Oppimistulokset opettajankoulutuksen näkökulmasta Heini-Marja Järvinen Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
S2-tiimin muistiinpanot
Dafnord – saksa vieraana kielenä CETKA, Turku, © Verkkokoulu.fi Ilpo Halonen, Dafnord koordinaattori.
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
SUULLINEN HARJOITTELU
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Rotaryn nuorisovaihto
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto
Vieraiden kielten ja ruotsin A- oppimäärän oppimistulosten arviointi 2013 Opetushallitus Dosentti Raili Hildén (Helsingin yliopisto) Yliopistotutkija.
Kielenopetus ja kielen oppiminen (suomi ja unkari), tie toimivaan yhteistyöhön Brunczel Andrásné Balogh Mária, opettaja, Suomi–Unkari seuran Tampereen.
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot -seminaari Kielikoulutuspolitiikan verkosto Soveltavan kielentutkimuksen keskus.
Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
Ops 2016 ja arviointi.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
LUMA-viikko Kuitinmäen koulussa LUMA-viikon aiheita Lumaviikolla tehtiin demoja fysiikkaan ja kemiaan liittyen, toiminnallisia matematiikan.
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
Kielirikasteisen opetuksen ja toiminnan hanke Tampereen kaupunki.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
ME-hengen kehittäminen
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Sivistystoimialan ajankohtaiset
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
Kielihanke Hanke kielten opiskelun varhentamiseksi, kehittämiseksi ja lisäämiseksi esi- ja perusopetuksessa.
3. luokan englanti Vanhempainilta
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Tiina Kähärä Merilahden peruskoulu
Sanomalehtien lukemisella yhteys oppimistuloksiin
Arja Rimpelä Tampereen yliopisto, terveystieteiden yksikkö
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Oppimistulokset opettajankoulutuksen näkökulmasta Heini-Marja Järvinen Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos

KIELEN OPETTAMISEN METODOLOGIA

Hyviä käytänteitä kohdekielen käyttö tehtävien tekeminen

Läksyjen kuulustelu Opitun kertaaminen Läksyjen kuulustelu Opitun kertaaminen

Kehittämistarpeet työtapojen monipuolistaminen tieto- ja viestintätekniikan käytön lisääminen autenttisen materiaalin käytön lisääminen oppilaiden itseohjautuvuuden ja itsearviointitaitojen kehittäminen arvioinnin monipuolistaminen (itse-, vertais-,salkkuarviointi) työtapojen monipuolistaminen tieto- ja viestintätekniikan käytön lisääminen autenttisen materiaalin käytön lisääminen oppilaiden itseohjautuvuuden ja itsearviointitaitojen kehittäminen arvioinnin monipuolistaminen (itse-, vertais-,salkkuarviointi)

PAKKOPULLAENGLANTI VAI HENGITYSILMAA?

Taustatekijät (A-englanti) Oppilaiden tuloksiin vahvimmin yhteydessä ollut taustatekijä olivat oppilaan jatko-opintosuunnitelmat. Lukioon pyrkineet menestyivät ammatilliseen koulutukseen pyrkineitä paremmin. Sukupuolittain tarkasteltuna parhaiten menestyivät lukioon menevät pojat, jotka saavuttivat kaikilla osa-alueilla hyviä, jopa erinomaisia tuloksia. Heikoiten puolestaan menestyivät ammatilliseen koulutukseen pyrkineet tytöt.

A –englanti

KAHDEN YLIOPPILAAN AHKERA, TAVOITTEELLINEN JA KUNNIANHIMOINEN TYTÄR

A-saksa Kielitaito oli sitä parempi, mitä paremmin oppilas uskoi osaavansa saksaa. Myös saksasta pitäminen ja kielen kokeminen hyödylliseksi liittyivät parempaan menestykseen kielitaitotehtävissä. Opiskelukäytänteistä kielitaitoa kohensivat eniten omavastuullinen työskentely, saksan käyttö vapaa-ajalla ja saksan kielen tehtävien säännöllinen tekeminen. Kielitaitotehtävissä menestymistä selittivät voimakkaimmin vanhempien koulutus, jatko-opintoaikeet, tehtävien säännöllinen tekeminen, saksan kielen käyttö vapaa-ajalla ja käsitys itsestä oppijana.

Motivaatio ihanneminä velvoiteminä kielenoppimiskokemukset ihanneminä velvoiteminä kielenoppimiskokemukset

syntyperäisen kielitaidon tavoitteen hylkääminen useakielisyys tavoitteeksi syntyperäisen kielitaidon tavoitteen hylkääminen useakielisyys tavoitteeksi