Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKalle Hiltunen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment) 2008 - 2011
2
Tavoitteena kehittää ja pilotoida henkilökohtaisia oppimisympäristöjä hyödyntäen sosiaalisen median tarjoamia palveluita ja sovellusohjelmia Projektissa mukana: •Savon ammatti- ja aikuisopisto •Savonia-amk: terveysala, liiketalous, tekniikka •Itä-Suomen yliopisto Projektin tavoite ja toteuttajat
3
Ple:n IDEA Opiskelija tekee näkyväksi oman oppimisprosessinsa ja ne verkostot, joissa hänen asiantuntijuutensa on kehittynyt. PLE voi sisältää: • oppimismateriaalia • tehtäviä, ryhmätöitä • oppimispäiväkirjoja • harjoittelun tavoitteet ja lähtötasokuvauksia • opettajien, opiskelutovereiden, harjoittelun ohjaajien kommentteja ja arviointeja PLE on opiskelijan itsensä hallinnoima ja kulkee opiskelijan mukana oppilaitoksesta toiseen, työpaikasta toiseen..
4
Sosiaalinen median palvelut • ilmaisia, helppokäyttöisiä • helposti jaettavia • verkostoituvia • julkisia Näillä on myös kääntöpuolensa ja riskinsä Riskit on hallittavissa, kun ne tiedostetaan ja toimitaan oikein
5
Riskien vähentämiseksi terveysalalla Wordpress-blogi salasanalla suojatut sivut Opiskelijoille korostetaan, että mitään potilaiden tunnistetie- toja ei tule kirjoittaa PLE:hen. Organisaatiosta ei liian yksi- tyiskohtaisia tietoja (esim. osastotunnisteita). Kirjoittajan tulee (salasanoista huolimatta) pitää mielessä, että kysymyksessä on julkinen kirjoittaminen, jolloin teksti ei saa olla loukkaavaa, paljastavaa eikä vahingoittavaa (epä- kohtia saa, ja tuleekin tuoda esille - rakentavasti) Yhteiskäyttökoneilla tulisi muistaa sivuhistorian ja välimuistin tyhjennys (= kansalaisen perus-atk-taitoa)
6
PLE harjoittelussa Opiskelija kirjoittaa lähtötasonsa ja tavoitteensa PLE:hen Opiskelija antaa PLEn osoitteen ja harjoittelua koskevan sivun salasanan opettajalle ja ohjaajalleen (esim. maijameikalainen.wordpress.com, salasana: XO19Tie Opettaja/ohjaaja kommentoivat, kirjoittavat palautetta ja seuraa- vat opiskelijan oppimisprosessin etenemistä / oppimispäiväkirjaa hänen PLE:stään Ohjaaja kirjoittaa arviointinsa opiskelijan PLE:hen.
7
Tarina PLE:n rakentamisesta
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.