Työntekijöiden osallistuminen Terveellinen työ -kampanja 2012–2013 Työsuojeluun osallistuminen Pvm. | Tapahtuma Työterveys ja -turvallisuus on yhteinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Johtajien tunnistaminen ja kehittäminen
Advertisements

Työsuojelujohtajuus Terveellinen työ -kampanja 2012–2013 Puhujan nimi ja titteli Pvm. | Tapahtuma Työterveys ja -turvallisuus on yhteinen asia. Hyväksi.
HEKMI OY/ PALVELUKESKUS KASKI
Työperäistä stressiä koskeva keskusjärjestösuositus Työympäristöseminaari Kiljava Raili Perimäki työympäristöasiantuntija SAK.
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Terveellinen työ – stressi hallinnassa
Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Uudet Europe Direct -tiedotuspisteet Komission paikallinen äänitorvi kansalaisten kanssa käytävää vuoropuhelua varten Euroopan komission Suomen edustusto.
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Työterveys ja -turvallisuus on yhteinen asia. Hyväksi sinulle. Hyväksi tuottavuudelle. Yhteistyöllä riskit hallintaan Terveellinen työ -kampanja 2012–2013.
EU-vaikuttaminen Suomessa
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Palkitseminen yrityksissä
TYÖHAKEMUS.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
STES - kesäkoulu – UKK-instituuttiTampere.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Työsuojeluvastuut.
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
YHDISTYSTYÖNANTAJAN JÄRJESTÄMÄ TYÖTERVEYSHUOLTO KÄYTÄNNÖSSÄ
TEAM työsuojeluviikko
Työterveys ja -turvallisuus on yhteinen asia. Hyväksi sinulle. Hyväksi tuottavuudelle. Yhteistyöllä riskit hallintaan Terveellinen työ -kampanja 2012–2013.
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Tiimin hallinnan kultaiset säännöt Toimitaan demokraattisesti.
HUIPPU – NUORTEN TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVIEN HYVIEN KÄYTÄNTÖJEN LEVITTÄMINEN Kv-tapaamisen tulokset Groningen, Hollanti 11. –
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Viestintäsuunnitelma
TALOUSARVION NOUDATTAMINEN JA TULOKSELLISUUDEN JOHTAMINEN Ajankohtainen viesti – Hyvän hallinnon periaatteet ja toimiva sisäinen valvonta Ylijohtaja Marjatta.
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Akavan tavoitteita työsuojelun piirihallinnolle ja työsuojelulautakuntien toiminnalle Valtakunnallinen työsuojelupiirien työsuojelulautakuntien.
Helsinki Elintarvikekuljetus- ja logistiikkaseminaari Teoriasta käytäntöön Pääjohtaja Jaana Husu-Kallio Elintarviketurvallisuusvirasto Evira.
Järjestöpäivät. Romanifoorumin löydät netistä:
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Rakennetuki liittymistä valmisteleville maille liittymistä valmisteleva tuki vuodesta 2000:
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
KANUUNA+ - vaihtoehtoja Kanuunan laajentumiseen alle asukkaan kuntiin. Kanuunan nuorisopoliittinen arvostus ei ole kehittynyt sen kansallisen ja.
Työterveys ja -turvallisuus on yhteinen asia. Hyväksi sinulle. Hyväksi tuottavuudelle. Terveellinen työ – Elämän eri vaiheissa Kestävän työuran edistäminen.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
ASUMISPERUSTEINEN SOSIAALITURVA -Työpaja I Puhdas pöytä
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
YLEISINFO RISKIKARTOITUKSET JA RISKINARVIOINTI PELASTUSLAITOKSISSA
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Menestys tiimityön kautta
TYÖTURVALLISUUS.
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Työntekijöiden osallistuminen Terveellinen työ -kampanja 2012–2013 Työsuojeluun osallistuminen Pvm. | Tapahtuma Työterveys ja -turvallisuus on yhteinen asia. Hyväksi sinulle. Hyväksi tuottavuudelle.

2 Perimmäinen tavoite: keskeisen liiketoimintariskin hallinta hyvin toimivan työsuojelun kautta Tärkeimmät periaatteet toimivan työsuojelun saavuttamiseksi: •riskinarviointiin perustuva hallintajärjestelmä •suunnittelu, toteutus, valvonta ja arviointi •vahva ja aktiivinen johtajuus ylimmästä johdosta alkaen •työntekijöiden osallistuminen.

3 Johtajuuteen ja osallistumiseen perustuva työsuojelukulttuuri Jokainen omaksuu työsuojeluun liittyvät oikeutensa, roolinsa ja vastuunsa ja toimii yhteistyössä sairauksien ja vammojen ehkäisemiseksi. Johtajuus liittyy erottamattomasti osallistumiseen. Ylimmästä johdosta alkaen •johdon on osoitettava sitoutumisensa työsuojelun edistämiseen; •johto on vastuussa edellytysten luomisesta yhteistyölle ja osallistumiselle. Ilman hyvää johtajuutta osallistuminen ei ole mahdollista.

4 Mitä työntekijöiden osallistumisella tarkoitetaan? (1) Perustasolla työntekijöiden osallistumisella tarkoitetaan •tiedon jakamista •ohjeistamista ja koulutusta •työntekijöiden ja heidän edustajiensa kuulemista. Nämä ovat lakisääteisiä vaatimuksia kaikissa jäsenvaltioissa.

5 Mitä työntekijöiden osallistumisella tarkoitetaan? (2) Työntekijöiden ja heidän edustajiensa täysipainoinen ja aito osallistuminen työsuojelun edistämiseen tarkoittaa muutakin kuin tiedottamista heille tai heidän koulutustaan ja kuulemistaan. •Työntekijöiden ja heidän edustajiensa sallitaan osallistua työsuojeluasioihin liittyvään päätöksentekoon ja heitä kannustetaan siihen. •Yrityksessä toteutetaan tehokasta ylöspäin suuntautuvaa viestintää: työntekijöitä kuunnellaan ja heidän ajatuksiaan toteutetaan. •Työnantajien ja työntekijöiden suhde perustuu yhteistyöhön, luottamukseen, kunnioitukseen ja yhteiseen ongelmanratkaisuun. Tällä alueella voidaan saavuttaa merkittävimmät parannukset työsuojelun kannalta.

6 Kaksisuuntainen prosessi Työntekijöiden osallistuminen työsuojelun edistämiseen on kaksisuuntainen prosessi, jossa työnantaja ja työntekijät tai työntekijöiden edustajat •puhuvat toisilleen •kuuntelevat toistensa huolenaiheita •nostavat esiin epäkohtia ja ratkaisevat ongelmat yhdessä •etsivät ja jakavat näkemyksiä ja tietoa •keskustelevat asioista hyvissä ajoin •ottavat huomioon kaikkien mielipiteet •tekevät päätökset yhdessä.

7 Edut työsuojelun hallinnan kannalta Yhteistyö työntekijöiden kanssa on merkittävä apu työnantajalle työsuojelun hallinnassa käytännöllisellä tavalla: •käytettävissä olevat resurssit lisääntyvät; •työpaikan riskien tunnistaminen helpottuu; •työsuojelun valvontakeinot pysyvät käytännöllisinä; •työntekijöiden sitoutuminen valvontaan ja työntekoon työsuojelua edistävällä tavalla lisääntyy.

8 Lainsäädäntö Työntekijöiden kuuleminen on kirjattu työturvallisuuslainsäädäntöön, sillä se on tärkeässä asemassa riskien ehkäisyn ja tehokkaiden ratkaisujen löytämisen kannalta. Osa työsuojelun hallintaa ovat EU:n oikeudelliset vähimmäisvaatimukset, joiden mukaan työnantajien on •jaettava työntekijöilleen tietoa •ohjeistettava ja koulutettava työntekijöitään •kuultava työntekijöitään ja heidän edustajiaan. Erityisvaatimuksista säädetään kansallisessa lainsäädännössä ja käytännöissä.

9 EU:n työturvallisuutta ja työterveyttä koskevassa puitedirektiivissä 89/391 säädetään työntekijöiden kuulemista koskevista vähimmäisvaatimuksista (1) Työnantajien on kuultava työntekijöitään ja/tai heidän edustajiaan ja sallittava heidän osallistua työsuojelua koskeviin keskusteluihin. Työnantajien on •kunnioitettava työntekijöiden oikeutta tehdä ehdotuksia •järjestettävä työntekijöille tasapuoliset osallistumismahdollisuudet.

10 EU:n työturvallisuutta ja työterveyttä koskevassa puitedirektiivissä 89/391 säädetään työntekijöiden kuulemista koskevista vähimmäisvaatimuksista (2) Työntekijöitä on kuultava •kaikista toimenpiteistä, jotka voivat olennaisesti vaikuttaa työturvallisuuteen ja –terveyteen, •työsuojelutoimista vastuussa olevien työntekijöiden nimeämisestä ja ulkopuolisten palveluiden hankkimisesta, •tiedoista, jotka liittyvät riskinarviointiin ja vaaroille altistuviin työntekijäryhmiin mukaan lukien seuraavat: •suojelutoimenpiteet •luettelo viranomaisille ilmoitettavista vakavista tapaturmista ja tilanteista, •työntekijöiden työsuojelukoulutuksesta.

11 EU:n työturvallisuutta ja työterveyttä koskevassa puitedirektiivissä 89/391 säädetään työntekijöiden kuulemista koskevista vähimmäisvaatimuksista (3) Työntekijöiden edustajilla on oikeus pyytää työnantajalta asianmukaisia työsuojelutoimenpiteitä. Työnantajien on sallittava työntekijöiden edustajien •käyttää tehtäviinsä työaikaa ilman palkanmenetystä ja järjestettävä heille keinot näiden tehtävien suorittamiseen; •esittää näkemyksensä viranomaisten tarkastuskäyntien aikana. Tiedottamiseen ja kuulemiseen, työntekijöiden edustajiin ja turvallisuuskomiteoihin liittyvistä erityisvaatimuksista säädetään kansallisessa lainsäädännössä ja käytännöissä.

12 Osallistumista koskevat järjestelyt (1) Osallistumisen on oltava järjestelmällistä, johdonmukaista ja suunniteltua. On tärkeää varmistaa aito ja tehokas osallistuminen riskinarvioinnin aikana. Osallistumisen ei tarvitse olla monimutkaista. Se voidaan toteuttaa •työntekijöiden edustajien ja turvallisuuskomiteoiden avulla; •erityisongelmien ratkaisemiseen keskittyvien työryhmien avulla; •koulutustilaisuuksien yhteydessä pyytämällä työntekijöitä esittämään näkemyksensä keskusteltavista asioista.

13 Osallistumista koskevat järjestelyt (2) Henkilökohtainen viestintä ja palautteenanto voidaan toteuttaa •luomalla raportointimenettelyjä, jotka koskevat vammautumisia, läheltä piti -tilanteita jne. ja antamalla palautetta työsuojelua koskevista parannusehdotuksista; •ottamalla työsuojelu esiin työturvallisuutta koskevissa palavereissa, ohjeistustilanteissa, osaston/tiimin palavereissa, organisaation intranetin kautta, ideointiohjelmissa jne.; •toteuttamalla kyselyitä ja muita tutkimuksia.

14 Osallistumista koskevat järjestelyt (3) Työntekijöiden edustus vs. työntekijöiden suora osallistuminen: •Työntekijöiden suora osallistuminen ja työntekijöiden edustus eivät ole toisensa poissulkevia vaihtoehtoja vaan erilaisia keinoja, jotka tulisi yhdistää mahdollisimman tehokkaasti. •Työntekijöiden edustaja, joka tuo työtovereidensa näkemyksiä esille, voi tehokkaasti sitouttaa koko työyhteisön työsuojelun edistämiseen. Työntekijöiden edustajiin ja virallisiin elimiin, kuten turvallisuuskomiteoihin, liittyvistä vaatimuksista säädetään kansallisessa lainsäädännössä ja käytännöissä.

15 Menestystekijöitä (1) Johto osoittaa sitoutuvansa vuoropuheluun ja työntekijöiden sitouttamiseen: •avoin lähestymistapa •annetaan palautetta •varataan riittävästi aikaa •kannustetaan työntekijöitä osallistumaan ja ryhtymään työntekijöiden edustajiksi. Virallisten ja epävirallisten keinojen käyttäminen. Kaikille annetaan mahdollisuus osallistua: vuorotyöläisille, osa- aikaisille työntekijöille, kotoa työskenteleville jne.

16 Menestystekijöitä (2) Järjestelmällinen osallistuminen kaikkiin työsuojelun hallintaprosesseihin. Koulutuksen järjestäminen johtajille, esimiehille ja työntekijöiden edustajille. Sellaisen kulttuurin luominen, jossa työsuojelu on osa jokaisen työntekijän roolia.

17 Päätelmät (1) Työntekijöiden täysipainoinen osallistuminen •edellyttää tehokasta viestintää ja kuulemista, luottamusta ja kunnioitusta, yhteistyötä ja kumppanuutta, puhumista, kuuntelemista ja yhdessä toimimista.

18 Päätelmät (2) Työntekijöiden täysipainoisen osallistumisen etuja: •jokaisen työntekijän tietovarantoja hyödynnetään mahdollisimman hyvin •liiketoimintaetua vähentyneiden vammautumistapausten johdosta •useimmissa tapauksissa työn tuottavuus, laatu ja tehokkuus parantuvat •työntekijät ovat sitoutuneempia •yhteistyö lisääntyy •ongelmat ratkaistaan yhdessä.

Keskeiset toimijat: kansalliset koordinointikeskukset ja kolmikantaiset verkostot. Mutta kampanjoihin voidaan myös houkutella muita sidosryhmiä/kumppaneita •Viralliset kampanjakumppanit (Euroopan laajuiset ja kansainväliset organisaatiot), mukaan lukien työmarkkinaosapuolet, kansalaisjärjestöt, toimialajärjestöt ja -verkostot sekä yksityiset yritykset. •EU:n elimet, mukaan lukien Euroopan komissio, Euroopan parlamentti, EU-edustustot, EU:n virastot ja Yritys-Eurooppa-verkosto. 19 Verkostoihin perustuvat kampanjat

Kampanja on avoin kaikille yksityishenkilöille ja organisaatioille. Voit osallistua •jakamalla ja julkaisemalla tietoa ja aineistoa kampanjasta •osallistumalla kampanjan kuluessa järjestettäviin tapahtumiin konferensseihin, kilpailuihin ja mainoskampanjoihin •järjestämällä omia tapahtumia. 20 Kampanjaan osallistuminen

Euroopan laajuiset organisaatiot voivat myös hakea kampanjakumppaniksi. Virasto tarjoaa kampanjakumppaneilleen •kumppanuustodistuksen •aloituspaketin •näkyvyyttä EU:n tasolla ja mediassa •sähköisen viestintäkanavan •näkyvyyttä kampanjan verkkosivuston kumppaniosiossa. 21 Kampanjakumppanitarjous

•Tunnista esimerkilliset ja innovatiiviset toimenpiteet •Rohkaise johtajia ja työntekijöitä yhteistyöhön •Paranna työterveyttä ja -turvallisuutta •EU:n jäsenvaltiot, Euroopan talousalueen maat, Länsi-Balkanin maat ja Turkki •Kaksi kategoriaa:  alle sadan työntekijän työpaikat  työpaikat, joissa työntekijöitä on sata tai enemmän •Voittajat valitaan kansallisten koordinointikeskusten toimittamien ehdotusten joukosta 22 Euroopan hyvien käytäntöjen palkinnot

•Kampanjaopas •Käytännön opas työntekijöille ja johtajille •Esimerkkejä hyvistä käytännöistä •Uutisia kampanjatapahtumista •Esityksiä ja animaatioita •Saatavilla 24 kielellä 23 Kampanjamateriaali

•Kampanjan aloitus 18. huhtikuuta 2012 •Euroopan työsuojeluviikko lokakuu 2012 ja 2013 •Hyvien käytäntöjen palkinnot -tapahtuma huhtikuu 2013 •Terveellinen työ -huippukokous marraskuu Tärkeitä päivämääriä

•Vieraile kampanjan verkkosivustolla: •Lisätietoa maassasi toteutettavista tapahtumista ja toimenpiteistä saat kansalliselta koordinointikeskukselta: Lisätietoja