Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Käyttökelpoisuuden arvioinnin näkökulmia kohderyhmä käytettävyys esteettömyys saavutettavuus informaation esitystapa informaation.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Käyttökelpoisuuden arvioinnin näkökulmia kohderyhmä käytettävyys esteettömyys saavutettavuus informaation esitystapa informaation."— Esityksen transkriptio:

1 TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Käyttökelpoisuuden arvioinnin näkökulmia kohderyhmä käytettävyys esteettömyys saavutettavuus informaation esitystapa informaation luotettavuus pedagoginen käytettävyys lisäarvot informaation laadukkuus käytön sujuvuus opiskeltavuus, opittavuus hyödyt asiantuntijat Tervakari ym. 2002

2 TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Hyödyllisyys (utility ) Opittavuus Käytön tehokkuus Käytettävyys (usability) Muistettavuus Virheet Subjektiivinen tyytyväisyys Lisäarvot Käyttäjän tarpeisiin vastaaminen (riippuu käyttötarkoituksesta) Käyttökelpoisuus (usefulness) Sosiaalinen hyväksyttävyys (social acceptability) Järjestelmän hyväksyttävyys Käytännöllinen hyväksyttävyys (practical acceptability) Hinta Yhteensopivuus Luotettavuus jne. Esteettömyys (accessibility) Informaation laadukkuus (informational quality) Esitystapa Luotettavuus Verkkopohjaisen opetuksen käyttökelpoisuus muokattu Nielsenin (1993) pohjalta vrt. Nielsen, J. 1993. Usability Engineerings. Boston (MS.): Academic press. Tervakari & Silius 2002-04

3 TTY/DMI/Hypermedialaboratorio opintojakson verkkototeutus Toteutuksen yleinen käyttökelpoisuus Käyttökelpoisuus opettajan näkökulmasta opiskelijaryhmät (luokiteltu henkilökohtaisten kontekstitekijöiden mukaan) Käyttökelpoisuus opetuskontekstissa organisaatio, tieteenala, oppiaine, toimijat jne. opettaja henkilökohtainen konteksti arvioijat verkkototeutuksen arviointi ARVO –työkalun avulla verkko-osuuden toteutus sekä opetus opiskelu Käyttökelpoisuus opiskelijaryhmien näkökulmasta lisäarvot? edistävät tekijät? estävät tekijät? toteutuksen käyttökelpoisuus tietyssä opetuskontekstissa Yleinen käyttökelpoisuus yhteiskunta, kulttuuri jne. kontekstista riippumattomat tekijät Tutkimus- kysymykset: Silius, Tervakari, Kaartokallio & Yritys 2003

4 TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Laadun kokeminen laadun kokeminen on varsin subjektiivista –mm. omat tarpeet, lähipiirin kokemukset, markkinaviestit, palvelun ja sen tuottajan imago > virittävät ennakko-odotuksia –odotetun ja koetun laadukkuuden välinen kuilu vaikuttaa opiskelijan näkemykseen kokonaislaadusta opiskelijan ennakko-odotukset opiskelijan kokemukset opiskelijan käsitys laadusta koettu laadukkuus vertailu (Vrt. Grönroos 1990; James 2001; Tricker 2003.)


Lataa ppt "TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Käyttökelpoisuuden arvioinnin näkökulmia kohderyhmä käytettävyys esteettömyys saavutettavuus informaation esitystapa informaation."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google