Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Asiantuntija Minna Taivassalo-Salkosuo Opetushallitus
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 1 klo – Opetusneuvos.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Onnistunut työssäoppiminen M.O.T. -hankkeen hyviä käytäntöjä Liisi Mattila ja Anu Parantainen
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
HUIPPU Elokuu 2017.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Ammatillisen koulutuksen reformista
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo, OPH Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet -seminaari

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Jatkuva seuranta ja palautteen hyödyntäminen kehittämisessä = jaetun opettajuuden mahdollistaminen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppaan keskeinen sisältö Tarkastelunäkökulmat: opiskelijat, koulutuksen järjestäjät, opettajat, työpaikat/työpaikkaohjaajat Osio A Työpaikalla järjestettävä koulutus (työssäoppiminen) ammatillisessa peruskoulutuksessa I TYÖSSÄOPPIMISEN JÄRJESTÄMISEN PUITTEET JA YHTEISET PERIAATTEET II TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU III TYÖSSÄOPPIMISEN TOTEUTUS IV TYÖSSÄOPPIMISEN SEURANTA JA PALAUTTEEN HYÖDYNTÄMINEN KEHITTÄMISESSÄ Keskeisistä asioista nostetaan esiin case-esimerkkejä.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Osio B Työpaikalla järjestettävä koulutus oppisopimuskoulutuksessa OPPAAN LIITTEET Työpaikalla järjestettävän koulutuksen (työssäoppimisen) laadun arviointikriteeristö Lomakemallit (sopimukset ja palautelomakkeet) Oppaan keskeinen sisältö

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opastyöryhmässä käsitemäärittelyn luonnostelua Työssäoppiminen on ammatilliseen koulutukseen kiinteästi kuuluva osa ja osaamisen kehittämisen menetelmä, jonka avulla osa tutkinnon ammattitaitovaatimuksista saavutetaan työtä tehden (min. määrä 20 ov). Se on aidossa työympäristössä tapahtuvaa tavoitteellista, ohjattua ja arvioitua opiskelua. Ammattiosaamisen näytöt ovat osa työssäoppimista, mutta ne eivät välttämättä aina sisälly työssäoppimiseen, vaan työssä ja työpaikoilla voi käydä muutoinkin työssäoppimassa. Tällöin voidaan puhua työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Nykyisin työssäoppiminen käsitetään perinteisiä työssäoppimisjaksoja laajemmin ja vähitellen työssäoppimisjakso käsitteen käytöstä luovutaan. Työpaikat nähdään oppimisympäristöinä, aina kun työpaikalla tapahtuva oppiminen on suunniteltua, ohjattua ja tavoitteellista. Työssäoppimisen laajuus/ ajallinen kesto, ajoitus/rytmitys sekä sisältö määräytyvät opiskelijan lähtökohdista yksilöllisesti huomioiden työpaikan tarjoamat työtehtävät sekä perustutkintojen perusteissa määritellyt ammatillisten tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset. Opastyöryhmässä käsitemäärittelyn luonnostelua

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Erityishuomio työssäoppimisen ohjauksen laatuun Työssäoppimisen aikaisen ohjauksen ja oppimisen arvioinnin laatu millä tavalla varmistetaan että eri osapuolet ovat tietoisia työssäoppimisen oppimistavoitteista millä tavalla oppimisen ohjaus ja arviointi dokumentoituu ja on opiskelijan saavutettavissa? ja siihen millä tavalla opiskelijat dokumentoivat oppimistaan ja tekevät osaamistaan läpinäkyväksi?

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi I TYÖSSÄOPPIMISEN JÄRJESTÄMISEN PUITTEET JA YHTEISET PERIAATTEET Opetussuunnitelma (yhteinen osa ja tutkintokohtainen osa) Esimerkki HOPS/HOJKS (yksilöllinen opintopolku) Osaamisen kehittäminen – Opettajien työelämäjaksot – Työpaikkaohjaajien osaaminen kehittäminen TukimateriaalitTukimateriaalit IdeoitaIdeoita Sopimukset ja palautteen keruu ja käsittely Esimerkki sopimusmallista

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi II TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU Tavoitteellisen oppimisen varmistaminen / opiskelijan työssäoppimisen suunnitelma Perehdytysvastuista sopiminen ja perehdyttäminen Työssäoppijan perehdyttämisen tsekkilista Muistilista työssäoppijan tutustuttamiseen ammattialansa yrittäjyyteen Työssäoppimisen toteutustavat Työssäoppimisen yksilöllinen rytmitys ja kesto Työssäoppimisen sisältöjen laajentaminen Työssäoppiminen yrittäjänä Case-esimerkit linkkeinä

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi II TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU Ohjausmenetelmien, -työkalujen ja –ympäristöjen valinta Esim. DIANA-toimintamalli ohjauksen laadun kehittämiseen Työssäoppimisen ja eri ympäristöissä tapahtuvan oppimisen ohjaukseen tueksi on kehitetty DIANA-toimintamalli, joka on tarkemmin kuvattu osoitteessa Toimintamallin jatkokehityksen tuloksena on syntynyt Dialogilla syvätehoa oppimiseen -sivusto sekä DIALE- sivusto Sivustolla on julkaistu mm. menetelmäkortit dialogiosaamisen sekä dialogisen oppimisen ja tiedonluomisen kehittämiseen.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ohjaa ja opasta -kortit Kortit on tuotettu onnistuneen työssäoppimisen tueksi. Niissä esitetyt työelämän taidot pohjautuvat elinikäisen oppimisen avaintaitoihin. Ohjaa ja opasta -kortit sisältävät ohjekortin lisäksi viisi elinikäisen oppimisen avaintaidot –korttia sekä opiskelijan täytettäväksi tarkoitetun Työssäoppija tutuksi -kortin, jonka avulla työssäoppija kertoo itsestään sekä Kysy ja selvitä -kortin, jonka avulla työpaikkaohjaaja voi tutustua opiskelijaan ja hänen tapaansa oppia. Ideoita sosiaalisen median työkalujen hyödyntämiseen II TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU Ohjausmenetelmien, -työkalujen ja -ympäristöjen valinta

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi II TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU Ohjausmenetelmien, -työkalujen ja –ympäristöjen valinta Esim. KEIKKAILU Ekstra - Uutta ideaa oppimiseen Sivusto on suunnattu opiskelijoille. Sivustolle on kerätty tietoa opiskelijoiden oppimisensa ja osaamisensa kehittymisen dokumentoinnissa ja läpinäkyväksi tekemisessä hyödyntämistä sosiaalisen median työkaluista sekä vinkkejä siitä, mihin niitä voi opinnoissa ja elämässä ylipäätään käyttää. Tutustu

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi II TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU Työpaikkojen kartoittaminen ja työpaikkojen laadun varmistaminen Työssäoppimisen laatukriteerit työpaikalle

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Työturvallisuus Opetushallituksen alakohtaiset oppimisympistöjen turvallisuusoppaat Rakennus-, pintakäsittely- ja talotekniikka-alojen oppimisympäristöjen turvallisuusopas Hius- ja kauneudenhoitoalan oppimisympäristöjen turvallisuusopas Matkailu-, ravitsemis- ja talousalan oppimisympäristöjen turvallisuusopas Humanististen ja kasvatusalan oppimisympäristöjen turvallisuusopas Ideoita II TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi III TYÖSSÄOPPIMISEN TOTEUTUS - Opiskelijan oppimisen ohjaus ja arviointi (ohjauksen menetelmät, työkalut ja ympäristöt) Case-esimerkit Blogit ohjauksessaBlogit ohjauksessa Ideoita työssäoppimisen ohjaukseen -Osaamisen arviointi IV TYÖSSÄOPPIMISEN SEURANTA JA PALAUTTEEN HYÖDYNTÄMINEN KEHITTÄMISESSÄ -Palautelomakkeet IdeoitaIdeoita -Palautteen käsittelymalli IdeoitaIdeoita

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tavoite ammattikoulutuksen järjestäminen työprosessilähtöisesti

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ryhmäpohdinta Pohdi ryhmässä Mitä näkökulmia/asioita oppaassa pitäisi erityisesti tuoda esiin? Kirjaa ylös viisi keskeistä asiaa. Huom! Vinkit toimivista käytänteistä linkitettäväksi oppaaseen ovat tervetulleita. Ehdota omaasi OPH:n hyvät käytännöt –palveluun