Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuLasse Halonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto ari.huhta@jyu.fi
2
Millaisilta kielten oppimistulokset näyttävät kokonaisuutena? Lähtökohta: tutkimushanke onnistui hyvin –taitotasoarviointi erityishaaste (ymmärtämisessä) Oppimistulokset valtaosin hyviä – suuri osa oppilaista on saavuttanut (kielitaito)tavoitteet Osalla oppilaista kielitaito on kuitenkin lähes olematon (esim. englanti) Englanti vs muut kielet
3
Taitotasoarviointi helpottaa tulosten tulkintaa
4
Taitotasoarviointi helpottaa vertailua eri kielten (ja oppimäärien) välillä
5
Taitotasoarviointi helpottaa muutoksen seuraamista
6
Taitotasoarviointi helpottaa eri maissa saavutetun kielitaidon vertailua EU:n komission tutkimus 2012 (European Survey of Language Competences) englanti, ranska, saksa, espanja, italia) ISCED 2 –tason lopussa (9.luokka) 15 maata / aluetta http://ec.europa.eu/languages/policy/strategic- framework/documents/language-survey-final-report_en.pdf
7
15 EU-maata / aluetta 2012 1.vieras kieli (13 maassa englanti) EU tavoite vuodelle 2020 50% vähintään tasolla B1 1. vieraassa kielessä ja alle 15% <A1:llä (lower secondary)
8
Muutama esimerkki maakohtaisista tuloksista – tekstin ymmärtäminen / englanti
9
ESLC:n ja Suomen tulosten vertailu – englannin tekstin ymmärtäminen
10
ESLC:n ja Suomen tulosten vertailu – englannin kirjoittaminen (suomen- ja ruotsinkieliset koulut)
11
ESLC:n (2. vieras kieli) ja Suomen tulosten vertailu – saksan tekstin ymmärtäminen
12
ESLC:n (2. vieras kieli) ja Suomen tulosten vertailu – ranskan tekstin ymmärtäminen
13
Entä jatkossa? Erinomainen aineisto oppilaiden kielitaidosta; mahdollistaa tarkemmat tutkimukset mm. –taustatietojen ja oppimistulosten välisistä suhteista –kielitaidosta (erityisesti puhum. & kirj.) yksityiskohtaisemmat johtopäätökset siitä, millainen toiminta (oppilas, opettaja, koulu) liittyy oppimistuloksiin Oppimistavoitteet tulevaisuudessa? Kielten oppimistuloksia pitäisi arvioida jatkossa useammin kuin kerran 10-12 vuodessa –nykyisiä tuloksia vaikea / mahdoton verrata aikaisempiin Kansainvälisiin tutkimuksiin osallistuminen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.