Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTuomo Salonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Yhteenveto palveluketjuseminaarisarjan keskeisestä sisällöstä Minna Anttila TtT, Projektitutkija Turun yliopisto hoitotieteen laitos 13.9.2012
2
Mitä pitää mielenterveys- ja päihdeammattilaisten tietää ja osata, jotta palveluketjut sujuvat hyvin ja ihmiset tulevat kohdatuiksi ajallaan ja oikealla paikalla?
3
Kuka tippuu palvelujärjestelmästä? ja Milloin näin on vaarassa käydä?
4
Työikäiset Systeemissä olemattomat Nuoret naiset (mt- ja päihdeongelmaiset) Palvelujen nivelkohdat Organisaatiomuutokset
5
Nuoret Ne joilla ongelmia kotona Oppimisvaikeuksia; puuttuu peruskoulutodistus tai peruskoulun jälkeinen koulutus Nuoret jotka jäävät kotiin; vanhemmat tai sossu elättää Nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle jäävät
6
Lapset ja lapsiperheet Perheet joissa ongelmat kasautuvat Koulunkäynti- ja käytösongelmia Heikentynyt taloudellinen asema; riippuvuus sosiaaliturvasta, tulonsiirroista Perheiden voimavarat uupuvat
7
Mitä palveluja erityisesti tarvitaan? ja Miten tarpeisiin pystytään vastaamaan?
8
Työikäiset Tarvitaan yleisesti ottaen tietoa Aikaista tunnistamista ja oireenhallintaa Tietoa itsen huolehtimisen merkityksestä; itsehoitopisteet Kuntouttavaa työotetta Palvelujen ymmärrettävyyttä ja selkokielisyyttä
9
Nuoret (1) Ei päästetä peruskoulusta pois huonoin paperein Taataan opiskelu, työ- tai harjoittelupaikka Räätälöidään koulutuksia erityistarpeisiin Oppilaanohjausta Nuorten yli 3kk työttömyyden ehkäisy Poispääsy (-) viranomaismuistista/ sanktioista; * väärinymmärrysten, myöhästymisten, tulematta jättämisten, päihdehistorian, työ/ opiskelu- velvoitteesta kieltäytymisen selvittäminen
10
Nuoret (2) Digitaalisen maailman haasteeseen vastaaminen Toimintojen lopettaminen ja uusien kehittäminen Tietoyhteiskuntataitojen omaaminen Tietopankki tuloksellisista toimintatavoista Sähköinen asiakaskohtainen seuranta Kannattelu sen suhteen mikä kiinnostaa Vastuun ottaminen ja oman roolin ymmärtäminen Valinnan mahdollisuudet myös työntekijöiden suhteen
11
Lapset ja lapsiperheet Fasilitointi, konkreettiset ohjeet ja apu, aikataulutus ja seuranta Tukea vanhemmille hyvyyden kokemukseen Yhteisöllisyys Erilaisten työmuotojen tarjonta Häiriökohtainen tunnistaminen, tukeminen ja hoito Tunne siitä että saa apua kun tarvitsee
12
SUOSITUKSET palveluketjujen kehittämiseksi
13
Palveluiden kohdentuminen Viiveettömät, 24/7, matalan kynnyksen palvelut Palvelujen mainostaminen – aikaa miettiä oikeaa hetkeä Pitkäaikainen ja saumaton puuttuminen Koulutukset Kokonaisvaltainen yhteistyö, prosessiajattelu Tavoitteellisuus sekä mittarit toiminnan arviointiin Potilaiden, omaisten, läheisten osallisuus Rohkeus ja aktiivinen puuttuminen Herkkyys, kuunteleminen, arvostus Tukihenkilö, case manager, vierellä kulkija
14
Kiitokset!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.