Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011."— Esityksen transkriptio:

1 Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011

2 Lapset ja Internet

3  Ääretön määrä tietokoneita yhdistettynä toisiinsa  Sai alkunsa 1960-luvulla  Suunniteltiin armeijan viestintäjärjestelmäksi Arpanet  Nykyään internetiä ja tietokonetta käyttävät eniten lapsiperheet Mikä on Internet?

4  Lasten internetin käyttö on lisääntynyt huimasti  Internet vaikuttaa vahvasti lasten ajankäyttöön  Lapset käyttävät verkkoa tiedonhakuun, viihdetoimintaan ja sosiaalinen yhteydenpitoon  Lapset kokevat internetissä positiivisia sekä negatiivisia kokemuksia Lasten internetin käyttö

5 Lasten näkökulma internetin käyttöön Hyviä puolia +  Tukee lasten kasvamista sekä kulttuurista omaksumista  Internetin hallinnan osaamista pidetään tärkeänä tulevaisuutta ajatellen Huonoja puolia -  Internetin liikakäyttö ja sen seuraukset  Sisällön haitallisuus  Haitallisille sivuille on esteetön pääsy  Lasten hyväksikäyttö

6  Lapsiperheiden tietokoneiden ja internetin hankinta perustuu hyötynäkökulmiin Työ ja opiskelu Halu pysyä yhteiskunnassa kehittyvän tekniikan perässä  Mediat korostavat lasten internetin käyttöä  Suomen kouluissa on erinomaiset mahdollisuudet tietotekniikan käyttöön Lapsiperheiden internetin käyttö

7  Tutkimukset alkoivat 2000-luvulla  Lapset käyttävät tietokonetta: pelaamiseen (91 %) piirtämiseen (63 %) Internetissä surffailuun (53 %) koulutehtävien tekoon (15 %)  käyttö kavereiden ja sisarusten kanssa eniten yksin (84 %) vähiten vanhempien kanssa Tutkimuksia lasten internetin käytöstä


Lataa ppt "Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google