Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto."— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto

2 Sisältö 1. Vaihe, 14.12.2009-16.2.2010 Tutustuminen sosiaalisen median työkaluihin, palveluihin ja yhteisöihin. kroy-troy wikikroy-troy wiki Google, wiki, ning, qaiku Kuvapalvelut Facebook, Skype, Second Life jne 2. vaihe, 17.2.-27.4.2010 Pohditaan sosiaalisen median työkalujen, palveluiden ja yhteisöjen hyödyntämistä omalla ammattialalla 3. Oppimisympäristöjen suunnitteluja rakentaminen, syksy 2010 Suunnitellaan ja rakennetaan some-oppimisympäristö. Opas oppimisympäristön suunnittelun ja rakentamisen avuksi. Tuottajina AVO Avoimet verkostot oppimiseen -hanke ja OPH.Tekijät: Anne Rongas & Hannu Kuusela CC BY-SA 3.0 Kuinka aloittaa sosiaalisen median oppimisympäristön suunnittelu. Tuottajana AVO Avoimet verkostot oppimiseen -hanke ja OPH. Anne Rongas CC BY-SA 3.0 Sosiaalisen median oppimisympäristön rakennesuunnittelu. Tuottajana AVO Avoimet verkostot oppimiseen -hanke ja OPH. Anne Rongas, Tarmo Toikkanen ja Ari-Matti Auvinen CC BY-SA 3.0 4. Oppimisympäristöjen käyttö, kehittäminen ja levittäminen, kevät 2011 Opas oppimisympäristön suunnittelun ja rakentamisen avuksi. Kuinka aloittaa sosiaalisen median oppimisympäristön suunnittelu. Sosiaalisen median oppimisympäristön rakennesuunnittelu. Tehty oppimisympäristö on käytössä. Käytön ohjaamana oppimisympäristöä hienosäädetään. Oppimisympäristön on oltava hankesuunnitelman mukainen. Ydinkohdat: -oppimiskulttuurin muutos oppija- ja työelämälähtöiseksi kulttuuriksi, -oppimiskulttuurin muutos sosiaalista mediaa käyttäväksi kulttuuriksi, -avoimuus, suljettuja oppimisympäristöjä ei hyväksytä, -oppilaiden ja työelämän yhteistyöskentelyn osuuden merkitys, -osallistuminen, yhteisöllinen oppiminen, sosiaalisen median hyödyntäminen yhteisöllisessä toiminnassa ja -oppimisympäristön uutuus, innovatiivisuus, levitettävyysarvot.

3 RAO, toteutus Työssäoppiminen ulkomailla Esimerkkinä WoSCos-hanke Malli sovellettavissa myös muihin tarpeisiin

4 WoSCos-wiki woscos.wikispaces.com woscos.wikispaces.com

5 Opiskelijat 2010-2011 Ulkomailla opiskelijoita 2010-2011 Englanti: 8 henk Espanja 5 Puola 4 henk Ruotsi 1 henk Saksa 4 henk Unkari 6 henk: Yhteensä28 opiskelijaa

6 Sosiaalisen median välineet Käytässä olevat ympäristöt: Wiki-sivusto Kuvan tallennus: Flickr, Google Diaesitykset: Google, Slideshare – Palauteseminaari 9.5 aineistot, raportit Facebook, opiskelijoiden omat kontaktit Yhteydenpito: Skype, SMS-viestit

7 RAOPRO raopro.wikispaces.com - Opettajien ja asiantuntijoiden vaihto

8 Tulevaisuus Nyt valmistunut ympäristö on ”prototyyppi”, jonka pohjalta jokaiselle hankkeelle tehdään oma ympäristö Jatkossa tulee kiinnittää huomiota – opiskelijoiden ennakkovalmentautuminen – hankeen idean läpinäkyvyys – suomessa olevien opiskelijatovereiden mukaan saanti yhteydenpitoon – mobiililaitteiden hyödynnettävyys, esim. ohjeet, miten toimin lentokentällä – kansainvälisyyden näkyvyys koulun kotisivuilla

9 2-vaiheen tavoitteet Tässä projektissa keskitytään Ympäristön kehittäminen ja monipuolistaminen Tekijänoikeuskysymykset Opiskelijoiden ohjeistus, esim. kuvankäsittelyssä Uusien SOME-ratkaisujen seuraaminen ja hyödynnettävyys Päivitykset, seuranta, mitä tehdään aineistolle, kun opiskelija lähtee talosta Aineiston varmuuskopiointi, tallentaminen koulun verkkoon TAVOITE Joulukuussa 2011 (2012) meillä on esittää toimiva, elävä malli (joko tämä WOSCOS kehitettynä tai johonkin uuteen hankkeeseen tehty)

10 2-vaiheen suunnitelman vaatimukset Suunnitelmista tulee ilmetä seuraavat asiat: 1. Kuka vastaa toteutuksesta? 2. Mikä opiskelijaryhmä on kyseessä? Montako opiskelijaa ja/tai työelämänedustajaa pilottiin osallistuu? 3. Missä tutkinnon osassa pilotti toteutetaan? Mikä työprosessi on kyseessä? 4. Millä tavoin opiskelijan oppimista edistetään/tuetaan sekä millä tavalla osaamista ja oppimista tehdään läpinäkyväksi? - Millaisia uusi opetusmenetelmiä ja -järjestelyjä käytetään? - Miten sosiaalista mediaa hyödynnetään? (Onko tiedonhankintapaikka ja -jakopaikka vai pyritäänkö vuorovaikutukseen opettaja - opiskelija - muut opiskelijat - työelämän edustajat - opiskelijoiden kaverit - opiskelijaryhmän kaverin kaverit? Mitä työkaluja käytetään vapaa valintaisesti voidaan hyödyntää esim. seuraavia työkaluja: wiki, blogi, facebook, Linkedin, Posterous -blogi, Youtube Picasa, Flickr, Second Life, Google-ympäristö, huom. opettajan ei tarvitse hallita näitä, opiskelijat tekemään). Esim. Weebly-työkalu voisi olla monipuolinen ja helppokäyttöinen työkalu pedagogisille kehittäjille ja opiskelijoille. - Onko käytössä mobiilivälineitä, jos on mitä esim. älypuhelimet, iPod, web-kamerat työmailla/työpisteissä tms. 5. Mitä lisäarvoa osallistuville yrityksille oletetaan olevan tämäntyylisestä opetuskokeilusta?


Lataa ppt "Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google