
Oppimisympäristön tilat (2) Galleria – sijoituspaikka oppijoiden tekemille WWW- sivuille Takahuone – opettajien WWW-editorilla tekemien töiden sijoituspaikka Linkit – teemoittain koottuja linkkejä Venäjään, venäjän kieleen ja kulttuuriin liittyen
10
Opetuskokeiluja (1) Kokeiltiin syksyllä kahdessa eri lukiossa, yhteensä 14 oppijaa Tarjottiin myös aikuisopiskelijoille (n=19 ) mahdollisuus käyttää ympäristöä kotona opiskelunsa tukena Kokeilujen tavoitteena oli testata ympäristön käytettävyyttä sekä selvittää oppimateriaalin mielekkyyttä oppijan omasta näkökulmasta Pyrkimyksenä oli saada oppimisympäristö kokonaisuudessaan käyttöön
11
Opetuskokeiluja (2) Tänä keväänä Tampereen ammattikorkeakoulussa on käynnissä erillinen Venäjää verkossa -kurssi Yhden päivän kurssi tulossa Tampereen työväenopistoon 15.4. Aikuisopiskelijoille on tarjottu mahdollisuutta ottaa Venäjää verkossa -oppimisympäristö kotikäyttöön – ohjeistusta edelleen parannettu
12
Tuloksia kokeiluista (1) Oppimisympäristön valmis oppimateriaali koettiin hyödylliseksi ja teemoiltaan sopivaksi Oppimisympäristö koettiin helppokäyttöiseksi Oppijat kokivat oppimisympäristön sopivan hyvin itsenäiseen opiskeluun Kommunikaatiotyökalujen hyödyntäminen vaatii opettajalta huomattavaa kannustusta ja myös hänen omaa innostustaan
13
Tuloksia kokeiluista (2) Kynnys ottaa Venäjää verkossa -oppimisympäristö itsenäisesti käyttöön korkea. Syistä yleisin on se, että kotona ei ole tietokonetta käytössä Myös ajan puute sekä puhelinlaskujen suuruus mainittiin Vastauksissa ei ollut eroa eri-ikäisillä käyttäjillä
14
Tulevaisuuden suunnitelmat (1) Koettiin, että jatkossa suurin tarve on oppimateriaalin lisääminen; uusia teemoja lisätään syksyyn mennessä kolme Työvälineiden ottaminen käyttöön vaatii opettajien lisäkoulutusta sekä useiden oppilaitosten yhtäaikaista verkossa oloa Motivaatio työkalujen käyttöön on suurempi venäjän oppimisen myöhemmässä vaiheessa - kokeiluja myös pidemmälle ehtineiden oppijoiden kanssa Kielistudion kehittäminen ja lisääminen ympäristöön
15
Tulevaisuuden suunnitelmat (2) Syksyyn mennessä lisätään uuden tyyppinen tapakulttuuri- osio Tarkoitus toteuttaa myös uusi tapa kirjoittaa venäjää vaihtamatta fontteja Käyttäjäntunnistus toteutetaan mahdollisesti jo kesän aikana Syksyllä tavoitteena käyttää oppimisympäristöä yhtäaikaisesti eri oppilaitoksissa
16
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio E-mail: katja.yritys@tut.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.