OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Miksi ja miten suomalaiset opetussuunnitelmat muuttuvat?
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPS2016-alkuaskeleita.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
OPPIVA OPS –SALO 1.Jakso
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Perusopetuksen uudistus
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Opettajat Kuninkaanhaka
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Ainetyöryhmien työn aloitus
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Opetustoimi osana Jyväskylää
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Laaja-alainen arviointi
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi ja Rondo Training Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

OPS 2016 uudistuksen ydin MITEN? MITÄ? MIKSI?

Miten? Miksi? Mitä? Uudistuksen ydin Miten koulu toimii vielä nykyistä paremmin kasvuyhteisönä ja oppimisympäristönä, joka edistää koulutyön mielekkyyden kokemusta vahvistaa oppilaan minuutta ja kykyä toimia toisten kanssa edistää oppimisen taitoja sekä laaja-alaisen osaamisen kehittymistä ja huolehtii hyvästä osaamisen tasosta luo edellytyksiä kestävään elämäntapaan? IRMELI HALINEN

Miksi uudistumista tarvitaan? Koulua ympäröivä maailma muuttuu, muutoksia lainsäädännössä ja koulutuksen rakenteissa Mitä? Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen ja yleissivistyksen sisältö muuttuu Miten? Opetuksen sisältöä, pedagogiikkaa ja toimintakulttuuria on tarpeen pohtia IRMELI HALINEN

Muutos antaa mahdollisuuden miettiä työn lähtökohtia, tavoitteita, toteuttamista… IRMELI HALINEN

Mikä opetussuunnitelmissa muuttuu? Opetuksen suhde muuttuvaan yhteiskuntaan arvoperusta ja tehtävä Oppimisen ja osaamisen määrittely oppimiskäsitys, pedagogiikka, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen Tapa toimia toimintakulttuuri ja kouluntyön käytännön järjestäminen Opetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen esi- ja perusopetuksen jatkumo, esiopetus kokonaan eheytettyä perusopetuksessa vuosiluokkakokonaisuudet ja monialaiset oppimiskokonaisuudet lisäopetuksessa opiskelusuunnitelmaan perustuva opetus IRMELI HALINEN

OPPIVA OPS -prosessin tavoitteet Aikaansaada oppimista ja kasvua tukevia monimuotoisia toimintamalleja ja -tapoja uuden opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti Valmentaa henkilöstöä kohtaamaan tulevaisuudessa tarvittavia taitoja Kirkastaa opettajuutta ja opettajan roolia oppimisen ja kasvun tukemisen asiantuntijana Vahvistaa koko henkilöstön osaamista opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti Vahvistaa osallisuutta toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa Kehittää huoltajien ja henkilöstön yhteistyötä vahvistavia toimintamalleja Luoda yhteisen pedagogisen johtajuuden ja jatkuvan kehittämisen malleja Prosessin tuloksena syntyy käytännön työtä ohjaava opetussuunnitelma sekä yhteisöllinen ja osallistava toimintakulttuuri OPPIVA OPS 2014 - 2015

OPS – VALMENNUS-PÄIVÄT OPPIVA OPS -rakenne OPS – perusteet OPS – VALMENNUS-PÄIVÄT KUNNAN VESO -PÄIVÄ KOULUJEN OPS -TYÖ OPS – OHJAUS- RYHMÄ JA TYÖRYHMÄT KUNNAN OPS -TYÖ YHTEISTYÖ OPPIVA OPS 2014 - 2015

OPPIVA OPS –prosessin valmennusosiot ja vaiheet Syksy 2014 Kevät 2015 Kevät 2015 Syksy 2015 OPPIVA OPS VESO – päivä maaliskuu Kunnan ohjausryhmä Kunnan ohjausryhmä Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

OPPIVA OPS –prosessin vaiheet Prosessi koostuu sekä valmennuspäivistä (6) että omilla kouluilla suoritettavasta konkreettisesta OPS-työstä = välitehtävät. Prosessiin kuuluu kunnan ops –ohjausryhmän valmennuksia (3 tuntia) (2) sekä kunnan yhteinen VESO -päivä (1) Lähipäivien aikana koulujen OPS-valmennusryhmät saavat työkaluja, joiden avulla OPS -prosessia toteutetaan kouluilla. Välitehtävät toteutetaan aina sekä työyhteisö- että luokkatasolla. Välitehtävät tukevat oppilaiden kanssa oppimaan oppimis- ja sosiaalisia taitoja ja ryhmän / luokan ryhmädynaamista toimivuutta. Opettajatasolla välitehtävät tukevat opettajan oppimisen asiantuntijuutta, pedagogista johtajuutta luokassa, yhteistyötaitoja ja työyhteisötaitoja. Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Koulun OPPIVA OPS –valmennusryhmän rooli: Valmennusryhmään osallistuu rehtori + 1-2 opettajaa Suunnitella, toteuttaa ja seurata oman koulun ops –prosessia Kannustaa ja sitouttaa työyhteisöä uudenlaisten toimintatapojen kokeiluun ja pilotointiin Toimia rehtorin ja johtoryhmän tukena koulun toimintakulttuurin muutoksessa Valmennusryhmän koko on max. 40 osallistujaa Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

OPPIVA OPS –PROSESSIN TASOT PEDAGOGINEN JOHTAJUUS TYÖHTEISÖ OPPILAAT OPPILAAT MINÄ-OPPIJANA

OPPIVA OPS –prosessin tasot PEDAGOGINEN JOHTAJUUS TYÖYHTEISÖ Miten organisoidaan osallistava ops -prosessi? Miten vahvistetaan pedagogista johtajuutta? Miten rakennetaan yhteisöllisesti toimiva työyhteisö? Miten selkeytetään työyhteisön jäsenten roolit, vastuut ja yhteiset pelisäännöt?

OPPIVA OPS –prosessin tasot OPPILAAT MINÄ OPPIJANA Miten vahvistetaan oppilaan ymmärrystä omasta oppimisestaan Miten lisätään oppilaiden osallisuutta luokan toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa? Miten ymmärrän omaa tapaani oppia? Miten vahvistan omia oppimaan oppimistaitojani yksin ja yhdessä?

OPPIVA OPS –valmennuspäivien sisällöt Syksy 2014 KOULUN TOIMINTAKULT-TUURI 1.-2.päivä syksy 2014 OPPIVA OPS –oppimiskäsitys 3.päivä kevät 2015 OPPIVA OPS – yksin ja yhdessä 4.päivä Kevät 2015

OPPIVA OPS –valmennuspäivien sisällöt Kevät – syksy 2015 OPPIVA OPS –ryhmän merkitys oppilaan oppimisessa 5.päivä syksy 2015 OPPIVA OPS –yhteistyö- kumppanina 6.päivä

OPPIVA OPS – koulun toimintakulttuuri 1.-2.päivä syksy 2014 = 19.-20.11.2014 ENNAKKOTEHTÄVÄ OPS 2016 perusteluonnoksen luvut 2-4 Oman koulun esittely max. 5 min SISÄLLÖT Valmennusryhmän käynnistys ja toimintatavat OPS 2016 perusteet oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tukena Koko koulu osallisena OPS –prosessin toteuttamisessa Koulun yhteisöllinen toimintakulttuuri Pedagoginen johtajuus Oppiva valmennusryhmä - Minä oppijana Yhteiset arvot käytäntöön Valmennuspäivän päätös ja välitehtävien ohjeistus

OPPIVA OPS –oppimiskäsitys 3.päivä kevät 2015 27.1.2015 Keskeiset sisällöt OPS 2016 ajankohtaiset sisällöt Oppimaan oppimisen kehä arjen työkaluna Oppimaan oppimisen taidot Opettaja ja oppilas oppimisen asiantuntijoina Erilaisten oppimistyylien hyödyntäminen Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

OPPIVA OPS – yksin ja yhdessä 4.päivä kevät 2015 21.4.2015 Keskeiset sisällöt Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään oppimiseen Minä – kuvan muodostuminen: lapsen ja nuoren kehityspsykologiset vaiheet OPS -2016 ajankohtaiset sisällöt Opettajan ja oppilaan välisen suhteen vahvistaminen Oppimisen ja hyvinvoinnin edistäminen: yhteisöllinen oppilashuolto Toimiminen haasteellisissa tilanteissa Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

OPPIVA OPS – ryhmän merkitys oppimisessa 5. päivä syksy 2015 Sisällöt Ryhmädynamiikka Roolit ryhmässä OPS -2016 ajankohtaiset sisällöt Ryhmän kehitysvaiheet ja opettajan rooli Roolit ryhmässä Yhteisöllisyyttä edistävä vuorovaikutus ”Minä vuorovaikuttajana” Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

OPPIVA OPS –yhteistyökumppanina 6.päivä syksy 2015 Sisällöt Oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä tukeva yhteistyö Kodin ja koulun välinen yhteistyö OPS -2016 ajankohtaiset sisällöt Palautteen antamisen ja vastaanottamisen kulttuuri Kumppanuuden peruselementit Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Paikallisesti ratkaistavia asioita Miten toimintakulttuuri toteutuu koulutyön käytännön järjestämisessä Miten oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja oppilashuolto järjestetään Miten oppilaan arviointi toteutetaan ja turvataan sen yhdenvertainen toteutuminen Miten kieli- ja kulttuuriryhmien opetus järjestetään Miten siirtymävaiheet ja vuosiluokkakokonaisuudet toimivat Miten oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt tarkennetaan ja jaetaan vuosiluokittain Miten työ organisoidaan ja resursoidaan Miten yhteistyö rakennetaan – miten erityisesti oppilaat ja huoltajat saadaan mukaan Miten määritellään opetuksen arvoperusta ja tehtävä Miten pohditaan oppimiskäsityksen vaikutusta Miten opetuksen ja kasvatuksen tavoitteet täsmennetään; erityisesti laaja-alainen osaaminen Miten oma toimintakulttuuri linjataan IRMELI HALINEN

Prosessia tukevia rakenteita kouluissa Koulukohtaiset vesot Yt –ajan käyttö Opetussuunnitelmatyöhön nivottu täydennyskoulutus OPPIVA OPS –valmennukseen osallistuva ryhmä Koulun johto- /kehittämisryhmä OPPIVA OPS 2014 - 2015

OPPIVA OPS -prosessi Rondo Training Oy / Leena Nousiainen Puh. 044-2913621 e-mail: leena.nousiainen@rondotraining.fi PRO koulutus ja konsultointi Oy / Ulla Rasimus Puh. 050-3746611 e-mail: ulla.rasimus@prokoulutus.fi Ulla Rasimus & Leena Nousiainen