Hypermedian perusteet, 14.11.2001 Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Advertisements

Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
PK-kehittämispalvelut
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Koulutuskeskus Salpaus Hyvä Yritys /Georges Segura - Outi Salmela Tervetuloa! Hyvä Yritys (ammatillinen oppimisympäristöjen kehittämishanke)
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Seppo Pohjolainen & Sami Hautakangas Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Opetuksen kehittäminen ja TVT - laitoksen näkökulma asiaan Tukiyksiköt kierroksella (OTK, OK, Kirjasto, Virtuaaliyliopisto, Tiedekunnat)
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Mitä TOIMIsta voi oppia? TOIMI-hanke, päätösseminaari Tutkimuspäällikkö Merja Helle Media Concepts Research Group, Aalto ARTS.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Mentoreiden verkostoitumisiltapäivä klo
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Alueellinen yhteistyö e-oppimisen tutkimuksessa ja käytännön verkko-opetuksessa Seppo Pohjolainen & Tuuli Haapala ITK’02 Areena
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Käyttökelpoisuuden arvioinnin näkökulmia kohderyhmä käytettävyys esteettömyys saavutettavuus informaation esitystapa informaation.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
465104A Metallien lämpökäsittely ja hitsaus 5op
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Taloudellisesta arvioinnista
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio

eLearning, e-Learning, mLearning, eOppiminen... em ? © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio

”Ostaisin yhden eLearning-ratkaisun…” Teknisen välineen hankinta on luonnollinen kysymys, koska ilman välinettä ei voida verkko-opetusta harjoittaa. Ilman käytännön kokemusta ei ole konkreettista tietoa käyttötarpeista. Ilman tietoa käyttötarpeista on välineen soveltuvuutta vaikea arvioida. Mikä tässä tilanteessa olisi tarkoituksenmukainen ratkaisu? © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio

”Ostaisin yhden eLearning-ratkaisun…” Mihin kysymyksiin tai ongelmiin Internet -pohjainen opiskelu on vastaus? Väline -> sisältö -> pedagogiikka -> ? Siirtyminen verkkopohjaisia oppimisympäristöalustoja hyödyntävään opetukseen ei ole ainoastaan tekninen tai pedagoginen kysymys. Käytännössä kyseessä on organisaation kehittämisprosessi, jonka laadukkuus on osoittautunut kestävän organisaatio- kulttuurin muutoksen tekijäksi (Huber&Hameyer 2000). Prosessia ei voi ostaa kaupan hyllyltä, vaan se vaatii työtä. © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio

(Hautakangas, S. & Pohjolainen S. & Ranta, P. 2001) © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio... Konteksti opiskelijat opettajat ja muut toimijat toiminta- tavat fyysinen ympäristö verkko- ympäristö opiskeltava sisältö Tavoitteet Menetelmät Toteutettu opetus Arviointi Oppimisympäristöalusta ops/ strategia Kulttuurit...

Tarkoituksenmukaisuuden tekijöitä Olennaista on löytää organisaation ja sen eri toimijoiden kannalta merkityksellisimmät tekijät, jotka vaikuttavat verkko- opetukseen ja -opiskeluun. Organisaatio muuttuu siihen kuuluvien ihmisten muuttaessa toimintatapojaan. Mikä on tarkoituksenmukainen tavoitetaso? Edellytykset verkko-opetuksen kehittämiseksi osaksi organisaation arkipäivää ovat suhteessa henkilöstön sekä opiskelijoiden valmiuksiin. Tiikerinloikka vai pienten askelten politiikka? - Yhdessä avainasemassa muutoksen toteuttamisessa ovat opettajat ja kouluttajat © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio

Siirtyminen verkkoympäristöjen käyttöön opetuksessa Nykyiset toimintatavat ja kulttuuri - Vetävät tekijät • yksilölliset • rakenteelliset • sosiaaliset • tekniset • pedagogiset • taloudelliset -Työntävät tekijät • yksilölliset • rakenteelliset • sosiaaliset •... Tavoiteltavat toimintatavat ja kulttuuri - Vetävät tekijät • yksilölliset • rakenteelliset • sosiaaliset • tekniset • pedagogiset • taloudelliset -Työntävät tekijät • yksilölliset • rakenteelliset • sosiaaliset •... © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio

Alullepano Organisaation kehittämisprosessin vaiheet (Hameyer 2001) Käytännön toteutus Juurruttaminen Organisaation kehittämisprosessien koulutusorganisaatioilla on havaittu kestävän tyypillisesti n. 3-5 vuotta. Siirtyminen verkkoympäristöjen käyttöön opetuksessa

Pienestä suureen -näkökulma © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio MÄÄRITTELYTESTAUS TOTEUTUSSUUNNITTELU Välineiden suunnittelun näkökulmasta kuvattua etenemistapaa vastaa prototyyppimalli. (Boehm 1988)

Pienestä suureen -näkökulma © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio Yhteys omaan/ yhteistyökumppanin toimintastrategiaan/ liikeideaan 1. Lähtökohtien kartoitus/ määrittely Tavoitteet eri osapuolten näkökulmista Kenelle oppimisympäristö suunnattu? Toimijoista profiilit Käsitekartta toimijoista ja toiminnoista Kuvaukset eri käyttötavoista Organisaation tieto t&k- prosesseista Muut taustatiedot

Pienestä suureen -näkökulma © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio 2. Pedagoginen profiili menetelmät, mediat, välineet 1. Lähtökohtien kartoitus/ määrittely Tavoitteet eri osapuolten näkökulmista Kenelle oppimisympäristö suunnattu? Toimijoista profiilit Käsitekartta toimijoista ja toiminnoista Kuvaukset eri käyttötavoista

Pienestä suureen -näkökulma © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio 4. Iteratiivinen suunnittelu/ käsikirjoittaminen Tekniset ratkaisut Käyttöliittymän suunnittelu& käytettävyystestaus Pedagoginen käsikirjoittaminen Arvioinnin suunnittelu Oppimisympäristö Protoilu 5. Käyttötestit

Pienestä suureen -näkökulma © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristö 7. Tulokset Tietoa oppimisympäristön jatkokehitykseen Tietoa suunnitteluprosessista Tieteellistä tietoa ilmiöstä Innovaatioita työkaluihin, menetelmiin ja prosessiin. Hiljaista tietoa Asiantuntijuutta 6. Arviointi ja analyysi