Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSinikka Palo Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
Kanuuna seminaari Seinäjoki 14.11.13
2
Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa Toimintavalmius määrittelyssä eri ajatus – mukana on ohjelmallinen lähtökohta. Kun määritellään hyvinvointia ja siihen mittaristoa, tällöin syntyy myös hyvinvoinnin tukemisen suunnitelma ja ohjelma Tästä syystä pitää miettiä tähän johdon tuki ja myös poliittinen ohjaus/hyväksyntä
3
Mikä rooli on subjektiivisilla ja objektiivisilla mittareilla? ◦ Esimerkkinä koulutustaso – tietääkö alhainen koulutustaso automaattisesti hyöty Oleellista on toimintavalmiudet : terveys, tunteiden hallinta, yhteys toisiin jne.
4
Esimerkiksi onko sinulla mahdollisuus harrastaa niitä asioita, joita haluat? Rinnalla voidaan kuitenkin mitata myös sitä, kuinka monet harrastavat mitäkin Esiin tulee varmasti esiin alueiden eriarvoisuus – johtaa poliittisiin päätöksiin toimintojen suuntaamisesta Miten eri toimijat saadaan sitoutumaan ohjelmaan?
5
Tietoa on, mutta sen vaikutus toimintaan ei ole vahva – yhteys ohut Mitä toiminnoissa tarkoittaa vaikkapa se, että yksinhuoltajia on paljon? Mittakaavat – mitkä asiat ovat pieniä ja alueellisia ja mitkä ovat laajoja – yhteiskunnallisia kysymyksiä? Alueellisten toimintojen tulisi keskittyä käytännön toimintaan ja yhteiseen tekemiseen – kyse on myös toimintojen
6
Isossa kaupungissa ilmiöiden haltuunotto vaatii tilastollisesti merkittävää tietoa Toisaalta tarvitaan pienemmän mittakaavan tiedon hankintaa, alhaalta ylöspäin – tavoittamaan ns. hiljaista tietoa Raskas tilastollinen menetelmä ei sovi pienelle alueelle - tavalla tai toisella kerätty ns. jalkautuva malli - esim. varhaiskasvatuksen tiedon hyödyntäminen
7
Esimerkiksi tunnusluvut ovat teettäneet työtä ja vaatineet aikaa…mittaaminen ei ole alan perinnettä… Merkitykselliset vertaisryhmät! Voiko harrastaa yksin? – vrt. lintubongaus
8
Nuorten aito osallisuus! Kaupungin palvelut laajasti – nuoret käyttävät laajasti erilaisia palveluita Miksi emme saa yhteen erilaisia kyselyitä? Mikä kannattaa selvittää valtakunnallisesti? Ja mikä alueellisesti räätälöiden Mikä on laajojen tutkimusten, kuten kouluterveyskyselyn ja nuorisobarometrin asema? Ja kuinka niitä käsitellään yhteisesti?
9
Miten ryhmien tuloksellisuutta ja toimivuutta arvioidaan ja mitataan? Tulisiko Kanuunalla olla jokin rooli tässä? Mikä on laadukasta monialaista lasten- ja nuorten palveluiden ohjaustyötä? Nostettiinko esiin oikeita kysymyksiä, miten niitä edistettiin ja saatettiin päätökseen Laatukriteeristö monialaiselle ryhmälle?! Vrt. huoneentaulut ja muistilistat
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.