Opiskelijan arviointi työpaikalla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
- Opettajan materiaali
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ammattiosaamisen näyttö
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo,
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
A Ammattiosaamisen näytöt Vers Light /
A Ammattiosaamisen näytöt
HYVÄT NÄYTTÖKÄYTÄNNÖT
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Juhani Kettunen / A Ammattiosaamisen näytöt
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Kokkolan ammattiopisto
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Mielenterveys kuntoutus
Työpaikkakouluttajan ABC
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Arviointi.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Liiketalouden perustutkinto
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Esityksen transkriptio:

Opiskelijan arviointi työpaikalla  

Kaikkiin kolmivuotisiin ammatillisiin perustutkintoihin sisältyy vähintään puoli vuotta (20 ov) työpaikoilla tapahtuvaa oppimista, jonka tulee olla suunnitelmallista, ohjattua ja arvioitua Työpaikkaohjaajat vastaavat pääosin opiskelijoiden ohjauksesta ja arvioinnista oppilaitoksen kanssa sovitulla tavalla.

Työssäoppimisen arviointi Mitä ja miten arvioidaan? Työssäoppimisen tavoitteet määritellään täsmällisesti ja konkreettisesti osaamisen tavoitteina Osaaminen on tietojen, taitojen ja käytännön yhdistelmä Arviointiin osallistuville on tiedotettava arvioinnin periaatteet ja niiden soveltaminen.(A 601/2005, 3§) OPH:n ops s. 183 Osaamisen arvioinnissa tarvitaan kriteerit: mitä osaamista juuri tässä vaiheessa ja työtilanteessa tarvitaan? Etukäteen on tiedettävä, millaista on kiitettävä, hyvä ja tyydyttävä osaaminen T1-tason osaaminen tarkoittaa sitä, että opiskelijan on pystyttävä työllistymään tutkintoa vastaavalle ammattialalle ja koulutusohjelman mukaisiin työtehtäviin joistakin työtaitojen ja tiedollisen osaamisen puutteista huolimatta.

Työssäoppimisen aikana osoitettu osaaminen otetaan huomioon niiden ammatillisten opintokokonaisuuksien arvioinnissa, joihin työssäoppimisen tavoitteet opetussuunnitelman mukaan kuuluvat Työssäoppimisen arviointi on oppimisen arviointia Työssäoppimisesta merkitään päättötodistukseen laajuus ja sisältö lyhyesti, muttei erillistä arvosanaa Työssäoppimisen aikana hankittu osaaminen arvioidaan ammattiosaamisen näytöllä Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamisensa monipuolisesti.

Ammattiosaamisen näyttö arviointimenetelmänä Ammattiosaamisen näytöllä arvioidaan opiskelijan osaamista työpaikalla ja oppilaitoksessa Ammattiosaamisen näyttö on koulutuksen järjestäjän ja työelämän yhdessä suunnittelema , toteuttama ja arvioima työtilanne tai työprosessi. Ammattiosaamisen näytöllä arvioidaan opiskelijan osaamista työpaikalla ja oppilaitoksessa Ammatillisten tutkinnon osien ammattitaito arvioidaan ammattiosaamisen näytöllä ja muulla osaamisen arvioinnilla.

Ammattiosaamisen näytöllä arvioidaan mahdollisimman laajasti ammattitaitovaatimuksissa määritelty osaaminen, mutta vähintään se, mitä tutkinnon perusteissa on määrätty Ammattiosaamisen näyttö lisää tavoitteellisuutta työssäoppimisessa Ammattiosaamisen näytön suunnittelu lähtee opiskelijan oppimistavoitteista ja työtehtävistä työssäoppimisjaksolla Opettaja arvioi näytön vaikeustason sopivaksi opiskelijalle ja hyväksyy tehtävän ennen näyttöä.

Arvioinnin kohteet ammattiosaamisen näytössä Ammattiosaamisen näytössä arvioidaan niitä asioita, joihin näytön arvioija pystyy luontevasti kiinnittämään huomiota Kaikissa näytöissä ei arvioida kaikkia arviointikohteita vaan ne, joita näytön perusteella on mahdollista luontevasti arvioida Ammatillisten opintojen opintokokonaisuuksien keskeinen osaaminen tulee osoittaa ammattiosaamisen näytöillä Työpaikkaohjaaja opiskelijan arvioijana s. 11 - 23 Työprosessin hallinta Työmenetelmien, -välineiden ja materiaalin hallinta Työn perustana olevan tiedon hallinta Elinikäisen oppimisen avaintaidot.

Arvioinnista täytetään ammattiosaamisen näytön arviointilomake, josta näkyy kaikkien osapuolten antamat arvosanat, sekä arvioinnin yhteenveto ja arvioinnin perustelut arviointikohteittain Opettaja ja työpaikkaohjaaja päättävät näytön arvosanasta yhdessä toimielimen määräämällä tavalla Kaikki osapuolet allekirjoittavat arviointilomakkeen Opettaja huolehtii arviointiasiakirjat arkistoitavaksi.