Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin
Advertisements

 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Monikulttuurisuus opetuksessa
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
MonikultTuurisuus suomalaisessa koulussa opettajan kokemana
S2-tiimin muistiinpanot
Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen Tornion kouluyhteisössä
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Omakielinen opetus Maahanmuuttajalasten koulunkäynnin tukena
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Norssi ja Varis juttusilla
Turun esi- ja perusopetuksessa
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
Interkulttuurisen koulun haasteita ja mahdollisuuksia
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Yhteistyötä lapsen hyväksi
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Jipot ja jekut –seminaari Turun ammatti-instituutti Samran Khezri.
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Samran Khezri Educa Maahanmuuttajaoppilaiden koulunkäynnin haasteet ja mahdollisuudet.
Versolan pääsivu Paluu Takaisin Versolaan Soteversot Koulunkäyntiavustajan ammatti.
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Ops seminaari Askola.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Kaksikielisten lasten seurantatutkimus (Silven)  Tavoite: kaksi/monikielisyyden saavuttaminen  Vanhempien panos yksin ei riitä  Vähemmistö- ja valtakieli.
Tervetuloa vesoon! Maahanmuuttaja luokassani – vinkkejä käytäntöön
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Samran Khezri Turun normaalikoulu
Opettajana monikulttuurisessa ja kielitietoisessa koulussa
Kieli itseilmaisun välineenä
Tervetuloa! OPS 2016.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Kielitietoisuus.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008 Maahanmuuttajalasten koulunkäynnin tukeminen (oman äidinkielen näkökulmasta) Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008

Äidinkielen määritteleminen Äidinkieli on ajattelemisen perusta, johon ihminen identifioituu Äidinkieli on kieli, minkä lapsi oppii ensimmäisenä ja sillä ilmaisee tunteitaan Äidinkielen hyvä osaaminen auttaa oppimaan muita kieliä helpommin ja nopeammin Mikä on maahanmuuttajaoppilaan äidinkieli? Ongelmat ja haasteet (HUOM! Kaksikieliset perheet)

Maahanmuuttajaoppilaan kieli (eri konteksteissa) Äidinkieli (Ensikieli) Kotikieli Opiskelukieli (Kohdekieli esim. S2-kieli) Välikieli Mitä se todellisuudessa tarkoittaa? Ajatteleeko/Osaako maahanmuuttajalapsi oppiaineiden käsitteitä omalla äidinkielellään?

Maahanmuuttajalasten ongelmat koulunkäynnissä Heikko äidinkielen taito (syyt, mm. poliittiset) Heikko suomen kielen taito (syyt) Sanavaraston puutteellisuus Epätasapainoinen kielen omaksuminen Käsitteiden hallinta (lentoemäntä, nisäkäseläin) Avun puute kodista päin, syyt? Onko kyseessä oppimisen, opetuksen vai oppimisympäristön ongelma?

(Kaksi- tai monikielisyyden tukeminen) Miten tukea oppilaan koulunkäyntiä? (Kaksi- tai monikielisyyden tukeminen) Oman äidinkielen opetuksen järjestäminen (MAI-opetus) Koulun tehtävä Vanhempien tehtävä ja rooli Yhteistyö vanhempien ja oman äidinkielen opettajien välillä Yhteistyö eri opettajien välillä (esim. arviointi) Omakielinen opetus (OMO-opetus) Yhteistyö vanhempien kanssa Yhteistyö eri opettajien välillä

Omakielisen opettajan työnkuva kouluyhteisössä Opetustehtävät Oppilaan äidinkielen ja opiskelukielen osaaja Auttaa oppilasta opiskeluaineissaan Käsitteiden selittäminen omalla äidinkielellä (esim. historiassa) Auttaa oppilasta vahvistamaan sananvarastonsa kahdella kielellä Auttaa oppilasta kasvamaan kaksikieliseksi ja monikulttuuriseksi Kasvatustehtävät Turvallinen ja lämmin aikuinen Opiskelleen/työssäkäyvän aikuisen malli kaikille oppilaille Luotettava yhdyshenkilö Oppilashuoltoryhmään osallistuminen Tuki ristiriitatilanteissa

Omakielisen opettajan työnkuva kouluyhteisössä (jatko) Monikulttuuriset yhteistyötehtävät Yhteistyö koulun muiden opettajien kanssa Luotettava linkki kodin ja koulun välillä Käännös- ja tulkkaustehtävät Erilaiset koulutustehtävät Kulttuuritapahtumien järjestäminen

Epäonnistuva yhteistyömalli YMPÄRISTÖ Esim. kaverit/ vapaa aika VANHEMMAT KOULU Opettajat Lapsi MUUT TAHOT

Onnistuva yhteistyömalli YMPÄRISTÖ Esim. kaverit/ vapaa aika KOULU Opettajat VANHEMMAT Lapsi MUUT TAHOT

Loppusana Loppusana Kouluقوتابخانه=‌ 1=1+1 ?