Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuYrjö Lattu Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu
2
2 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Tutkimuksen tausta Tutkimuksen tavoitteena on kuvata neuvoloiden vastaanottojen asiakastyytyväisyyttä ja verrata eri kaupunkien tuloksia keskenään Vuonna 2012 tutkimuksessa olivat mukana Helsinki, Espoo, Jyväskylä, Kouvola, Kuopio, Lahti, Oulu, Turku ja Vantaa Tutkimus toteutettiin jakamalla STAKESin kyselylomake asiakkaille neuvolassa käynnin yhteydessä Tutkimuksessa tuloksia on verrattu Suurten kaupunkien yhteistulokseen 2012 sekä vastaaviin vuosien 2010 tuloksiin niiltä osin, kun vertailua on voitu tehdä.
3
3 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Laskentaperusteet; indeksi ja summamuuttujat Tutkimuksessa esitettyjen tuloksien %-osuudet on laskettu 5–portaisesta asteikolla siten, että tyytymättömien %-osuuteen on laskettu mukaan vaihtoehdot 1=Erittäin huono ja 2=Huono. Täysin tyytyväisten %-osuus on laskettu vaihtoehdon 5=Erinomainen antaneista vastaajista. Kokonaisindeksi on laskettu kysymyksistä 1-3, ja 8.1.&2.-15.1&2. Summamuuttujat on laskettu seuraavista kysymyksistä: Yhteydenotto terveysasemalle: kysymykset 1-3 Lääkärin vastaanotto: kysymyksistä 8-19 lääkärin vastaanottoa koskevat kysymykset Terveydenhoitajan vastaanotto: kysymyksistä 8-19 terveydenhoitajan vastaanottoa koskevat kysymykset Muu vastaanotto tai tutkimus: kysymyksistä 8-19 muuta vastaanottoa koskevat kysymykset
4
4 ©TNS 2012 Tulosten tulkinnassa käytetyt kriteerit 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Keskiarvotulosten tulkinta asteikolla 1-5: Kokemusten osalta (kokonaisarvio, toiminnan osa-alueet): keskiarvotulos 4,2 tai sitä parempi - merkitsee erittäin hyvää toiminnan tasoa keskiarvo 3,6-4,1 se merkitsee hyvätasoista toimintaa, jossa on kuitenkin löydettävissä selkeitä kehittämisalueita keskiarvo 3,0-3,5 arvio merkitsee kohtalaista toiminnan tasoa jossa on kuitenkin kehitettävää alle 3,0 arvio merkitsee toiminnan tasoa jossa on paljon kehitettävää
5
5 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Neuvoloiden palvelu katsottiin olevan kehumisen arvoista hieman koko maata enemmän Helsingissä, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa. Espoossa, Vantaalla, Kouvolassa, Lahdessa ja Turussa kehuja annetaan muuta maata vähemmän. Kokonaisindeksillä mitattuna potilastyytyväisyys on koko maata hieman paremmalla tasolla Helsingissä, Kuopiossa ja Turussa. Keskeisin kehittämiskohde koko maassa sekä kaupungeittainkin on edelleen puhelinyhteyden saaminen terveysasemalle, tosin Kouvolassa, Kuopiossa ja Turussa tilanne on muuta maata parempi. Odotusaika on myös yleinen moitteen aihe ja etenkin lääkärin vastaanotolle odotusaika koetaan liian pitkäksi. Tyytymättömyyttä esiintyy myös neuvolakäynnin hyödyllisyydessä lääkärin vastaanotolla sekä toimitilojen viihtyisyydessä. Toiminnan vahvuuksia ovat erityisesti ammattitaito ja käytös, sekä henkilökunnan kyky palvella äidinkielellä. Henkilökunnan kyky palvella äidinkielellä koettiin parhaimmaksi Jyväskylässä, Lahdessa, Oulussa ja Turussa. Yhteenveto
6
6 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Tutkimukseen vastanneiden taustatiedot kaupungeittain
7
7 ©TNS 2012 Palvelun arviointi 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012
8
8 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kokonaisindeksi – kaupungeittain (Laskettu n-määrillä painotettuna kysymyksistä 1-3, 8.1.&2.-15.1 &2.)
9
9 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Hoidon arviointi - kaupungeittain 19a. Palvelu oli niin hyvää, että voin kehua sitä perheelleni ja ystävilleni
10
10 ©TNS 2012 Toiminnan vahvuudet kaupungeittain 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012
11
11 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Vahvuudet – kaupungeittain (Tyytyväisten osuus suurempi kuin kaupunkien yhteistuloksessa)
12
12 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Vahvuudet – kaupungeittain (Tyytyväisten osuus suurempi kuin kaupunkien yhteistuloksessa)
13
13 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Vahvuudet kaupungeittain (Tyytyväisten osuus suurempi kuin kaupunkien yhteistuloksessa) Helsinki: Puhelinyhteyden saaminen neuvolaan, puheluun vastanneen henkilökunnan käytös, puhelimeen vastanneen henkilökunnan ammattitaito, odotusaika lääkärin vastaanotolle, käytös lääkärin vastaanotolla, ammattitaito lääkärin vastaanotolla, jatkohoito-ohjeet lääkärin vastaanotolla, terveysneuvonta lääkärin vastaanotolla, vuorovaikutus lääkärin vastaanotolla, vastaanottoajan pituuden riittävyys lääkärin vastaanotolla, tyytyväisyys saatuun hoitoon lääkärin vastaanotolla, neuvolakäynnin hyödyllisyys lääkärin vastaanotolla, odotusaika terveydenhoitajan vastaanotolle, käytös terveydenhoitajan vastaanotolla, ammattitaito terveydenhoitajan vastaanotolla, jatkohoito-ohjeet terveydenhoitajan vastaanotolla, terveysneuvonta terveydenhoitajan vastaanotolla, vuorovaikutus terveydenhoitajan vastaanotolla, vastaanottoajan pituuden riittävyys terveydenhoitajan vastaanotolla, tyytyväisyys saatuun hoitoon terveydenhoitajan vastaanotolla, neuvolakäynnin hyödyllisyys terveydenhoitajan vastaanotolla, odotusaika muulle vastaanotolle, käytös muulla vastaanotolla, ammattitaito muulla vastaanotolla, tiedonsaanti muulla vastaanotolla, jatkohoito-ohjeet muulla vastaanotolla, terveysneuvonta muulla vastaanotolla, vuorovaikutus muulla vastaanotolla, vastaanottoajan pituuden riittävyys muulla vastaanotolla, tyytyväisyys saatuun hoitoon muulla vastaanotolla, toimitilojen viihtyisyys, liikkuminen neuvolassa Espoo: Puhelinyhteyden saaminen neuvolaan, odotusaika hoitajan vastaanotolle, käytös muulla vastaanotolla, vuorovaikutus muulla vastaanotolla, vastaanottoajan pituuden riittävyys muulla vastaanotolla, henkilökunnan kyky palvella äidinkielellä Vantaa: Neuvolakäynnin hyödyllisyys lääkärin vastaanotolla, odotusaika muulle vastaanotolle, käytös muulla vastaanotolla, ammattitaito muulla vastaanotolla, vuorovaikutus muulla vastaanotolla, vastaanottoajan pituuden riittävyys muulla vastaanotolla, tyytyväisyys saatuun hoitoon muulla vastaanotolla, toimitilojen viihtyisyys, liikkuminen neuvolassa Jyväskylä: Puheluun vastanneen henkilökunnan käytös, puhelimeen vastanneen henkilökunnan ammattitaito, neuvolakäynnin hyödyllisyys lääkärin vastaanotolla, käytös hoitajan vastaanotolla, vuorovaikutus hoitajan vastaanotolla, vastaanottoajan pituuden riittävyys hoitajan vastaanotolla, ammattitaito muulla vastaanotolla, tiedonsaanti muulla vastaanotolla, terveysneuvonta muulla vastaanotolla, vastaanottoajan pituuden riittävyys muulla vastaanotolla, toimitilojen viihtyisyys, liikkuminen neuvolassa, henkilökunnan kyky palvella äidinkielellä
14
14 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Vahvuudet kaupungeittain (Tyytyväisten osuus suurempi kuin kaupunkien yhteistuloksessa) Kouvola: Puhelinyhteyden saaminen neuvolaan, puheluun vastanneen henkilökunnan käytös, puhelimeen vastanneen henkilökunnan ammattitaito, odotusaika lääkärin vastaanotolle, odotusaika hoitajan vastaanotolle, vastaanottoajan pituuden riittävyys hoitajan vastaanotolla, odotusaika muulle vastaanotolle, tiedonsaanti muulla vastaanotolla Kuopio: Odotusaika lääkärin vastaanotolle, käytös lääkärin vastaanotolla, ammattitaito lääkärin vastaanotolla, tiedonsaanti lääkärin vastaanotolla, jatkohoito-ohjeet lääkärin vastaanotolla, terveysneuvonta lääkärin vastaanotolla, vuorovaikutus lääkärin vastaanotolla, tyytyväisyys saatuun hoitoon lääkärin vastaanotolla, odotusaika terveydenhoitajan vastaanotolle, ammattitaito terveydenhoitajan vastaanotolla, jatkohoito-ohjeet terveydenhoitajan vastaanotolla, terveysneuvonta terveydenhoitajan vastaanotolla, vuorovaikutus terveydenhoitajan vastaanotolla, vastaanottoajan pituuden riittävyys terveydenhoitajan vastaanotolla, tyytyväisyys saatuun hoitoon terveydenhoitajan vastaanotolla, neuvolakäynnin hyödyllisyys terveydenhoitajan vastaanotolla, käytös muulla vastaanotolla, ammattitaito muulla vastaanotolla, tiedonsaanti muulla vastaanotolla, jatkohoito-ohjeet muulla vastaanotolla, vuorovaikutus muulla vastaanotolla, vastaanottoajan pituuden riittävyys muulla vastaanotolla, tyytyväisyys saatuun hoitoon muulla vastaanotolla, liikkuminen neuvolassa, henkilökunnan kyky palvella äidinkielellä Lahti: Ammattitaito lääkärin vastaanotolla, tiedonsaanti lääkärin vastaanotolla, terveysneuvonta lääkärin vastaanotolla, vuorovaikutus lääkärin vastaanotolla, vastaanottoajan pituuden riittävyys lääkärin vastaanotolla, tyytyväisyys saatuun hoitoon lääkärin vastaanotolla, neuvolakäynnin hyödyllisyys lääkärin vastaanotolla, terveysneuvonta muulla vastaanotolla, vastaanottoajan pituuden riittävyys muulla vastaanotolla Oulu: Vastaanottoajan pituuden riittävyys lääkärin vastaanotolla, ammattitaito muulla vastaanotolla, tiedonsaanti muulla vastaanotolla, jatkohoito-ohjeet muulla vastaanotolla, terveysneuvonta muulla vastaanotolla, vuorovaikutus muulla vastaanotolla, tyytyväisyys saatuun hoitoon muulla vastaanotolla, henkilökunnan kyky palvella äidinkielellä Turku: Puhelinyhteyden saaminen neuvolaan, puhelimeen vastanneen henkilökunnan käytös, odotusaika lääkärin vastaanotolle, käytös lääkärin vastaanotolla, ammattitaito lääkärin vastaanotolla, tiedon saanti lääkärin vastaanotolla, jatkohoito-ohjeet lääkärin vastaanotolla, terveysneuvonta lääkärin vastaanotolla, vuorovaikutus lääkärin vastaanotolla, vastaanottoajan pituuden riittävyys lääkärin vastaanotolla, tyytyväisyys saatuun hoitoon lääkärin vastaanotolla, neuvolakäynnin hyödyllisyys lääkärin vastaanotolla, terveysneuvonta hoitajan vastaanotolla, vastaanottoajan pituuden riittävyys hoitajan vastaanotolla, tyytyväisyys saatuun hoitoon terveydenhoitajan vastaanotolla, neuvolakäynnin hyödyllisyys terveydenhoitajan vastaanotolla, toimitilojen viihtyisyys, liikkuminen neuvolassa, henkilökunnan kyky palvella äidinkielellä
15
15 ©TNS 2012 Yhteydenotto 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012
16
16 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Summamuuttujat – kaupungeittain Yhteydenotto terveysasemalle
17
17 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Yhteydenotto – kaupungeittain 1. Puhelinyhteyden saaminen
18
18 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Yhteydenotto – kaupungeittain 2. Puheluun vastanneen henkilökunnan käytös
19
19 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Yhteydenotto – kaupungeittain 3. Puheluun vastanneen henkilökunnan ammattitaito
20
20 ©TNS 2012 Lääkärin vastaanotto 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012
21
21 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Summamuuttujat – kaupungeittain Lääkärin vastaanotto
22
22 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Odotusaika – kaupungeittain 8.1. Odotusaika lääkärin vastaanotolle
23
23 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Käytös – kaupungeittain 9.1. Käytös lääkärin vastaanotolla
24
24 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Ammattitaito – kaupungeittain 10.1. Ammattitaito lääkärin vastaanotolla
25
25 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Tiedon saanti - kaupungeittain 11.1. Tiedon saanti lääkärin vastaanotolla
26
26 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Jatkohoito-ohjeet - kaupungeittain 12.1. Jatkohoito-ohjeet lääkärin vastaanotolla
27
27 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Terveysneuvonta - kaupungeittain 13.1. Terveysneuvonta lääkärin vastaanotolla
28
28 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Vuorovaikutus- kaupungeittain 14.1. Vuorovaikutus lääkärin vastaanotolla
29
29 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Vastaanottoajan pituus - kaupungeittain 15.1. Vastaanottoajan pituus lääkärin vastaanotolla
30
30 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Hoidon arviointi - kaupungeittain 18a.1. Tyytyväisyys saatuun hoitoon lääkärin vastaanotolla
31
31 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Hoidon arviointi - kaupungeittain 19b. Kuinka hyödyllinen oli tämänkertainen neuvolakäyntinne lääkärin vastaanotolla
32
32 ©TNS 2012 Terveydenhoitajan vastaanotto 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012
33
33 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Summamuuttujat – kaupungeittain Terveydenhoitajan vastaanotto
34
34 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Odotusaika – kaupungeittain 8.2. Odotusaika terveydenhoitajan vastaanotolle
35
35 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Käytös – kaupungeittain 9.2. Käytös terveydenhoitajan vastaanotolla
36
36 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Ammattitaito – kaupungeittain 10.2. Ammattitaito terveydenhoitajan vastaanotolla
37
37 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Tiedon saanti - kaupungeittain 11.2. Tiedon saanti terveydenhoitajan vastaanotolla
38
38 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Jatkohoito-ohjeet - kaupungeittain 12.2. Jatkohoito-ohjeet terveydenhoitajan vastaanotolla
39
39 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Terveysneuvonta - kaupungeittain 13.2. Terveysneuvonta terveydenhoitajan vastaanotolla
40
40 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Vuorovaikutus- kaupungeittain 14.2. Vuorovaikutus terveydenhoitajan vastaanotolla
41
41 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Vastaanottoajan pituus - kaupungeittain 15.2. Vastaanottoajan pituus terveydenhoitajan vastaanotolla
42
42 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Hoidon arviointi - kaupungeittain 18a.2. Tyytyväisyys saatuun hoitoon terveydenhoitajan vastaanotolla
43
43 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Hoidon arviointi - kaupungeittain 19b. Kuinka hyödyllinen oli tämänkertainen neuvola-käyntinne terveydenhoitajan vastaanotolla
44
44 ©TNS 2012 Muu vastaanotto 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012
45
45 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Summamuuttujat – kaupungeittain Muu vastaanotto
46
46 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Odotusaika – kaupungeittain 8.3. Odotusaika muulle vastaanotolle
47
47 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Käytös – kaupungeittain 9.3. Käytös muulla vastaanotolla
48
48 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Ammattitaito – kaupungeittain 10.3. Ammattitaito muulla vastaanotolla
49
49 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Tiedon saanti - kaupungeittain 11.3. Tiedon saanti muulla vastaanotolla
50
50 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Jatkohoito-ohjeet - kaupungeittain 12.3. Jatkohoito-ohjeet muulla vastaanotolla
51
51 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Terveysneuvonta - kaupungeittain 13.3. Terveysneuvonta muulla vastaanotolla
52
52 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Vuorovaikutus- kaupungeittain 14.3. Vuorovaikutus muulla vastaanotolla
53
53 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Vastaanottoajan pituus - kaupungeittain 15.3. Vastaanottoajan pituus muulla vastaanotolla
54
54 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Hoidon arviointi - kaupungeittain 18a.3. Tyytyväisyys saatuun hoitoon muulla vastaanotolla
55
55 ©TNS 2012 Ulkoiset olosuhteet ja henkilökunnan kyky palvella äidinkielellä 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012
56
56 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Summamuuttujat – kaupungeittain Ulkoiset olosuhteet
57
57 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Ulkoiset olosuhteet - kaupungeittain 16. Toimitilojen viihtyisyys
58
58 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Ulkoiset olosuhteet - kaupungeittain 17. Liikkuminen terveysasemalla: opasteet ja ohjeet
59
59 ©TNS 2012 220103360 Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Hoidon arviointi - kaupungeittain 18b. Henkilökunnan kyky palvella äidinkielellä
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.