Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Alueellinen yhteistyö e-oppimisen tutkimuksessa ja käytännön verkko-opetuksessa Seppo Pohjolainen & Tuuli Haapala ITK’02 Areena 18.4.2002.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Alueellinen yhteistyö e-oppimisen tutkimuksessa ja käytännön verkko-opetuksessa Seppo Pohjolainen & Tuuli Haapala ITK’02 Areena 18.4.2002."— Esityksen transkriptio:

1 Alueellinen yhteistyö e-oppimisen tutkimuksessa ja käytännön verkko-opetuksessa Seppo Pohjolainen & Tuuli Haapala ITK’02 Areena 18.4.2002

2 eOppimisen klusteri  Tarkoituksena on synnyttää Tampereelle eOppimisen klusteri kokoamalla alan tutkimusyksiköt ja virtuaaliopetusta antavat koulutusyksiköt yhteiseen verkostoon.  eOppimisen klusterissa huomioidaan monitieteisen tutkimustyön ohella virtuaaliopetuksen koko kenttä.  Tavoitteena on kohottaa tamperelainen eOppiminen kansainväliseen kärkeen.

3 Osapuolet  TTKK: hypermedialaboratorio, Virtual Reality Center, ohjelmistotekniikka, virtuaaliyliopisto  TaY: kasvatustieteet, hypermedialaboratorio, tietojenkäsittelytieteet (TAOLab), historiatiede, opetuksen kehittämisyksikkö, virtuaaliyliopisto, täydennyskoulutuskeskus  Pirkanmaan ammattikorkeakoulu  Tampereen ammattikorkeakoulu  AKONET-aikuiskoulutusverkko  Tampereen kaupungin koulutustoimiala  Tampereen kaupungin elinkeinokeskus

4 Tutkimuksen ja kehitystyön kenttä Alueellinen virtuaaliopetus- yhteistyö Valtakunnalliset virtuaalihankkeet Verkko-opiskelu- ympäristöjen tutkimus Tutkija- koulutus Yritysyhteistyö EU eTampere Valtakunnalliset tutkimushankkeet Klusteri

5 Toiminnan laajuudesta  Klusterin piirissä on yhteensä  100 000 oppilasta ja opiskelijaa  5000 opettajaa ja tutkijaa  Virtuaalihankkeiden rahoitus n. 4 miljoonaa euroa vuodessa.

6 Klusterin tavoitteita  Osaamisen vahvistaminen  Voimavarojen käytön tehostaminen mielekkäällä työnjaolla ja yhteistyöllä  Alueen toimijoille uusia toiminta- mahdollisuuksia e-oppimisen alalla  Toimintatapana verkosto-organisaatio

7 Klusterin toiminta-alueet  Monitieteisen tutkimus- ja kehitysyhteistyön tukeminen  Monitieteisten e-oppimisen jatko-opintojen tukeminen  Alueellinen, horisontaalinen ja vertikaalinen yhteistyö verkko-opetuksessa  Yritys- ja työelämäyhteistyön tiivistäminen  Eri osa-alueiden kehittäminen yhdessä  Käytännön tarpeet lähtökohtana tutkimukselle

8 Teoria ja käytäntö kohtaavat Tutkimus pedagogiikka menetelmät opetusteknologia arviointi sisällöntuotanto Virtuaaliopetuksen kenttä ammattikorkeakoulut yliopistot ammatillinen koulutus aikuiskoulutus yritykset lukiot peruskoulut yhteisöt Tutkimustieto KehitystyöPalaute Käyttö kokemukset

9 Monitieteinen tutkimus  Organisaatioiden ja henkilöstön verkko- opetuksen kehittäminen  Verkko-oppimisympäristöjen käyttöönoton kehittäminen  Tutkimus- ja arviointimenetelmien kehittäminen  Verkko-oppimisympäristöjen teknologinen kehittäminen  EU-hankevalmistelu, kansalliset tutkimusohjelmat

10 Monitieteinen tutkijakoulutus  Verkko-opiskelun taustatieteitä ovat mm. kasvatustieteet, psykologia, kognitiotieteet, viestintätieteet, tietojenkäsittelytieteet, hypermedia, multimedia, virtuaalitodellisuus...  Monitieteisen tutkijakoulutuksen organisoiminen  Oppimisympäristöjen valtakunnallinen tutkijakoulu

11 Virtuaaliopetuksen kehittäminen  Oppilaitosrajat ylittävät opiskelu (vertikaalinen ja horisontaalinen)  Yhteistyötä mm. seuraavilla alueilla  opettajien koulutus verkko-opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa  verkko-oppimateriaalien tuotanto  opintohallinto  resurssien hallinto  laitetuki  ohjelmistot  tekijänoikeuskysymykset

12 Yritys- ja työelämäyhteistyö  Tutkimus-, koulutus- ja yritysosapuolien kartoittaminen  Keskeiset toimijat ja roolit  Yritysyhteistyön synnyttäminen  Tavoitetutkimus- (Tekes) ja palvelututkimusprojektien aikaansaaminen  Kansainväliset (EU-) hankkeet

13 Organisaatio ja toiminta eOppimisen klusteri on e-oppimista ja tutkimusta harjoittavien laitosten ja yksiköiden yhteisö, joka  Koordinoi toimintaa Tampereen alueella  Pitää yllä ja kehittää eOppimisen verkostoa:  Tiedottaa ajankohtaisesta e-oppimisen tutkimuksesta ja verkko-opetushankkeista  Edistää ja koordinoi monitieteistä tutkimusyhteistyötä  Tukee yksiköitä kansainvälisissä ja kansallisissa hankehauissa  Koordinoi monitieteistä tutkijakoulutusta

14 Organisaatio ja toiminta Klusteri järjestää tapaamisia, seminaareja, koulutus- ja keskustelutilaisuuksia opettajille, tutkijoille, suunnittelijoille ja yritysten edustajille:  Akateemisten ihmettelijöiden klubi jatko-opiskelijoille  eLearning Café yrityksille  Luentoja ja työpajoja opettajille ja sisällöntuottajille  Verkkohankkeiden palaute- ja tiedotustilaisuuksia  Teemallisia tapaamisia eri alojen opettajille  Keskustelufoorumi verkossa  Ideoiden ja kokemusten vaihtoa, yhteisten ongelmien ratkomista  Hyödyllisiä kontakteja ja uusia yhteistyö- kumppaneita

15 Tervetuloa! www.eoppiminen.tut.fi Yhteystiedot: Koordinaattori Tuuli Haapala tuuli.haapala@tut.fi


Lataa ppt "Alueellinen yhteistyö e-oppimisen tutkimuksessa ja käytännön verkko-opetuksessa Seppo Pohjolainen & Tuuli Haapala ITK’02 Areena 18.4.2002."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google