Ammattiosaamisen näytöt ja niihin liittyvät säädökset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ammattiosaamisen näyttö
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
A Ammattiosaamisen näytöt Vers Light /
A Ammattiosaamisen näytöt
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Juhani Kettunen / A Ammattiosaamisen näytöt
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Työssäoppiminen eli TOP
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Ritva Kareketo kouluttaja
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yritystoiminnan suunnittelu Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Arviointi.
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Liiketalouden perustutkinto
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
Esityksen transkriptio:

Ammattiosaamisen näytöt ja niihin liittyvät säädökset

Säädökset * Laki ammatillisesta koulutuksesta 2 Säädökset * Laki- ja asetusmuutokset tulivat voimaan 1.1.2006 * Laki ammatillisesta koulutuksesta * Ammattiosaamisen näytöt otettiin käyttöön 1.8. 2006 alkavassa koulutuksessa

Keskeisimmät muutokset 3 Keskeisimmät muutokset Opiskelijan arviointia koskevat säädökset muuttuvat * Ammattiosaamista arvioidaan muun arvioinnin ohella käytännön tilanteissa ammattiosaamisen näytöllä Säännökset arvioinnin suorittajista * Työelämän edustajat entistä laajemmin mukaan arviointiin Koulutuksen järjestäjän asettamat toimielimet ja niiden tehtävät Tutkintotodistus, jonka koulutuksen järjestäjä antaa, sisältää päättö- ja näyttötodistuksen Osaamisen tunnustamista koskevat määräykset Arvioinnin oikaisua koskevia menettelytapoja selkiytetään 6.4.2017

valvoo näyttötoimintaa päättää ammattiosaamisen näyttöjen arvioijista 7 Koulutuksen järjestäjän tulee asettaa toimielin, jossa ovat edustettuina koulutuksen järjestäjä, opettaja, opiskelija ja työelämä Toimielimen tehtävät hyväksyy koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelman osana olevat ammattiosaamisen näyttöjen suunnitelmat valvoo näyttötoimintaa päättää ammattiosaamisen näyttöjen arvioijista käsittelee opiskelijan arviointia koskevat oikaisuvaatimukset koulutuksen järjestäjä päättää toimielimen muista tehtävistä 6.4.2017

Opiskelijan arviointi (Laki ammatillisesta koulutuksesta, 25 §) 4 Opiskelijan arviointi (Laki ammatillisesta koulutuksesta, 25 §) Opiskelijoiden oppimista, työskentelyä ja osaamista tulee arvioida monipuolisesti. Opiskelijan ammatillista osaamista tulee muun arvioinnin ohella arvioida opiskelijan työpaikalla, oppilaitoksessa tai muussa koulutuksen järjestäjän osoittamassa paikassa, työtilanteissa tai työtehtävissä antamien ammattiosaamisen näyttöjen perusteella. 6.4.2017

Arvioinnista päättäminen 8 Arvioinnista päättäminen Opiskelijan opintosuoritusten ja osaamisen arvioinnista päättää opetuksesta vastaava opettaja tai opettajat yhdessä Työpaikalla järjestettävän koulutuksen arvioi ohjaava opettaja ja työnantajan nimeämä henkilö yhdessä Ammattiosaamisen näyttöjen arvioinnista päättävät toimielimen määräämät opettajat ja työelämän edustajat yhdessä tai erikseen Ammattiosaamisen näyttöjen arviointiin osallistuvan henkilön pätevyys: asianomaisen alan koulutuksella, työkokemuksella tai muulla tavoin hankittu osaaminen ja ammattitaito (rekisteröity ammattinimike) 6.4.2017

Arvioinnin oikaiseminen 9 Arvioinnin oikaiseminen Menettelytavasta säädetään valtioneuvoston asetuksella Arviointiin tyytymätön opiskelija voi pyytää oikaisua suullisesti tai kirjallisesti rehtorilta tai opettajalta Oikaisupyyntö on tehtävä 14 päivän kuluessa siitä kun opiskelija on saanut tietää arvioinnista Jos opiskelija on vielä oikaisupyynnön jälkeen tyytymätön arviointipäätökseen, hän voi hakea kirjallisesti oikaisua toimielimeltä 14 päivän kuluessa siitä, kun hän on saanut tiedon päätöksestä Toimielin voi velvoittaa toimittamaan uuden arvioinnin. 6.4.2017

Osaamisen tunnustaminen (Laki ammatillisesta koulutuksesta, 30§) 10 Osaamisen tunnustaminen (Laki ammatillisesta koulutuksesta, 30§) Opintojen hyväksi lukeminen, on nyt osaamisen tunnustaminen Opiskelijalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaiset aikaisemmat opinnot ja ennen hankittu osaaminen arvioiduksi ja tunnustetuksi. Osaamisen tunnustamisella voidaan opiskelijalle lukea hyväksi tutkinnon pakollisia, valinnaisia tai vapaasti valittavia opintoja. Tarvittaessa osaamisen vastaavuus on osoitettava. Opiskelijan tulee hakea osaamisen tunnustamista riittävän ajoissa ja päätös osaamisen tunnustamisesta tehdään ennen opintojen tai opintokokonaisuuden alkamista. Menettelystä säädetään tarkemmin Valtioneuvoston asetuksella. 6.4.2017

Ammattiosaamisen näytön ja näyttötutkinnon erot Opetussuunnitelmaperusteisen koulutuksen näytöt on yksi osa opiskelija-arviointia, näytetään joitakin ammattitaidon osa-alueita annetaan opintokokonaisuuksittain, opiskelijan ammattitaitoa arvioidaan myös muilla arviointimenetelmillä osa opiskelijan oppimisprosessia, luonnollinen osa työssäoppimista, näytön kesto vaihtelee opintokokonaisuuksittain työssäoppimista ohjaava työpaikkaohjaaja voi arvioida myös opiskelijan näytön sama opettaja voi opettaa opiskelijaa oppilaitoksessa, ohjata työssäoppimista ja arvioida näytön koulutuksen järjestäjä vastaa näyttöjen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista toimielin valvoo ja antaa näyttötodistukset toimiva, joustava, kevyt kokonaisuus ei saa aiheuttaa keskeytyksiä Näyttötutkintoperusteisen koulutuksen näytöt ainoa ammattitaidon arviointitapa, näytetään kaikki ammattitaidon osa-alueet annetaan tutkinnon osittain, koko tutkinto suoritetaan näytöllä erillinen näyttöviikko työssäoppimisen jälkeen valmistavassa koulutuksessa tai näyttöviikko lyhyen perehtymisen jälkeen näytön arvioija on eri henkilö kuin valmistavan koulutuksen opettaja oppilaitoksen arvioija on eri henkilö kuin valmistavan koulutuksen opettaja tutkintotoimikunta valvoo näyttötutkintojen toteutusta ja antaa valtakunnalliset arviointikriteerit ja tutkintotodistukset lähde:Näyttöopas 6.4.2017

Näyttöihin osallistuvien tehtävät ja työnjako OPISKELIJA LÄHIOHJAAJA/ työpaikkaohjaaja OPETTAJA Ennen näyttöä Osallistuu näytön perehdytystilaisuu- teen Perehtyy näyttöaineistoon Laati oman näyttösuunnitelman Sopii työvuorot ja näytön ajankohdan työpaikkaohjaajan työvuorojen mukaisiksi yhdessä työpaikkaohjaajan kanssa On osallistunut ammattiosaamisen näyttöjen perehdytyskoulutukseen tai on saanut perehdytyksen opettajalta Tutustuu näyttöaineistoon Tiedottaa näytöstä työyksikössään Perehtyy opiskelijan näyttösuunnitelmaan ja hyväksyy sen Perehdyttää opiskelijan ammattiosaamisen näyttöön ja näyttöaineistoon Perehdyttää työpaikkaohjaajan näyttöaineistoon ja näytön toteuttamiseen Ohjaa opiskelijan näyttösuunnitelman laatimista Tukee ja ohjaa opiskelijaa ja työpaikkaohjaajaa 6.4.2017

Näytön aikana Toteuttaa ammattiosaamisen näytön työparina työpaikkaohjaajan kanssa Hakee tarvittaessa ohjausta ja tukea Osallistuu ohjauskeskusteluun Sopii näyttötilanteen työnjaosta niin, että opiskelija tietää oman vastuualueensa On läsnä näyttötilanteessa tai sopii varahenkilön läsnäolosta Ohjaa, tukee ja kannustaa opiskelijaa näytön toteuttamisessa Antaa opiskelijalle ohjaava palautetta niin, että opiskelija tunnistaa kehittämistarpeensa Tukee ja ohjaa opiskelijaa ja työpaikkaohjaajaa 6.4.2017

Näytön jälkeen Osallistuu näytön arviointikeskusteluun Täyttää arviointilomakkeen, joka sisältää itsearvioinnin Osallistuu näytön arviointikeskusteluun Antaa palautetta näytöstä Arvioi näytön käyttämällä arviointikriteereitä ja kirjaa omat havaintonsa näytöstä sekä täyttää arviointilomakkeen Osallistuu näytön arviointikeskusteluun ja päättää lopullisesta arvosanasta yhdessä opettajan kanssa Kokoaa kirjallisen arvioinnin Päättää näytön lopullisesta arvosanasta työpaikkaohjaajan kanssa Vastaa arvioinnin dokumentoinnista Kokoaa palautteet 6.4.2017

Arvioinnin kohteet ammattiosaamisen näytöissä ovat: Näytön arviointi Arvioinnin kohteet ammattiosaamisen näytöissä ovat: työprosessin hallinta työtehtävän hallinta (työmenetelmien, välineiden ja materiaalin hallinta) työn perustana olevan tiedon hallinta työturvallisuuden hallinta kaikille aloille yhteinen ydinosaaminen yhteiset painotukset. 6.4.2017

Ammattiosaamisen näytön etuja Kehittää työkäytänteitä työpaikalla Valmiit kriteerit helpottavat arviointia Arviointilomake on selkeä Opiskelijat valmistautuvat paremmin ja näyttävät mielellään Opettajat sitoutuvat yhteistyöhön Näyttötodistus helpottaa rekrytointia 6.4.2017

Ammattiosaamisen näytöissä opiskelija näyttää osaamistaan ei osaamattomuuttaan 6.4.2017

LOMAKE NÄYTÖN ARVIOINNIN TALLENTAMISELLE 6.4.2017

6.4.2017

6.4.2017

Ammattiosaamisen näytön kuvaus Hoito ja huolenpito Hoidon ja huolenpidon ammattiosaamisen näytössä keskeistä osaamista ovat perushoidon, lääkehoidon ja kotitaloudenhoidon eri osa-alueet. Opiskelija tukee, auttaa ja hoitaa suunnitelmallisesti ja asiakaslähtöisesti eri-ikäisiä ihmisiä heidän päivittäisissä toiminnoissaan erilaisilla hoidon ja huolenpidon keinoilla. Perushoidon osaamisensa opiskelija osoittaa huolehtimalla asiakkaan henkilökohtaisesta puhtaudesta ja pukeutumisesta, syömisestä, juomisesta ja erittämisestä sekä unen ja levon tarpeesta. Lisäksi näyttö sisältää hengityksen ja verenkierron seurannan sekä liikkumisessa avustamisen. Hän huolehtii asiakkaan yksilöllisistä sosiaalisista, psyykkisistä ja henkisistä tarpeista. 6.4.2017

Lääkehoidossa näytettävään keskeiseen osaamiseen kuuluvat turvallinen lääkkeiden käsittely ja jakaminen asiakaskohtaisiin annoksiin, lääkkeiden antaminen asiakkaalle, lääkehoidon vaikutusten tarkkailu ja niistä tiedottaminen asiakkaan ohjaus lääkemääräysten uusimisessa, lääkkeiden säilyttämisessä ja hävittämisessä. 6.4.2017

Vuorovaikutus- ja viestintätaidoilla opiskelija luo luontevia asiakassuhteita ja edistää ammatillisella vuorovaikutuksella hoitosuhdetta. Yhteistyötaitojen avulla opiskelija pystyy työskentelemään tiimin tai työryhmän jäsenenä erilaisten ihmisten kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaan, esimerkiksi huolehtii asiakkaan turvallisuudesta, ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisyyden ja tukee asiakasta omatoimisuudessa. 6.4.2017

Opiskelija kunnioittaa asiakkaan mielipiteitä, tunteita ja vakaumusta. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi hoito- ja huolenpitotyötä asiakkaan yksilöllisistä tarpeista lähtien. Opiskelija toimii työpaikan työsuojeluohjeiden, hygieniakäytäntöjen ja aseptisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelijan tulee näyttää kaikki näyttöaineistossa määritellyt arvioinnin kohteina olevat osaamisalueet. 6.4.2017

Näyttöympäristö Näyttö toteutetaan mahdollisimman aidoissa työelämätilanteissa työssäoppimisjakson yhteydessä, muussa työpaikassa tai oppilaitoksessa. Ammattiosaamisen näyttö voidaan toteuttaa mm. seuraavilla tavoilla: 1 Kokonaisuudessaan yhden työssäoppimisjakson aikana 2 Kahden tai kolmen työssäoppimisjakson aikana Esimerkiksi mahdollisia toteutusvaihtoehtoyhdistelmiä ovat seuraavat: kotitaloudenhoito ja perushoito (esim. kotipalvelu) tai lääkehoito ja perushoito (esim. vuode- tai hoivaosasto). 6.4.2017

Oman toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi T = asettaa työryhmän jäsenenä tavoitteet omalle toiminnalleen ottaen huomioon asiakkaan tarpeita, kertoo tavoitteistaan työryhmälle, toteuttaa suunnitelmaansa ja arvioi toimintaansa. H = perustelee suunnitelmaansa työryhmälle, toteuttaa suunnitelmaansa joustavasti ja arvioi toimintaansa K = esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja suunnitelmaansa, toteuttaa suunnitelmaansa joustavasti ja tilannekohtaisesti ja arvioi kriittisesti omaa toimintaansa 6.4.2017

Henkilökohtaisesta puhtaudesta ja pukeutumisesta huolehtiminen (ei tarkkailu- ja hoitolaitteessa olevan potilaan vuodepesu) huolehtii asiakkaan henkilö-kohtaisesta puhtaudesta ja pukeutumisesta sovitulla tavalla (peseytymisessä avustaminen, pesujen suorittaminen, ihonhoito, suun ja hampaiden hoito, käsien ja jalkojen hoito) huolehtii asiakkaan henkilökohtaisesta puhtaudesta ja pukeutumisesta yksilöllisesti soveltaa puhtauteen ja pukeutumiseen liittyviä vaihtoehtoisia auttamismenetelmiä ja ottaa huomioon asiakkaan voimavarat itsenäisesti toimien 6.4.2017

Lääkehoito tuntee yleisimmät lääkemuodot, annostelee lääkkeet aseptiikkaa noudattaen virheettömästi asiakaskohtaisiin annoksiin ja antaa lääkkeet p.o., rect., s.c. ja i.m. asiakkaalle ohjeiden mukaan. tietää tavallisimmat lääkeaineryhmät, lääkemuodot ja antotavat, annostelee ja antaa lääkkeet asiakkaalle virheettömästi, noudattaa aseptiikkaa ja ottaa huomioon työ- ja ympäristönsuojeluohjeet sekä esittää perusteluja toiminnalleen. hallitsee tavallisimmat lääkeaineryhmät, lääkemuodot ja antotavat, annostelee ja antaa lääkkeet asiakkaalle virheettömästi, käsittelee lääkkeitä aseptisesti, noudattaa lääkkeiden käsittelyssä työ- ja ympäristönsuojeluohjeita, perustelee toimintansa, 6.4.2017

Lääkkeiden vaikutusten tarkkailu T = etsii ohjattuna tietoja lääkkeiden vaikutuksista ja sivuvaikutuksista Pharmaca Fennicasta, tarkkailee lääkkeiden vaikutuksia ja sivuvaikutuksia ohjeiden mukaan sekä tiedottaa ohjattuna suullisesti ja kirjallisesti havainnoistaan. H = käyttää Pharmaca Fennicaa tietolähteenä asiakkaan käyttämien lääkkeiden vaikutusten ja sivuvaikutusten tarkkailussa ja tiedottaa suullisesti ja kirjallisesti havainnoistaan K = käyttää Pharmaca Fennicaa ja tarkkailee lääkkeiden vaikutuksia ja sivuvaikutuksia omatoimisesti osana asiakkaan kokonaishoitoa sekä tiedottaa itsenäisesti suullisesti ja kirjallisesti havainnoistaan 6.4.2017

Työn perusteena olevan tiedonhallinta Perushoitoa, kansanterveydellisiä riskejä ja sosiaalisten ongelmien perusteita sekä anatomian ja fysiologian perusteita koskevan tiedon hyödyntäminen perustelee toimintaansa työtilanteissa tiedoilla ihmisen tarpeista ja hyvinvoinnin edellytyksistä, elimistön normaalista rakenteesta ja toiminnasta, kansanterveydellisistä riskeistä ja sosiaalisista ongelmista, mutta perustelu ei ole aina kattavaa. perustelee ratkaisunsa ja toimintatapansa perustelee ratkaisunsa ja toimintansa asiakaslähtöisesti ja kattavasti muuttuvissa työtilanteissa 6.4.2017

Lääkehoidon perusteita koskevan tiedon hyödyntäminen T = perustelee toimintaansa työtilanteissa tiedoilla lääkehoidon perusteista, mutta perustelu ei ole aina kattavaa H = perustelee ratkaisunsa ja toimintatapansa K = perustelee ratkaisunsa ja toimintansa asiakaslähtöisesti ja kattavasti muuttuvissa työtilanteissa 6.4.2017