Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKari Ketonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Vieraiden kielten ja ruotsin A- oppimäärän oppimistulosten arviointi 2013 Opetushallitus 16.9.2014 Dosentti Raili Hildén (Helsingin yliopisto) Yliopistotutkija Marita Härmälä (Jyväskylän yliopisto)
2
Tausta (arviointiasetelma) 2
3
Tavoite Arvioinnissa pyrittiin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Miten vieraiden kielten ja ruotsin kielen A- oppimäärän oppimistavoitteet on saavutettu? Miten tulokset vastaavat opetussuunnitelman perusteita? Mitkä oppilaan taustatekijät ja oppimisympäristön piirteet selittävät oppimistuloksia? 3
4
Otos oppimäärittäin 4 Kieli ja oppimääräKoulujen lukumääräOppilasmäärä suomenkielisetruotsinkielisetsuomenkielisetruotsinkieliset A-englanti 94152 966510 A-ruotsi 73-1 679 A-ranska 90-1 023- B-ranska 7623 909301 A-venäjä 17- 150- B-venäjä 854 82331 A-saksa 76-1 010- B-saksa 89191 078271 Yhteensä 600 619 6381 113 A-englanti tyypillinen, muut valikoituneita vanhempien koulutustaustan, lukiosuunnitelmien ja arvosanojen suhteen
5
Tehtävät ja kyselyteemat Oppilasaineisto: Kuullun ymmärtäminen Luetun ymmärtäminen Puhuminen Kirjoittaminen Oppimista edistävät käytänteet koulussa ja sen ulkopuolella Käsitykset oppiaineesta ja sen opiskelusta Opettajakysely Rehtorikysely 5
6
A-ruotsi 6
7
A-ruotsin arviointitulokset: Kielitaito Ymmärtämistaidot: Hyvän osaamisen taitotaso A2.2 Kuullun ymmärtämisen tavoitteet saavutettiin erinomaisesti. Luetun ymmärtämisen tavoitteet saavutettiin hyvin. Tuottamistaidot: Hyvän osaamisen taitotaso A2.1 Puhumisen tavoitteet saavutettiin erinomaisesti. Kirjoittamisen tavoitteet saavutettiin hyvin. 7
8
A-ruotsin arviointitulokset: Ymmärtämistaidot 8
9
A-ruotsin arviointitulokset: Tuottamistaidot 9
10
Kielitaitoa selittävät tekijät Sukupuoli: tytöillä paremmat tulokset Jatko-opintosuunnitelmat: lukioon aikovilla paremmat tulokset Vanhempien koulutustausta: ylioppilasvanhempien lasten tulokset paremmat Oppimäärä: A1-oppimäärän mukaan opiskelleiden tulokset paremmat Alue: Lounais-Suomen oppilaiden tulokset parhaat kaikissa osataidoissa Kuntatyyppi: taajamamaisissa kunnissa parhaat tulokset 10
11
A-ruotsin arviointitulokset: Oppilaiden käytänteet + Enemmistö oppilaista teki ruotsin kielen tehtävät säännöllisesti. + Opettajat puhuivat tunneilla paljon ruotsia + Oppikirjojen suullisia pariharjoituksia tehtiin yleisesti. 11
12
A-ruotsin arviointitulokset: Oppilaiden käytänteet - Tieto- ja viestintäteknologian soveltaminen - Itseohjautuvuutta edistävät työmuodot - Kielen harrastaminen vapaa-ajalla Arviointikäytänteissä painottuivat opettajajohtoiset kirjalliset suoritukset ja sanakokeet Hyvä kielitaito liittyi vankimmin säännölliseen tehtävien tekoon ja suulliseen harjoitteluun oppitunneilla. 12
13
A-ruotsin arviointitulokset: Oppilaiden käsitykset Käsitys omasta osaamisesta neutraali (3,0/5) Käsitys oppiaineen hyödyllisyydestä myönteinen (3,6/5) Käsitys oppiaineen mieluisuudesta neutraali (2,7/5) Käsitys omasta osaamisesta liittyi eniten kielitaitoon. 13
14
A-ruotsin arviointitulokset: Päätelmiä ja suosituksia Suullista ja kirjallista harjoittelua yhdistettävä ja kotitehtäviä nykyaikaistettava Harjoittelussa yhdistettävä ruotsin käyttöä koulussa ja sen ulkopuolella Tieto- ja viestintäteknologian käyttöä lisättävä Pohjoismaisia yhteyksiä tiivistettävä autenttisten kulttuurikohtaamisten lisäämiseksi 14
15
A-ruotsin arviointitulokset: Päätelmiä ja suosituksia Suullinen ja kirjallinen kielenkäyttö huomioitava arvioinnissa tasaveroisesti Arviointikäytänteitä monipuolistettava Eurooppalainen kielisalkku otettava laajemmin käyttöön Tuettava poikia, ammatillisesti suuntautuneita oppilaita ja ei- ylioppilasvanhempien lapsia Turvattava opettajien täydennyskoulutus 15
16
A-venäjä 16
17
A-venäjän arviointitulokset: Kielitaito Ymmärtämistaidot: Hyvän osaamisen taitotaso A2.2 Kuullun ymmärtämisen tavoitteet saavutettiin hyvin. Luetun ymmärtämisen tavoitteet saavutettiin erinomaisesti. Tuottamistaidot: Hyvän osaamisen taitotaso A2.1 Puhumisen tavoitteet saavutettiin tyydyttävästi. Kirjoittamisen tavoitteet saavutettiin hyvin. 17
18
A-venäjän arviointitulokset: Ymmärtämistaidot 18
19
Suomenkieliset oppilaat 19
20
A-venäjän arviointitulokset: Tuottamistaidot 20
21
Suomenkieliset oppilaat 21
22
Kielitaitoa selittävät tekijät Sukupuoli: Tyttöjen tulokset paremmat kuin poikien Vanhempien koulutustausta: ylioppilasvanhempien lapset saavuttivat parhaat tulokset Äidinkieli ja kotikieli: venäjää puhuvat menestyivät parhaiten kaikissa osataidoissa. Arvosanalla eniten yhteyttä kirjoittamisen taitoon. 22
23
A-venäjän arviointitulokset: Oppilaiden käytänteet + Enemmistö oppilaista teki venäjän tehtävät säännöllisesti. + Opettaja kannusti venäjän käyttöön koulun ulkopuolella. -Suomenkielisten oppilaiden suullinen kielenkäyttö ja venäjänkielisen median seuraaminen harvinaisia -Oman työn suunnittelu ja arviointi sekä tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen harvinaista -Suomenkielisten oppilaiden venäjän kielen harrastus koulun ulkopuolella vähäistä 23
24
Kielitaitoa selittävät tekijät Tehtävien säännöllinen tekeminen liittyi parempaan kielitaitoon. Venäjää koulun ulkopuolella käyttävien kielitaito parempi Venäjän autenttinen ja suullinen käyttö ja omatoiminen tuottaminen oppitunneilla liittyivät parempaan kielitaitoon. Monipuoliset opiskelukäytänteet liittyivät parempiin ymmärtämistaitoihin. 24
25
A-venäjän arviointitulokset: Oppilaiden käsitykset Käsitys omasta osaamisesta neutraali (2,7/5) Käsitys oppiaineen hyödyllisyydestä myönteinen (3,6/5) Käsitys oppiaineen mieluisuudesta neutraali (2,8/5) Myönteiset käsitykset liittyivät parempiin tuottamistaitoihin. 25
26
A-venäjän arviointitulokset: Päätelmiä ja suosituksia Suomenkielisten oppilaiden puhumisen harjoittelua tehostettava Tuettava poikia ja ammatillisesti suuntautuneita oppilaita Venäjänkieliset ja kaksikieliset oppilaat ohjattava tarkoituksenmukaiseen opetukseen Kansainvälisiä yhteyksiä lisättävä A2-oppimäärää tuettava Opiskelutaitoja edistäviä työmuotoja lisättävä (oman työskentelyn suunnittelu, toteutus ja arviointi) 26
27
A-venäjän arviointitulokset: Päätelmiä ja suosituksia Autenttista venäjän käyttöä lisättävä Tieto- ja viestintäteknologia huomioitava (opiskelussa ja opettajien täydennyskoulutuksessa) Eurooppalainen kielisalkku otettava laajemmin käyttöön Arviointikäytänteet ja –painotukset saatettava opetussuunnitelman perusteita vastaaviksi Opettajien kollegiaalista yhteistyötä laajennettava 27
28
B-venäjä 28
29
B-venäjän arviointitulokset: Kielitaito Ymmärtämistaidot: Ylempi tavoitetaso A1.3 Kuullun ymmärtämisen tavoitteet saavutettiin hyvin. Luetun ymmärtämisen tavoitteet saavutettiin erinomaisesti. Tuottamistaidot: Ylempi tavoitetaso A1.2 Puhumisen tavoitteet saavutettiin hyvin. Kirjoittamisen tavoitteet saavutettiin hyvin. 29
30
B-venäjän arviointitulokset: Ymmärtämistaidot 30
31
B-venäjän arviointitulokset: Tuottamistaidot 31
32
Kielitaitoa selittävät tekijät Sukupuoli : tyttöjen tulokset paremmat kuin poikien Vanhempien koulutustausta: ylioppilasvanhempien lapsilla parhaat tulokset Jatko-opintosuunnitelmat: lukioon aikovilla parempi kielitaito kuin ammatillisesti suuntautuneilla Arvosanalla eniten yhteyttä luetun ymmärtämiseen (erottelukyky heikohko ymmärtämistaidoissa) 32
33
Kielitaitoa selittävät tekijät Äidinkieli: parhaat tulokset niillä, joiden äidinkieli oli muu kuin suomi tai ruotsi Alue: ymmärtämistaidoissa suoriutuivat parhaiten Etelä- ja Itä-Suomen oppilaat Kuntatyyppi: parhaat tulokset kaupunkimaisissa kunnissa. Koulun opetuskieli: Ruotsinkielisten koulujen tulokset olivat hiukan paremmat kuin suomenkielisten koulujen (vain 4 koulua) 33
34
B-venäjän arviointitulokset: Oppilaiden käytänteet + Enemmistö oppilaista teki venäjän tehtävät säännöllisesti. + Suullisia pariharjoituksia tehtiin usein. + Opettajat puhuivat venäjää tunneilla. - Autenttisen materiaalin käyttö harvinaista - Oman työn suunnittelu ja arviointi sekä tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen harvinaista -Suomenkielisten oppilaiden venäjän kielen harrastus koulun ulkopuolella vähäistä 34
35
Kielitaitoa selittävät tekijät Parempaan kielitaitoon liittyivät: tehtävien säännöllinen tekeminen venäjän käyttö koulun ulkopuolella suullinen ja omatoiminen kielenkäyttö oppitunneilla. 35
36
B-venäjän arviointitulokset: Oppilaiden käsitykset Käsitys omasta osaamisesta neutraali (2,8/5) Käsitys oppiaineen hyödyllisyydestä myönteinen (3,5/5) Käsitys oppiaineen mieluisuudesta neutraali (3,1/5) Myönteiset asenteet liittyivät parempaan kielitaitoon. 36
37
B-venäjän arviointitulokset: Päätelmiä ja suosituksia Opiskelutaitoja edistäviä työmuotoja lisättävä (oman työskentelyn suunnittelu, toteutus ja arviointi) Autenttista venäjän käyttöä nivellettävä opiskeluun Tieto- ja viestintäteknologia huomioitava (opiskelussa ja opettajien täydennyskoulutuksessa) Oppimateriaalien monipuolisuus ja ajantasaisuus turvattava 37
38
B-venäjän arviointitulokset: Päätelmiä ja suosituksia Tavoitekuvauksia jäntevöitettävä (yksi tavoitetaso) ja tarkistettava. Arviointikäytänteet ja –painotukset saatettava läpinäkyviksi ja opetussuunnitelman perusteita vastaaviksi. Tiedotettava venäjän tarpeellisuudesta. 38
39
A-saksa 39
40
A-saksan arviointitulokset: Kielitaito Ymmärtämistaidot: Hyvän osaamisen taitotaso A2.2 Kuullun ymmärtämisen tavoitteet saavutettiin hyvin. Luetun ymmärtämisen tavoitteet saavutettiin erinomaisesti. Tuottamistaidot: Hyvän osaamisen taitotaso A2.1 Puhumisen tavoitteet saavutettiin hyvin. Kirjoittamisen tavoitteet saavutettiin hyvin. 40
41
A-saksan arviointitulokset: Ymmärtämistaidot 41
42
A-saksan arviointitulokset: Tuottamistaidot 42
43
Kielitaitoa selittävät tekijät Sukupuoli: tytöillä paremmat tulokset Jatko-opintosuunnitelmat: lukioon aikovilla paremmat tulokset Vanhempien koulutustausta: ylioppilasvanhempien lasten tulokset paremmat Oppimäärä: A1-oppimäärän mukaan opiskelleiden tulokset paremmat Alue: Lounais-Suomen oppilaiden tulokset parhaat kaikissa osataidoissa Kuntatyyppi: kaupunkimaisissa kunnissa parhaat tulokset 43
44
A-saksan arviointitulokset: Oppilaiden käytänteet + Enemmistö oppilaista teki saksan kielen tehtävät säännöllisesti. + Opettajat puhuivat tunneilla paljon saksaa. + Oppikirjojen suullisia pariharjoituksia tehtiin yleisesti. 44
45
A-saksan arviointitulokset: Oppilaiden käytänteet - Tieto- ja viestintäteknologian soveltaminen - Itseohjautuvuutta edistävät työmuodot - Kielen harrastaminen vapaa-ajalla Arvioinnissa painottui kirjallinen taito. Hyvä kielitaito liittyi vankimmin säännölliseen tehtävien tekoon, omavastuulliseen työskentelyyn ja saksan käyttöön vapaa-ajalla. 45
46
A-saksan arviointitulokset: Oppilaiden käsitykset Käsitys omasta osaamisesta neutraali (2,9/5) Käsitys oppiaineen hyödyllisyydestä neutraali (3,0/5) Käsitys oppiaineen mieluisuudesta neutraali (2,9 /5) Myönteiset käsitykset liittyivät parempaan kielitaitoon. 46
47
A-saksan arviointitulokset: Päätelmiä ja suosituksia Suullista ja kirjallista harjoittelua yhdistettävä ja kotitehtäviä nykyaikaistettava Harjoittelussa yhdistettävä autenttinen kielenkäyttö ja kansainvälisyys Tieto- ja viestintäteknologian käyttöä lisättävä Tuettava poikia ja ammatillisesti suuntautuneita oppilaita 47
48
A-saksan arviointitulokset: Päätelmiä ja suosituksia A2-oppimäärän tavoitteita tarkistettava Suullinen ja kirjallinen kielenkäyttö huomioitava arvioinnissa tasaveroisesti Arviointikäytänteitä monipuolistettava ja arviointi saatettava opetussuunnitelman perusteita vastaavaksi ja läpinäkyväksi Eurooppalainen kielisalkku otettava laajemmin käyttöön 48
49
B-saksa 49
50
B-saksan arviointitulokset: Kielitaito Ymmärtämistaidot: Ylempi tavoitetaso A1.3 Kuullun ymmärtämisen tavoitteet saavutettiin erinomaisesti. Luetun ymmärtämisen tavoitteet saavutettiin erinomaisesti. Tuottamistaidot: Ylempi tavoitetaso A1.2 Puhumisen tavoitteet saavutettiin erinomaisesti. Kirjoittamisen tavoitteet saavutettiin hyvin. 50
51
B-saksan arviointitulokset: Ymmärtämistaidot 51
52
B-saksan arviointitulokset: Tuottamistaidot 52
53
Kielitaitoa selittävät tekijät Sukupuoli: tytöillä paremmat tulokset Jatko-opintosuunnitelmat: lukioon aikovilla paremmat tulokset Vanhempien koulutustausta: ylioppilasvanhempien lasten tulokset paremmat Arvosanalla vahvin yhteys kirjoittamisen taitotasoon (erottelukyky ?) 53
54
Kielitaitoa selittävät tekijät Äidinkieli: ruotsinkielisten oppilaiden kielitaito parempi kuin suomenkielisten (etenkin ymmärtämistaidot) Alue: Lounais- ja Etelä-Suomen oppilaiden tulokset parhaat kaikissa osataidoissa Kuntatyyppi: taajaan asutuissa parhaat kuullun ymmärtämisen tulokset ja kaupunkimaisissa parhaat luetun ymmärtämisen tulokset Koulun opetuskieli: ruotsinkielisten tulokset paremmat kaikissa osataidoissa 54
55
B-saksan arviointitulokset: Oppilaiden käytänteet + Saksan kielen tehtävät tehtiin hyvin säännöllisesti. + Opettajat puhuivat tunneilla paljon saksaa + Oppikirjojen suullisia pariharjoituksia tehtiin yleisesti. + Omaehtoinen suullinen tuottaminen melko tavallista 55
56
B-saksan arviointitulokset: Oppilaiden käytänteet - Tieto- ja viestintäteknologian soveltaminen - Itseohjautuvuutta edistävät työmuodot - Kielen harrastaminen vapaa-ajalla Arviointikäytänteissä painottuivat kirjalliset sanakokeet. Hyvä kielitaito liittyi vankimmin säännölliseen tehtävien tekoon. 56
57
B-saksan arviointitulokset: Oppilaiden käsitykset Käsitys omasta osaamisesta neutraali (2,9/5) Käsitys oppiaineen hyödyllisyydestä neutraali (3,0/5) Käsitys oppiaineen mieluisuudesta neutraali (2,9/5) Käsitys omasta osaamisesta liittyi eniten kielitaitoon. 57
58
B-saksan arviointitulokset: Päätelmiä ja suosituksia Tavoitekuvauksia jäntevöitettävä ja tarkistettava (ylempi tavoitetaso) Tiedotettava saksan tarpeellisuudesta Arviointikäytänteet ja –painotukset saatettava läpinäkyviksi ja opetussuunnitelman perusteita vastaaviksi 58
59
B-saksan arviointitulokset: Päätelmiä ja suosituksia Suullinen ja kirjallinen kielenkäyttö huomioitava arvioinnissa tasaveroisesti Eurooppalainen kielisalkku otettava laajemmin käyttöön 59
60
Kaikissa kielissä ja oppimäärissä Läksyihin noin puoli tuntia päivittäin käyttäneet oppilaat menestyivät parhaiten Käsitykset opiskeluympäristön laadusta olivat keskimäärin hyvin myönteiset, mutta koulussa viihtymättömyys liittyi heikkoon kielitaitoon 60
61
61 Kiitos!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.