Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

YLEISINFO RISKIKARTOITUKSET JA RISKINARVIOINTI PELASTUSLAITOKSISSA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "YLEISINFO RISKIKARTOITUKSET JA RISKINARVIOINTI PELASTUSLAITOKSISSA"— Esityksen transkriptio:

1 YLEISINFO RISKIKARTOITUKSET JA RISKINARVIOINTI PELASTUSLAITOKSISSA
PERA- tietojärjestelmää hyödyntäen

2 Taustaa Riskinarvioinnin taustalla vaikuttavia tahoja
Työturvallisuuslaki Aluehallintovirasto (AVI) Ylin valvova viranomainen Pelastustoimen visio 2025 Työterveyslaitos (TTL), erityisesti Pelastus-Arvi lomakkeisto

3 Riskinarvioinnin vaiheet (STM)

4 Riskinarvioinnin tavoitteet
1. Nolla tapaturmaa Uskomme, että kaikki vahingot ovat estettävissä. Tämä on strategisen turvallisuusjohtamisen pitkän tähtäimen tavoite. 2. Turvallisuustyön kehittäminen Haluamme luoda ennaltaehkäisevän turvallisuustyön avulla pelastuslaitoksen henkilöstölle edellytykset työskennellä mahdollisimman terveellisessä ja turvallisessa työpaikassa. 3. Sitoutumisen lisääminen Sitoudumme toteuttamaan työsuojelun toimintasuunnitelman mukaisen riskinarvioinnin. 

5 Riskinarvioinnin tavoitteet
4. Vuorovaikutuksen lisääminen Haluamme edistää työnantajan ja työntekijöiden vuorovaikutusta valitsemalla riskiarviointiin henkilöstöä osallistuvan toimintatavan. Hyödynnämme riskinarvioinnin työkaluna pelastusalalle soveltuvaa PERA- tietojärjestelmää. 5. Jatkuvuuden takaaminen Seuraamme aktiivisesti asetettujen tavoitteiden toteutumista. Kohdennamme resursseja tulevan riskikartoitusten tulosten perusteella.

6 RISKINARVIOINNIN TYÖKALUT
Riskikartoitus Riskikartoitukseen kuuluu järjestelmällinen vaaratekijöiden tunnistaminen, joka toteutetaan henkilöstöä osallistavalla menetelmällä Vaaratekijöiden tunnistamisen jälkeen työsuojeluorganisaatio määrittelee riskien suuruudet, joiden mukaan määräytyvät toimenpiteet

7 RISKIN SUURUUDEN MÄÄRITTÄMINEN
Vähäiset seuraukset Tapahtuma voi aiheuttaa ohimenevän sairauden tai haitan Haitalliset seuraukset Tapahtuma voi aiheuttaa suurempia, lyhytkestoisia tai pitkäkestoisia lieviä haittoja Vakavat seuraukset Tapahtuma voi aiheuttaa pysyviä ja palautumattomia vahinkoja Epätodennäköinen Tapahtuma esiintyy harvoin tai epäsäännöllisesti Merkityksetön riski 1 Vähäinen riski 2 Kohtalainen riski 3 Mahdollinen Tapahtuma esiintyy toistuvasti, muttei säännöllisesti Merkittävä riski 4 Todennäköinen Tapahtuma esiintyy usein ja säännöllisesti Sietämätön riski 5

8 RISKIN SIEDETTÄVYYDEN ARVIOINTI
1 Merkityksetön riski Riski on niin pieni, ettei toimenpiteitä tarvita 2 Vähäinen riski Toimenpiteitä ei välttämättä tarvita Tilannetta tulee seurata, että riski pysyy hallinnassa 3 Kohtalainen riski On ryhdyttävä toimenpiteisiin riskin pienentämiseksi Toimenpiteet tulee mitoittaa ja aikatauluttaa järkevästi 4 Merkittävä riski Riskin pienentäminen on välttämätöntä Toimenpiteet tulee aloittaa nopeasti Riskialtis toiminta tulee saada loppumaan nopeasti 5 Sietämätön riski Riskin poistaminen on välttämätöntä Toimenpiteiden tulee alkaa heti Riskialtis toiminta tulee keskeyttää heti, eikä sitä saa aloittaa ennen kuin riski on poistettu

9 RISKINARVIOINNIN TYÖKALUT
PERA- tietojärjestelmä Kehitystyötä tukee Palosuojelurahasto Sisältää riskikysymyksiä seuraavista keskeisistä toiminnoista: Kiinteistöt ja toimitilat Henkilöstö ja pelastustoiminta Ajoneuvot Kohderyhmät: - pelastus, ensihoito, onnettomuuksien ehkäisy, hallinto ja toimisto, muu henkilöstö tai toiminta

10 Esimerkki PERA tietojärjestelmästä

11 Toimenpiteiden vaikutusten arviointi
Turvallisuustason kasvu: mitä tehokkaammin toimenpiteellä saadaan pienennettyä suurimpia riskejä, sitä parempi se on. Vaikutusten laajuus: mitä useampaan riskiin tai useamman henkilön turvallisuuteen toimenpide vaikuttaa, sitä parempi se on Vaatimusten täyttyminen: mikäli toimenpiteen avulla voidaan korjata lainsäädännön, sidosryhmien tai itse asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa esiintyneet puutteet, se kannattaa toteuttaa.

12 Toimenpiteiden vaikutusten arviointi
Toiminnan sujuvuuden lisääntyminen: mikäli toimenpiteen ansiosta työn sujuvuus lisääntyy, se kannattaa toteuttaa, vaikka vaikutus työn turvallisuuteen olisikin vähäinen Kustannustehokkuus: parhaat toimenpiteet eivät välttämättä ole kalliita.

13 SEURANTA JA RAPORTOINTI
PERA- tietojärjestelmä mahdollistaa Riskikartoitusten pitkäjänteisen ja järjestelmällisen suunnittelun ja toteutumisen seurannan Toimenpiteiden ja päätösten reaaliaikaisen seurannan Pelastuslaitoskohtaiset ja valtakunnalliset raportit työturvallisuuden tilasta ja kehityksestä Pelastuslaitoksen sisäisen sekä pelastuslaitosten yhteisen turvallisuusviestinnän

14 Lisätietoa: www.peranet.fi


Lataa ppt "YLEISINFO RISKIKARTOITUKSET JA RISKINARVIOINTI PELASTUSLAITOKSISSA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google