Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo,"— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo, OPH Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet -seminaari 14.11.2013

2 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Jatkuva seuranta ja palautteen hyödyntäminen kehittämisessä = jaetun opettajuuden mahdollistaminen

3 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppaan keskeinen sisältö Tarkastelunäkökulmat: opiskelijat, koulutuksen järjestäjät, opettajat, työpaikat/työpaikkaohjaajat Osio A Työpaikalla järjestettävä koulutus (työssäoppiminen) ammatillisessa peruskoulutuksessa I TYÖSSÄOPPIMISEN JÄRJESTÄMISEN PUITTEET JA YHTEISET PERIAATTEET II TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU III TYÖSSÄOPPIMISEN TOTEUTUS IV TYÖSSÄOPPIMISEN SEURANTA JA PALAUTTEEN HYÖDYNTÄMINEN KEHITTÄMISESSÄ Keskeisistä asioista nostetaan esiin case-esimerkkejä.

4 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Osio B Työpaikalla järjestettävä koulutus oppisopimuskoulutuksessa OPPAAN LIITTEET Työpaikalla järjestettävän koulutuksen (työssäoppimisen) laadun arviointikriteeristö Lomakemallit (sopimukset ja palautelomakkeet) Oppaan keskeinen sisältö

5 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opastyöryhmässä käsitemäärittelyn luonnostelua Työssäoppiminen on ammatilliseen koulutukseen kiinteästi kuuluva osa ja osaamisen kehittämisen menetelmä, jonka avulla osa tutkinnon ammattitaitovaatimuksista saavutetaan työtä tehden (min. määrä 20 ov). Se on aidossa työympäristössä tapahtuvaa tavoitteellista, ohjattua ja arvioitua opiskelua. Ammattiosaamisen näytöt ovat osa työssäoppimista, mutta ne eivät välttämättä aina sisälly työssäoppimiseen, vaan työssä ja työpaikoilla voi käydä muutoinkin työssäoppimassa. Tällöin voidaan puhua työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta.

6 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Nykyisin työssäoppiminen käsitetään perinteisiä työssäoppimisjaksoja laajemmin ja vähitellen työssäoppimisjakso käsitteen käytöstä luovutaan. Työpaikat nähdään oppimisympäristöinä, aina kun työpaikalla tapahtuva oppiminen on suunniteltua, ohjattua ja tavoitteellista. Työssäoppimisen laajuus/ ajallinen kesto, ajoitus/rytmitys sekä sisältö määräytyvät opiskelijan lähtökohdista yksilöllisesti huomioiden työpaikan tarjoamat työtehtävät sekä perustutkintojen perusteissa määritellyt ammatillisten tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset. Opastyöryhmässä käsitemäärittelyn luonnostelua

7 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Erityishuomio työssäoppimisen ohjauksen laatuun Työssäoppimisen aikaisen ohjauksen ja oppimisen arvioinnin laatu millä tavalla varmistetaan että eri osapuolet ovat tietoisia työssäoppimisen oppimistavoitteista millä tavalla oppimisen ohjaus ja arviointi dokumentoituu ja on opiskelijan saavutettavissa? ja siihen millä tavalla opiskelijat dokumentoivat oppimistaan ja tekevät osaamistaan läpinäkyväksi?

8 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi I TYÖSSÄOPPIMISEN JÄRJESTÄMISEN PUITTEET JA YHTEISET PERIAATTEET Opetussuunnitelma (yhteinen osa ja tutkintokohtainen osa) Esimerkki HOPS/HOJKS (yksilöllinen opintopolku) Osaamisen kehittäminen – Opettajien työelämäjaksot – Työpaikkaohjaajien osaaminen kehittäminen TukimateriaalitTukimateriaalit IdeoitaIdeoita Sopimukset ja palautteen keruu ja käsittely Esimerkki sopimusmallista

9 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi II TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU Tavoitteellisen oppimisen varmistaminen / opiskelijan työssäoppimisen suunnitelma Perehdytysvastuista sopiminen ja perehdyttäminen Työssäoppijan perehdyttämisen tsekkilista Muistilista työssäoppijan tutustuttamiseen ammattialansa yrittäjyyteen Työssäoppimisen toteutustavat Työssäoppimisen yksilöllinen rytmitys ja kesto Työssäoppimisen sisältöjen laajentaminen Työssäoppiminen yrittäjänä Case-esimerkit linkkeinä

10 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi II TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU Ohjausmenetelmien, -työkalujen ja –ympäristöjen valinta Esim. DIANA-toimintamalli ohjauksen laadun kehittämiseen Työssäoppimisen ja eri ympäristöissä tapahtuvan oppimisen ohjaukseen tueksi on kehitetty DIANA-toimintamalli, joka on tarkemmin kuvattu osoitteessa http://share.hamk.fi/aokk/diana/. Toimintamallin jatkokehityksen tuloksena on syntynyt Dialogilla syvätehoa oppimiseen -sivusto http://www3.hamk.fi/dialogi/ sekä DIALE- sivusto http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/index_fin.html. http://share.hamk.fi/aokk/diana/http://www3.hamk.fi/dialogi/http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/index_fin.html Sivustolla on julkaistu mm. menetelmäkortit dialogiosaamisen sekä dialogisen oppimisen ja tiedonluomisen kehittämiseen.

11 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ohjaa ja opasta -kortit Kortit on tuotettu onnistuneen työssäoppimisen tueksi. Niissä esitetyt työelämän taidot pohjautuvat elinikäisen oppimisen avaintaitoihin. Ohjaa ja opasta -kortit sisältävät ohjekortin lisäksi viisi elinikäisen oppimisen avaintaidot –korttia sekä opiskelijan täytettäväksi tarkoitetun Työssäoppija tutuksi -kortin, jonka avulla työssäoppija kertoo itsestään sekä Kysy ja selvitä -kortin, jonka avulla työpaikkaohjaaja voi tutustua opiskelijaan ja hänen tapaansa oppia. Ideoita sosiaalisen median työkalujen hyödyntämiseen II TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU Ohjausmenetelmien, -työkalujen ja -ympäristöjen valinta

12 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi II TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU Ohjausmenetelmien, -työkalujen ja –ympäristöjen valinta Esim. KEIKKAILU Ekstra - Uutta ideaa oppimiseen Sivusto on suunnattu opiskelijoille. Sivustolle on kerätty tietoa opiskelijoiden oppimisensa ja osaamisensa kehittymisen dokumentoinnissa ja läpinäkyväksi tekemisessä hyödyntämistä sosiaalisen median työkaluista sekä vinkkejä siitä, mihin niitä voi opinnoissa ja elämässä ylipäätään käyttää. Tutustu http://keikkailuextra.fi http://keikkailuextra.fi

13 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi II TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU Työpaikkojen kartoittaminen ja työpaikkojen laadun varmistaminen Työssäoppimisen laatukriteerit työpaikalle

14 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Työturvallisuus Opetushallituksen alakohtaiset oppimisympistöjen turvallisuusoppaat Rakennus-, pintakäsittely- ja talotekniikka-alojen oppimisympäristöjen turvallisuusopas Hius- ja kauneudenhoitoalan oppimisympäristöjen turvallisuusopas Matkailu-, ravitsemis- ja talousalan oppimisympäristöjen turvallisuusopas Humanististen ja kasvatusalan oppimisympäristöjen turvallisuusopas Ideoita II TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU

15 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi III TYÖSSÄOPPIMISEN TOTEUTUS - Opiskelijan oppimisen ohjaus ja arviointi (ohjauksen menetelmät, työkalut ja ympäristöt) Case-esimerkit Blogit ohjauksessaBlogit ohjauksessa Ideoita työssäoppimisen ohjaukseen -Osaamisen arviointi IV TYÖSSÄOPPIMISEN SEURANTA JA PALAUTTEEN HYÖDYNTÄMINEN KEHITTÄMISESSÄ -Palautelomakkeet IdeoitaIdeoita -Palautteen käsittelymalli IdeoitaIdeoita

16 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tavoite ammattikoulutuksen järjestäminen työprosessilähtöisesti

17 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ryhmäpohdinta Pohdi ryhmässä Mitä näkökulmia/asioita oppaassa pitäisi erityisesti tuoda esiin? Kirjaa ylös viisi keskeistä asiaa. Huom! Vinkit toimivista käytänteistä linkitettäväksi oppaaseen ovat tervetulleita. Ehdota omaasi OPH:n hyvät käytännöt –palveluun https://hyvatkaytannot.oph.fi/https://hyvatkaytannot.oph.fi/


Lataa ppt "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google