Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto 14.5.2008.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto 14.5.2008."— Esityksen transkriptio:

1 w w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto 14.5.2008

2 w w w. h a m k. f i Kansainvälinen koulutus Valkeakoskella Valkeakosken seudun kauppaoppilaitos –International Marketing (alk. 1992) Hämeen ammattikorkeakoulu –International Business (alk. 1997) 50 + 20 aloituspaikkaa vuosittain aikaisempi tavoitetaso: 1/3 ulkomaalaisia yhteishaku alkaen 2007: ½ ulkomaalaisia –2007 alkaneessa ryhmässä 30 ulkomaalaista noin 40 vaihto-opiskelijaa vuosittain opiskelijoita 26 maasta –Automation Engineering (alk. 2008)

3 w w w. h a m k. f i Opettajan kansainväliset valmiudet oma kiinnostus ja motivaatio –omien kompetenssien kehittämien –case: HAMK 1997 / HAMK 2008 viestintätaidot –kielitaito opiskelijat tulevat oppimaan ammattitaitoa, eivät kieltä –itsevarmuus –opetustaito, sisällön hallinta –kuunteleminen/kuullun ymmärtäminen

4 w w w. h a m k. f i Opettajan kansainväliset valmiudet sopivat menetelmät –monipuoliset oppimismenetelmät opettaja-/oppijakeskeisyys kuunteleminen/tekeminen/lukeminen/puhuminen yksilö-/ryhmäkeskeisyys –selkeät, etukäteen sovitut pelinsäännöt –tilanneherkkyys ja tyylijousto avoimuus, joustavuus (annetuissa rajoissa) eri ryhmien erilaiset tarpeet: vaihtarit, tutkinto- opiskelijat, maahanmuuttajat

5 w w w. h a m k. f i Opettajan kansainväliset valmiudet kulttuuriosaaminen –epävarmuuden sietäminen –erilaisuuden ymmärtäminen –realistiset odotukset ennakkoluulot eivät ”kulttuurien kohdatessa” automaattisesti vähene, vaan yleensä päinvastoin eettiset ongelmat –tiedot vs. asenteet –oma kulttuuri vs. muut kulttuurit

6 w w w. h a m k. f i Opittua...lähinnä kantapään kautta kokonaisvaltainen huolenpito –pitää tehdä totuttua enemmän –on tehty enemmän kuin on ollut pakko ilmapiiri opintomenestys vähemmän keskeytyksiä ryhmien tietoinen sekoittaminen –joka vuosi, jokaisen opintojakson jokaisella tunnilla ulkomaalaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen

7 w w w. h a m k. f i Opittua...lähinnä kantapään kautta suomalaisten opiskelijoiden keskeinen rooli –ulkomaisten opiskelijoiden integroiminen –koulutusohjelman uskottavuus –opettamisen näkökulma –ilmapiiri jämäkkä, pakollinen orientaatio –suurin ongelma on aina viisumin tms. takia myöhästyjät

8 w w w. h a m k. f i Nykyisiä haasteita Resurssipula – suuret ryhmät Yhteishaku – entistä heterogeenisemmat ryhmät Uudet kansainväliset koulutusohjelmat


Lataa ppt "W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto 14.5.2008."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google