Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuElisabet Melasniemi Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY - keskus
2
Yleistä projektista Rahoittaja: Pohjois-Savon ELY-keskus, ESR Budjetti: 627 270 e Savonia-ammattikorkeakoulu Savon ammatti- ja aikuisopisto Joensuun yliopisto Yritykset, organisaatiot opiskelijan opintoihin ja harjoitteluun liittyvät yritykset/organisaatiot
3
Pilottiryhmät Terveysala – 13 ensi- ja sairaanhoitajaopiskelijaa (aloittavat) PLE opetuksessa ja oppimisessa Tekniikka - 13 kone- ja tuotantotekniikan 3. vuosikurssin opiskelijaa PLE yritysyhteistyössä Liiketalous – 5 tradenomi- ja 5 atk-tradenomiopiskelijaa (valmistuvia) PLE työnhaun välineenä Savon ammatti ja aikuisopisto – 27 aikuiskoulutusopiskelijaa (hierojan ammattitutkinto, esimiehen erikoisammattitutkinto ) PLE osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa AMK-ryhmät: OSS (Linux, Open Office, Firefox,Skype, Wlan) Sakky-ryhmät: Windows, Microsoft Office, 3G
4
PLE:n idea PeLE-projektissa PLE on suhteellisen uusi ”käsite” v. 2006 alkaen Jokaisella opiskelijalla on oma henkilökohtainen oppimisympäristö formaali – informaali oppiminen Oppimisympäristö rakentuu sosiaalisen median eri työkaluista (esim. blogit, wikit, kirjanmerkit, yhteisöpalvelut jne. Elgg) PLE on verkostoitumisen ja yhteisöllisen oppimisen väline PLE kulkee opiskelijan mukana oppilaitoksesta/työpaikasta toiseen elinikäinen oppiminen PLE:n avulla oppija näyttää osaamisensa ja verkostonsa, jossa osaaminen ja asiantuntijuus ovat kehittyneet (”missä sä oot ollu töissä ja ketä sä tunnet” PLE:ssa opiskelija tuottaa sisällöt opetuksen muututtava!
5
Projektin tehtävät Selvittää olemassa olevia (kansallisia ja kansainvälisiä) sovelluksia ja käytäntöjä henkilökohtaisiin oppimisympäristöihin liittyen Kehittää ratkaisuja PLE:n toteuttamiseen Kouluttaa pilotoivat amk/sakky-opettajat, opiskelijat, työelämän edustajat ja muut sidosryhmät hyödyntämään PLE:tä Pilotoida PLE:hen perustuvia opetus/oppimis/verkostoitumismenetelmiä yhteistyössä opiskelijoiden, työelämän ja muiden verkostojen kanssa Tutkia sosiaalisen median käyttöä opetuksessa/oppimisessa, sovellusten käyttökelpoisuutta oppimisprosessin tukena, verkostoitumista ja työelämän saamia hyötyjä. Projektissa ei kehitetä uusia tietoteknisiä sovellusohjelmia, vaan hyödynnetään olemassa olevia sovelluksia ja innovoidaan niiden uudenlaisia käyttötapoja yhteisöllisen verkosto-oppimisen aikaansaamiseksi
6
Syksy 2008Projektin organisoituminen Kevät 2009Sovellusten testausta, pilotoinnin suunnittelu Syksy 2009Pilotoinnit käynnistyvät Kevät 2010Pilotoinnit jatkuvat Syksy 2010Pilotoinnit jatkuvat Kevät 2011Kehitystyö, tulosten levittäminen, loppuraportti PROJEKTIN AIKATAULUTUS
7
Nykytilanne 3/2010 Kaikilla pilottiopiskelijoilla PLE Ning, Wikispace, Delicious. Googledocs Terveysala ”Practise tree”, Tehtävät palautetaan ainoastaan PLE:hen, Opettajien koulutukset, Sairaanhoitajaopiskelijat S08 laativat ammatillisen kasvun portfolion blogeihin, bioanalyytikko-opiskelijat ottavat blogin harjoittelupäiväkirjaksi Tekniikka projektiyritysten edustajat työstävät opiskelijoiden kanssa kehittämistöitä Ningissä (dropbox). Liiketalous Yritykset antavat palautetta opiskelijoiden työnhakuPLE.stä. Sakky PLE:t näyttötutkinnoissa osaamisen näytössä. Hierojien hakuprosessi Ningissä!
8
http://plepele.wordpress.com http://plepele.ning.com
9
Hyödyt (pilotti)opiskelijalle Oppii uusia menetelmiä (saa opiskella uusimmilla menetelmillä) Yhteisölliset tiedonrakentamistaidot kehittyvät Yhteistyöelämän kanssa tehostuu työnhaun väline Oma PLE ! koko opintojen tietovarasto Yksilöllisiä ratkaisuja opintojaksojen suorittamiseen Miniläppärit pilotoinnin ajaksi Linuxin ja open officen oppiminen 6 op
10
Projekti (6 op, 162 h) edellyttää Sitoutumista ja mukana olemista 18 kk:n ajan Oman PLE:n ”rakentamista” Avointa mieltä, kritiikkiä ja rakentavia kehittämisehdotuksia Tutkimukseen osallistumista PLE-koulutuksiin osallistumista Kokemusten jakamista (blogiin kirjoittaminen, haastattelut, mahdolliset konferenssi esitykset)blogiin Osallistuminen loppujulkaisun tuottamiseen ”Mitä, jos opettajat eivät lähdekään tähän mukaan?”
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.