Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnita Mikkonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
TUTKOKE Turun normaalikoulussa 0802211 PM/MH
2
Mikä TUTKOKE? Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa v. 2020 ”Harjoittelukoulut …osallistuvat tutkimus- ja kehittämistyöhön.” http://www.enorssi.fi/tutkimus-kokeilu-ja-kehittamistoiminta http://www.enorssi.fi/tutkimus-kokeilu-ja-kehittamistoiminta 15.12.2014
3
KOKEILU, KEHITTÄMINEN JA TUTKIMUSTYÖ Harjoittelukouluverkosto kehittää tutkimusorientoitunutta ohjattua harjoittelua. Harjoittelukoulut mahdollistavat henkilöstön tutkimus- ja kokeilutoimintaa ja luovat edellytykset yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen. Harjoittelukoulut toimivat tutkimusympäristöinä ja luovat edellytyksiä tutkimukselle ja sen edellyttämälle yhteistyölle. 15.12.2014
4
TUTKIMUS-, KOKEILU- JA KEHITTÄMISSTRATEGIA Harjoittelukoulut ovat osa yliopistoa. Tämä mahdollistaa tieteelliseen tutkimukseen perustuvan opettajankoulutuksen harjoittelukoulujen tiedeperustaisen kehittymisen / kehittämisen alueellisina tutkimus-, kokeilu- ja kehittämiskouluina 15.12.2014
5
Harjoittelukoulujen rooli tutkimus-, kehittämis- ja kokeilukouluina Harjoittelukoulut toimivat ohjatun harjoittelun kouluina sekä tutkimus-, kokeilu- ja kehittämiskouluina. Harjoittelukoulujen opettajat ovat työnkuvansa perusteella kehittäjäopettajia. Normaalikoulut eivät ole itsenäisiä tutkimusinstituutteja; suhde tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoimintaan vaihtelee sen mukaan, minkälaisia mahdollisuuksia eri yliopistoyhteyksissä on tarjolla. 15.12.2014
6
Harjoittelukoulut lähtevät mukaan ja liittyvät yliopiston tutkimushankkeisiin. Normaalikoulut ovat aloitteellisia tutkimus- kokeilu- ja kehittämisideoidensa esille nostamisessa ja etsivät aktiivisesti niihin parhaita kansallisia ja/tai kansainvälisiä kumppaneita yhteistyössä oman yliopistonsa kanssa. 15.12.2014
7
Harjoittelukoulut soveltavat hankkeissaan jo olemassa olevaa tutkimustietoa, mahdollistavat henkilökuntansa tutkimus- ja kokeilutoimintaa, kehittävät tutkimusorientoitunutta ohjattua harjoittelua jo olemassa olevien rakenteiden kautta, toimivat yhteistyökumppaneina muiden tutkimustahojen kanssa, toimivat tutkimus- kokeilu- ja kehittämisympäristöinä, joilla on em. toimintaa sekä alueellisesti että valtakunnallisesti/kansainvälisesti sekä edistävät muuta tieteellistä tutkimustoimintaa. 15.12.2014
8
Jokaisella harjoittelukoululla on asiantuntijarekisteri ja lisäksi harjoittelukoulut ovat verkottuneet tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminnassa ja voivat toteuttaa yhteisiä tutkimus-, kokeilu- ja kehittämishankkeita, eri alueiden asiantuntijoiden yhteistyötä, hakea rahoitusta toimia välittäjinä eri yliopistojen tutkimustoiminnassa 15.12.2014
9
Tutkoke Turun normaalikoulussa Kukin harjoittelukoulu on perustanut tutkimuksen, kokeilun ja kehittämisen yhteistyöryhmän, joka koordinoi ja kehittää sellaista yliopistossa, sen eri tiedekunnissa ja laitoksissa toteutuvaa tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistyötä, jossa normaalikoulu voi olla mukana. Jokaisella harjoittelukoululla on tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminnan strategia Turun normaalikoulun Tutkoke-strategia Turun normaalikoulun Tutkoke-strategia 15.12.2014
10
Tutkoke-rakenteet Turun normaalikoulun ja yliopiston yhteistyöryhmä: tutkoke-toiminnasta vastaava rehtori ja koordinaattorit sekä Turun opettajankoulutuslaitoksen ja ainelaitosten edustajat Veli-Matti Hakanen, Pirjo Mikkola, Mervi Hiilovaara-Teijo (TNK), Eila Matikainen (OKL) Turun normaalikoulun tutkoke-ryhmä: Tutkoke-työhön aktiivisesti orientoituneet lehtorit, toiminnasta vastaava rehtori ja koordinaattorit. Ryhmä kutsuu jäseniä sekä yksilöllisellä että avoimella kutsulla. Tutkoke-koordinaattorit: Pirjo Mikkola, Mervi Hiilovaara-Teijo Yhteistyö Rauman normaalikoulun kanssa (Talvikki Lehtinen) 15.12.2014
11
Tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminnan strategia 2011-2014 Turun normaalikoululla on erityisiä vahvuusalueita tutkimus-, kokeilu ja kehittämistyössään: monikulttuurisuus ja interkulttuurinen pedagogiikka, vieraalla kielellä opettaminen ja oppiminen (CLIL), yrittäjyyskasvatus ja yrittäjämäinen oppiminen, tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa, opiskelussa ja oppimisessa, joustava perusopetus (JOPO) sekä erilaisen oppijan ohjaaminen ym. 15.12.2014
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.