Toinen teema: Organisaationäkökulma: strategia ja suunta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Advertisements

Kerran kauan sitten kaukaisessa maassa eli neljä pikku olentoa:
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
MIKÄ ON TIIMI?.
Yksilö ostajana.
Hyvä toimituksen esimies
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Martin Luther king I have a Dream.... VISIO •Kuviteltava •haluttava •toteutettavissa •rajattu •joustava •viestittävissä.
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
ARKISTOLAITOKSEN STRATEGIAN 2015 PÄÄKOHDAT. Arkistolaitoksen toiminta-ajatus Arvot Visio Keskeiset strategian tavoitteet Toteuttamisen keskeiset keinot.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
1 Toimintaympäristön kuvaus - Haukat Visio -tasoStrategia -tasoToiminnallinen-tasoYksilö -taso Nyky -taso HAUKAT Olosuhteet Organisaatio.
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Lapselle hyvä päivä tänään
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Strada-menetelmät strategian käytäntöön viemisessä
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Liikkeenjohdon semiotiikkaa
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
ESIMERKKI: URHEILUSEURAN STRATEGISTEN PERUSASIOIDEN KONKRETISOINTI
2 Työyhteisön kehitysvaiheet, esimiestyö ja viestintä
Toinen teema: Organisaationäkökulma: strategia ja suunta
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Johdatus viestintään, 2. luento: viestintä on prosessi
Menestyvä työyhteistö Lähiesimiestyö – johtajuus Management - Leadership Riitta Rautava.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
3 Esimiestyön perusulottuvuuksia
Yhteisöviestinnän johtaminen- kurssi 3. teema: Viestintävalmiudet Viestinnän erikoiskurssi professori Leif Åberg kevät 2005.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi syyslukukausi 2006
Johdatus viestintään, viides luento Leif Åberg syksy 2000.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestinnän erikoiskurssi kevätlukukausi 2006
Johdatus viestintään, 4. luento: viestintä on yhteisyyttä Leif Åberg syksy 2002.
Viestinnän erikoiskurssi professori Leif Åberg kevät 2006
Johdatus viestintään, kuudes luento
Paradigmat muuttuvat - mitäs yhteisöviestintä on? Leif Åberg Yhteisöviestinnän tutkimuksen päivät Helsinki,
Viides teema: Esimiesviestinnän kultajyvät
Ops seminaari Askola.
Toinen teema: Management-näkökulma johtamisviestintään
Viides teema: Esimiesviestinnän kultajyvät Leif Åberg: Esimiesviestinnän erikoisluentosarja kevätlukukausi 2005.
Esimiesviestintä Leif Åberg kevätlukukausi perjantaisin 25.1.– kello 8–12 Unioninkatu 35 luentosali (huom: muuttunut paikka) Kurssi on –viestinnän.
Viestintä ja johtaminen: esimiesviestintä
ESIMIESVALMENNUS 2 Opintopäällikkö informaatio-ohjaajana - kokemuksia puun ja kuoren välistä Mikko Vehkaperä (Terhi Mella, Mervi Tikkanen, Maija-Sisko.
Työhyvinvointi johdon työkaluna Yhteisöjohtaja Markus Aarto
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
10: Semioottista synergiaa!
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
Arvioinnista arkipäivää
Matkailuohjelma – ohjausryhmä V2.0
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä/Tiimi – Organisaatio
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
Esityksen transkriptio:

Toinen teema: Organisaationäkökulma: strategia ja suunta Leif Åberg: Esimiesviestinnän erikoisluentosarja kevätlukukausi 2005

Organisaationäkökulma: strategia ja suunta johtaminen suuntaajana visiointi tavoitteet legitimiteetti arvot strategiset areenat

Johtaminen suuntaajana johtaminen on voimavarojen, resurssien suuntaamista Rowleyn ja Roevensin mallissa visio suuntaa kohti tulevaisuutta arvot suuntaavat kohti todennäköisesti muidenkin hyväksymiä toimintamalleja

Aika johtamisen ulottuvuutena Aika juoksee kaiken aikaa, tulevasta menneeseen päin. Tulevaisuus on aina epävarma, uhkien ja mahdollisuuksien lähde Mennyt (jo koettu) tiedetään, se on siis kokemusten lähde Nykyhetki on siirtymä (passage) tulevaisuudesta menneisyyteen.

Nykyhetki voidaan kuvata toimintana sosioteknisessä kontekstissa kontekstuaaliset tekijät sosioteknisesti tarkasteltuina (William Reddin 1970): oma esimies, kollegat, alaiset, työprosessit, organisaatio (ja ympäristö) tällä hetkellä vallitsevat toiminnan kuvausmallit ovat entistä dynaamisempia, epälineaarisia

Kontekstuaaliset tekijät: esimiestyön puitteet ympäristö oma esimies organisaatio esimies kollegat työprosessit alaiset kulttuurinen sosiotekninen (William Reddin, Managerial Effectiveness, 1970)

Strategiamalleja Interactive: yhdessä pohdinta, prosessi alkaa ylhäältä tai alhaalta Top down: ylin johto tai visionääri päättää Bottom up: väki päättää

Top down Stra- tegia ! ? ? ?

Bottom up: kaksi polkua Stra- tegia

Interactive Stra- tegia

Interactive Strateginen areena - kun yhdessä pohditaan, - syntyy yhteinen käsitys ja - energiaa voidaan suunnata - strategia arjen tasolle - kaikkien ideat strategiatyöhön Stra- tegia

Ylenpalttisen strategiatyön uhkakuva!

Miten sitten viestintä tukee strategisten tavoitteiden saavuttamista? strategiset tavoitteet on esillepantava siten, että ihmisten silmät alkavat kiiltää ja posket hehkua! = sisällöt, profiili, tavoitekuva strateginen johto raamittaa sisällöt esimiehet vievät omiin yksikköihinsä viestintäyksikkö hioo ja auttaa toteutuksessa viestintää on harjoitettava määrätietoisesti, pitkäjänteisesti ja ammattitaidolla = toiminta ja viestinnän järjestelyt liittyy yleiseen toiminnan organisointiin ja suunnitteluun

Visiointi visionääri kehystarina ja strategiset perusviestit visiot elämään: TTS, rullaava budjetointi, tavoitteet, tiekartat (long term & short term roadmaps)

Visionääri (Warren Bennisin mukaan)  Visio eli palmu- saaristo Hyvä perimä  aika mennyt nyt tuleva

Vision esillepano ihmisten pitää nähdä itsensä visiossa Kun Martin Luther King kertoi ”I have a dream” ja kun sadat tuhannet kuuntelivat liikuttuneina, he eivät suinkaan miettineet: ”onpa Martinilla upea visio”, vaan näkivät itsensä tuon vision osana ja tuo tunne järisytti ”reunoilta terävä, keskeltä sumea” visio on harkitun epämääräinen, (blurred), silti suunnan näyttävä

Visio visio on tila, ei kangastus tai sähköjänis kuvaa tulevaa toiminnan ympäristöä ja omaa asemaa siinä ensin rautalankamalli: kehyskertomus strategiset perusviestit, esimerkiksi 3x3x3-kuvana

Hyvä esimerkki katseen nostamisesta visiotyössä: Sisäasiainministeriö Sisäasiainministeriö rakentaa turvallista ja tasapainoisesti kehittyvää Suomea Suomi on Euroopan turvallisin maa, jossa on elinvoimaiset alueet ja jossa hyvä hallinto takaa laadukkaat ja tasapuoliset palvelut Sisäasiainministeriö on hyvin johdettu, yhteistyökykyinen ja ihmisten osaamista arvostava asiantuntijaorganisaatio

Ulkoinen legitimiteetti Kehys- kertomus VISIO: palmusaaret MISSIO Ulkoinen legitimiteetti Sisäinen legitimiteetti HYVÄ PERIMÄ

Strategiset perusviestit kertovat, mihin asioihin on juuri nyt fokusoitava, jotta lähestytään visiota kertaava 3 x 3 x 3 -malli: ensin koko organisaation tasolla sitten sovelletaan tulosyksiköiden tms tasolle kummatkin tarkistetaan strategian tarkistuksen yhteydessä

Strateginen viestintä Strateginen viestintä on siis strategisten asioiden viestintää: missio visio toiminta-ajatus strategia arvot Tärkeää, koska -strategiat usein arjelle vieraita hankkeita, joita tehdään ”siellä jossain” -tarvitaan yhteinen käsitys siitä, missä ja mihin mennään - visio, missio ja arvot näyttävät suunnan, etenkin uusissa, odottamattomissa tilanteissa -strateginen syke on kiihtynyt, ei ole varaa klappiin ja luppoaikoihin

Taktinen suunnittelu tärkeää, koska ihmiset toteuttavat suunnitelmat Visio eli palmu- saaristo TTS, rullaava budjetointi, road mapit: suuntaavat muutosta 2006 2005 2004 TTS kriisi tasaisen kasvun kausi long term road map short term road map tasaisen kasvun kausi aika mennyt nyt tuleva

Strateginen viestintä esimiehen näkökulmasta tarkistava viestintä: ”olenko tulkinnut oikein?” 3 strategian jalkautus: motivointi, linkitys arkeen, strategian viestiminen aina sopivissa tilanteissa, jatkuvat strategiaistunnot strategisen tiimin kanssa visio ja strategia, lähes aina ylhäältä annetut esimies JA hänen strateginen tiiminsä 4 2 oma fundeeraus: mistä kyse, mitä tarkoittaa meillä 1

Vision toteuttajat uusia, innostuneita vanhoja, jotka innostuvat eivät halua Visiotyön merkitys on tärkeää, kun työyhteisö Rowleyn ja Roevensin dynaamisen mallin mukaisesti suuntaa kohti (uutta) visiota. Tässä vaiheessa - tarvitaan kohti uutta suuntaa halajavia ihmisiä, jotka jo ovat työyhteisön palveluksessa - olisi hyvä että ne lähtisivät, jotka eivät jaa pääjoukon käsitystä yhteisestä visiosta - lisäksi tarvitaan uutta verta työyhteisön ulkopuolelta, jotka nyt ovat halukkaita antamaan panoksensa (vrt linux)

Arvot yksilön arvot vs työyhteisön arvot Rokeach: arvot ovat pysyviä uskomuksiamme tiettyjen tavoitteiden tai käyttäytymisen paremmuuteen. Nämä uskomukset ohjaavat ja suuntaavat kaikkea toimintaamme

Arvoprosessi ja arvokehikko prosessi, jonka avulla työyhteisö pyrkii löytämään muutamia toimintansa kannalta tärkeitä arvoja, ydinarvoja arvokehikko koska arvot muuttuvat hitaasti, olisi parempi tarkastella ydinarvoja kehikkona, jonka puitteissa voidaan pohtia entisiä ja vaihtoehtoisia arvoja

Arvot, missio ja legitimiteetti työyhteisön “pyhä tehtävä” - kuvaa olemassaolon tarkoituksen ja oikeutuksen, näyttää tien visioon legitimiteetti toiminnan oikeutus

Legitimointi mission hyväksyminen legitimointi tapahtuu sisäisen ja ulkoisen arvioinnin kautta sisäinen: oma väki ulkoinen: media, suuri yleisö, stakeholder-ryhmien edustajat

Areenat Pekka Aulan areenamalli erilaisia areenoita tarvitaan visiointiin strategian jalkauttamiseen arvo- ja legitimiteettikeskusteluihin yhteisen käsityksen muodostamiseen luotaamiseen motivointiin ja sitoutumisen aikaansaamiseen ikävien asioiden viestimiseen

Viestinnän areenat Ralph Stacey1991/Pekka Aula 1998 Vuorovaikutuksen paikat ja tilanteet Esimerkiksi johtoryhmä, osastokokous, tiedotustilaisuus, kahvitauko, sähköinen keskusteluryhmä Ahaa-aukiot Areenalla vallitsee kulttuurinen diversiteetti

Aulan malli organisaation areenoista IntViest vähäistä DissViest runsasta IntViest runsasta DissViest runsasta kamp- pailu mono- liitti latentti anarkis- mi IntViest vähäistä DissViest vähäistä IntViest runsasta DissViest vähäistä

Viestintä ja bifurkaatiot: Pekka Aula 1994, 1999 kaaos muutos tasapaino organisaation diversiteetti Dissipatiivinen viestintä Integroiva viestintä

Integroiva ja dissipatiivinen viestintä ohjaa kohti järjestystä tarkkaa, kirjaimellista reaktiivista tarkoituksellista toimii hyvin kriisin jälkeen Dissipatiivinen: muuttaa bifurkaatiopisteen valintoja metaforista proaktiivista spontaania toimii hyvin kriisissä ja uutta etsittäessä