Oppijalähtöisyys ja verkko-oppimisympäristö - kohtaavatko ne toisensa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
SOME opetuskäytössä – blogin käyttö opetuksessa
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Koko koulun projektiksi  lähtökohdat  teeman kehittäminen  päiväkoti- alakoulu-yläkoulu  toimijat  vapaavalintaisuus.
Sähköinen kirja oppimisympäristönä
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TOPLaaja 5 Pedagogisen kehittämistyön keskeiset tavoitteet ja odotettavissa olevat tuotokset Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeiden 2013.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Uusi palvelu
VOIMAA Voimavaroja maahanmuuttajista. MITÄ? VOIMAA-hankkeen tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisille joustava väylä opintojen aloittamisesta.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
Ops seminaari Askola.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Oppijalähtöisyys ja verkko-oppimisympäristö - kohtaavatko ne toisensa Esiintyjät esittäytyvät, 1 min. Eino aloittaa opetuspalveluiden kehittämisen näkökulmasta 6 min. Jarkko kertoo verkko-oppimisympäristöjen kehittämishaasteista 4 min Anna kertoo omasta oppilassivustostaan 8 min. Jarkko kertoo kehitettävistä palveluista  8 min Loppuaika kysymyksille ja keskustelulle Eino Leisimo, Jyväskylän kaupunki, Opetuspalvelut Jarkko Lampinen, Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos Anna Talvitie, Porvoon kaupunki, Albert Edelfeltin koulu

Ne osaa enemmän kuin me… Tietotekniikka, tvt, älytaulut, rauta, linux…. Koulutuksen järjestäjän paikalliset valinnat; vastuu kansakunnan kilpailukyvyn perustasta Oppimisympäristöjen kehittäminen osana laajempaa kontekstia Oppijalähtöisyys Monipuolisten oppimisympäristöjen käyttöönotto --- henkilöstö Virtuaaliset oppimisalustat, sosiaalinen media, reaaliaikaisen ohjauksen työvälineet, luokkaopetuksen tallentaminen Mobiiliteknologia, pelit, kaiken mullistava uutuus…

Niinpä me… Uudistamme organisaatiota? Uudistamme oppimisympäristöjä? Uudistamme opetussuunnitelmaa? Haluamme luokkahuoneisiin ulottuvan matalan kynnyksen työvälineen Pyrimme opetushenkilöstön ohjaamiseen kohti monipuolisten oppimisympäristöjen käyttöä

Kehittämistarpeet Koulutusorganisaatioiden käyttämät virtuaaliset oppimisympäristöt ja oppimisen hallintajärjestelmät (VLE, LMS) eivät pysty riittävästi tukemaan oppijakeskeistä, elinikäistä ja informaalia oppimista. Käyttömahdollisuudet määrittää enemmän organisaatio kuin oppilas itse

Kehittämistarpeet Oppijan mahdollisuus käyttää koulutusorganisaation hallinnoimaa oppimisympäristöä (VLE):tä lakkaa, kun hän poistuu oppilaitoksesta. Mitä tapahtuu oppimisprosesseille ja oppijan tuotoksille? Järjestelmän lisäksi päättyy käyttömahdollisuus myös materiaaleihin , tuotoksiin, verkostoihin…

Kehittämistarpeet Oppijat eivät pysty hyödyntämään riittävästi verkkoyhteisöjä ym. sosiaalisen teknologian mahdollisuuksia oppimisen tukena oppilaitosympäristössä. Tämä koskee etenkin alaikäisiä oppijoita, joilla ei ole pääsyä keskeisiin sosiaalisen median palveluihin. On hyviä malleja, mutta hankalia hyödyntää alaikäisten kanssa.

Kehittämistarpeet PLE-konseptin mukaiseen toimintaan siirryttäessä ja sosiaalisen median palveluita käytettäessä oppijoilla ja opettajilla on epäselvyyksiä tekijänoikeus-, vastuu-, tietosuoja- ja tietoturvakysymyksissä. Koulut tarvitsevat ratkaisumalleja näihin kysymyksiin. Nämä puhututtaa käyttäjiä laajasta, vaarana että pitäydytään mieluummin suljetussa kuin avoimessa ympäristössä…

Kehittämistarpeet VLE-ympäristöjen käyttäjienhallintajärjestelyt ja -taidot vaihtelevat voimakkaasti kunta- ja oppilaitoskohtaisesti. Käyttäjienhallintaan ja muihin hallinnollisiin tehtäviin käytetty aika ei vastaa verkkotyövälineiden käytöstä oppijoiden saamaa hyötyä. Verkkotyövälineiden ylläpitoon ja käyttäjienhallintaan on etsittävä uusia vaihtoehtoisia ratkaisumalleja. Satsaus – hyöty suhde ei aina riittävän hyvä, vertaa hallinnollinen työ / palautuslaatikko

Vastauksia etsimässä 1 Opettajat etsivät ratkaisuja kehittämistarpeisiin, esimerkki: http://www.peda.net/veraja/porvoo/albertedelfeltinkoulu/luokat/talvitie

Esimerkki oppilaskohtaisesta ratkaisusta – Porvoo Albert Edelfeltin koulu Tukea tieto- ja viestintätekniikan opettamiseen ja oppimiseen. Jokaisella oppilaalla oma veräjä, jonka ylläpitäjä hän myös itse on. Oppilaskohtaiselle sivulle kootaan omat jutut omalla tyylillä. Sääntöinä hyvät tavat, hyvä maku, turvallisuus ja tekijänoikeudet.

Esimerkki oppilaskohtaisesta ratkaisusta – Porvoo Albert Edelfeltin koulu Veräjät ovat lähtökohtaisesti avoimet, salasanakäytännöistä on sovittu yhdessä. Sivujen valvominen on opettajan velvollisuus ja opettajan vastuulla. Tukee koulutyötä ja arkioppimista, myös lähentää näitä kahta.

Vastauksia etsimässä 2 Jyväskylän kaupunki yhteistyössä Jyväskylän yliopiston ja Peda.net –verkoston toimijoiden (toimintaa 165 kunnassa) kanssa on käynnistänyt oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittämistyön.

Kehittämistyön lähtökohdat Oppijoilta ja opettajilta nousseet tarpeet PLE (Personal Learning Environment) -konsepti. http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_Learning_Environment

Kehittämistyön tavoitteet Kehittää, pilotoida ja ottaa käyttöön oppijalähtöisiä, PLE-malliin (Personal Learning Enviroment) pohjautuvia verkkotyötapoja ja –oppimisympäristöjä. Kehittää, pilotoida ja ottaa käyttöön sosiaalisen median työtapoja ja työvälineitä perusopetuksessa (myös alakoululaiset) ja lukioissa. Pedagogisen yhteisöpalvelun kehittäminen ja käyttöönotto. Mietitään aidosti miten oppijalähtöisen ajattelun tulee näkyä yleissivistävässä opetuksessa verkko-oppimisympäristön osalta Panostetaan sos. mediasta kumpuaviin toimintamalleihin ja pureksitaan niitä peruskouluun, erit. Alakoulut soveltuvaan muotoon.

Kehittämistyön tavoitteet Kehittää virtuaalisia oppimisympäristöjä tukemaan oppijalähtöistä, elinikäistä- /elämänlaajuista sekä informaalia oppimista. Kehittää, pilotoida ja ottaa käyttöön verkko-oppimisympäristöjen ylläpidon ja käyttäjienhallinnan uusia vaihtoehtoisia ratkaisumalleja Poistetaan oppilaitoskäytön ja vapaa-ajan käytön välisiä turhia raja-aitoja sekä mahdollistetaan oppijoiden oma päätäntävalta omiin sisältöihin (tiedostot, verkostot…) Kevennetään käyttäjän hallintaa ”byrokratiaa” enemmän

Kehittämistyön tavoitteet Mahdollistaa oppijoiden, opettajien ja oppilaitosten ehdoilla kehitetyn oppijalähtöisen verkko-oppimisympäristön käyttö valtakunnallisesti. Oppijat mukana kehittämistyössä alusta saakka…

Kehitettävät palvelut Oma tila Oppijan itsensä muokattavissa ja hallinnoitavissa oleva tila, henkilökohtainen oppimisalusta. Paikka, jonka kautta oppija käyttää oppimisprosessissa tarvitsemiaan työkaluja ja sisältöjä, tallentaa omia (monimediaisia) materiaaleja ja rakentaa ePortfoliotaan sekä linkittyy mm. sosiaalisen median palveluihin. Organisaatio ei voi katkaista oppijan yhteyttä omaan tilaan.

Kehitettävät palvelut Pedagoginen yhteisöpalvelu Työkalun avulla oppija voi toimia niin oppilaitoksen toimintaan kuin oppijan vapaa-aikaan liittyvissä verkostoissa. Yhteisöpalvelu toimii organisaatioissa myös käyttäjähallinnan välineenä. Minimi verkoston koko Peda.net käyttäjät

Kehitettävät palvelut Kehitysympäristö: http://wings.peda.net/ Kehittämistyö tapahtuu neljän pilotin kautta, menossa on pilotti 1.

Kehittämishanke Kehittämistyön tueksi on käynnistetty hanke ”Oppijat – oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt” Hanketta rahoittaa Opetushallitus Lisätietoa hankkeesta ja kehittämistyöstä http://www.oppijat.fi/ Oppijat näyttelyosastolla

Kuvan lähde: Jared Stein http://www.flickr.com/photos/5tein/2271568921