Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Monikulttuurisuus opetuksessa
MonikultTuurisuus suomalaisessa koulussa opettajan kokemana
S2-tiimin muistiinpanot
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Etäopetuksen tutkimushanke - ensituloksia Oppimistutkimuksen keskus Erikoistutkija, KT Minna Nummenmaa.
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
KURDIKULTTUURI KULTTUURIEN MAAILMA Samran Khezri Jyväskylä
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Oppimistulokset opettajankoulutuksen näkökulmasta Heini-Marja Järvinen Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos.
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Pieni on parempi ! Koulujen koko ja laatu Peter Backa.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Perusopetuksen ryhmäkoko
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖTÄ LAHDEN POHJOISELLA ALUEELLA
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
YHTEISTYÖN HAASTEET JA OPPILASHUOLTO MAAHANMUUTTAJATYÖSSÄ Rehtori Auli Vasara, koulukuraattori Tuija Mäkinen ja sosiaalityöntekijä Pirjo Kainulainen.
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Päiväkeskustoiminnan tutkimushanke Sininauhaliitto Tutkija Aki Rogel.
Jouni Vironen Perheterapeutti
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
LIIKUNNASTA HYVINVOINTIA - SEMINAARI Turun lyseon koulu Kello
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanke ESR ja Lapin lääninhallitus Hallinnoija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Lapset, nuoret.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Kouluterveyskysely 2011 Salon prosenttiosuudet Elinolot ja terveystottumukset Peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat Lukion 1.ja 2. vuoden opiskelijat Ammatillisten.
Yhteenveto palveluketjuseminaarisarjan keskeisestä sisällöstä Minna Anttila TtT, Projektitutkija Turun yliopisto hoitotieteen laitos
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Kuka minä olen? Identiteettikysymyksiä kurdinuorten elämässä Samran Khezri DIDAR-Hanke Tampere samran.wikispaces.com.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
Esityksen transkriptio:

Kodin ja koulun välinen yhteistyö maahanmuuttajavanhempien näkökulmasta Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot Proseminaarityö 17.3.2011

Johdanto Tutkimuksen syy ja motivaatio Aikaisempia tutkimuksia Tutkimuksen tarve Taustateoriat

Tutkimuskysymykset - Mitkä ovat ne tekijät, jotka toimivat esteinä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä? - Miten voidaan parantaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä?

Yhteistyön edellytykset Arvostus Kuuleminen Kunnioitus Keskinäinen luottamus Myönteisyys ja avoimuus Vuoropuhelu Lähde: Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön Vanhempainliitto OPETUSHALLITUS 2007

Yhteistyön osapuolet Koti Muut tahot Koulu

Aineistonkeruu ja toteutus Kyselylomake, miksi? Haastattelu, miksi?

Kohderyhmä

Haasteet Vanhempien heterogeenisyys Kyselylomakkeen laatiminen/ sopivat kysymykset Kyselylomakkeen hyvät ja huonot puolet Lomakkeiden kääntäminen Haastattelemisen syy

Tulokset ja pohdinta

Kyselyyn vastanneissa perheissä Yhteensä 36 perhettä 91 lasta 45 tyttöä 46 poikaa 45 lasta peruskoulun 1.-6. luokilla 34 lasta 7.-9. luokkalaisia 12 lukiossa/ammatillisessa koulutuksessa

Suosituimmat yhteistyömuodot

Tärkeimmät asiat yhteistyössä Lasten koulunkäyntiin ja koulumenestykseen liittyvät asiat Ammatinvalinnat Myöhästymisten ja poissaolojen selvittäminen Luokan työskentelyrauha Tukiopetuksen järjestäminen Lasten hyvinvointi koulussa Lapsen opiskelumotivaatiosta Lasten käyttäytymisestä ja koulusääntöjen noudattamisesta Koulukiusaaminen

Yhteistyöhön vaikuttavat asiat Suomen kielen osaaminen Tulkin/ Omakielisten opettajien käyttö Koulujärjestelmän erilaisuus/ Koulukäytännöt Yhteydet koteihin vain negatiivisista asioista Luottamus Kulttuurierojen huomioiminen Opettajien asenne Vanhempia ei kuunnella vaan kuullaan (väärinymmärrys?)

Parannusehdotuksia Luottamus puolin ja toisin Osapuolten selkeä roolin tietäminen Vanhempien mukaan ottaminen kouluarkeen Kulttuuri-iltojen ja -teemojen järjestäminen Kunnioitus

Yhteenveto Todellisten syiden selviäminen Opettajien käsitys yhteistyöstä/ haaste vai mahdollisuus? Opettajan yhteistyöhalukkuus eri kulttuurien edustajien kanssa Arvomaailmojen erilaisuus Jatkuva vuorovaikutus Vanhemmat tulivat kuulluksi

Lähteet   Hellström, M. 2008. Sata sanaa opetuksesta, keskeisten käsitteiden käsikirja. WS Bookwell Oy, Juva 2008. Laaksonen, A. 2007. Maahanmuuttajaoppilaat erityiskouluissa. Turun yliopiston julkaisuja, Kasvatustieteiden tiedekunta. Launonen, L., Pohjola, K. & Holma, P. Teoksessa Launonen, L. & Pulkkinen, L. (toim.) Koulu kasvuyhteisönä (s. 93). PS-kustannus, Juva 2004. Rinne, R. ja Tuittu, A. Teoksessa Vieraina koulussa? Monikulttuurinen koulu oppilaiden, vanhempien, opettajien ja rehtoreiden kokemana (toim.) Klemelä, K., Tuittu, A., Virta, A. & Rinne, R. (s. 110) Painosalama Oy, Turku 2011. Siniharju, M. 2003. Kodin ja koulun yhteistyö peruskoulun alkuopetusluokilla. Yliopistopaino, Helsinki. Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön. 2007. Helsinki: Opetushallitus. Moniste 7. Monikulttuurinen kodin ja koulun yhteistyö. 2010. Helsinki. Opetushallitus http://www.vanhempainilta.fi/onnistunut_vanhempainilta

Mikään asia ei voi olla sataprosenttisesti oikein tai väärin Mikään asia ei voi olla sataprosenttisesti oikein tai väärin. Jopa rikkoutunut kellokin näyttää vuorokaudessa kaksi kertaa oikean ajan. PAULO COELHO