Museon strategiaprosessi Missio-Nykytila-Tavoitteet-Analyysit-Laadinta-Jalkauttaminen © Museonjohtajat ry.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tapahtumaverstas ja tutkimuksen lähtökohdat •Tapahtumaverstas –Perustettu v.2007 (Fregatti Oy Yrityspalveluiden sisar) –Tarjoaa Tapahtumaviestintää.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Toimintaympäristön analyysi
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Budjetointi.
Prosessiosaaminen - prosessiosaajaksi
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
N-piirin johtamisvalmennus Klubitoiminnan suunnittelu (Strategia) N-piirin johtamisvalmennus Ossi Eloholma.
Kainuun digitaalinen tulevaisuus Mikko Setälä
Ohjelma Klo 8.30 – 9.00 Tervetulokahvitarjoilu
Toimintasuunnitelma.
Faktoja jatkuvasti muuttuva toimintaympäristö vaatii organisaatiolta ja sen johdolta jatkuvaa kehittämistä ja kehittymistä vain 10 % organisaatioista toteuttaa.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Maantieteen ja geologian laitos Maankäytön ja metsänhoidon muuttuvat käytännöt ja moniulotteiset sopeutumisstrategiat Sansibarilla, Tansaniassa (Suomen.
Suunnitelmallisen työn työkalut ja avaimia menestykseen
STRATEGIAPROSESSI STRATEGIA Nykytilan analyysi, SWOT Skenaariot
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Mika Väyrynen tuottaja
Relaatioalgebra (1) Kokoelma relaatioiden käsittelyyn tarkoitettuja operaatioita Operaatiot muuntavat relaatioita uusiksi relaatioiksi Muodostaa perustan.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Asiakkaan päätösprosessi
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
Liikeidean esittelyohje
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
TEKNISEN KONSULTOINNIN TOIMIALARAPORTTI Timo Metsä-Tokila.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Seurastrategian lyhyt suunnittelutyökirja urheiluseuroille
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Klubin strategia työkalu KST
STRATEGIA Aurinko Golf ry
Klubin Strategia Työkalu
Klubin strategia työkalu
1. Strategiasta toiminnan kehittämiseen ja arvioimiseen
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
N-piirin johtajuusvalmennus 08-09
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Yrityksen toimintaympäristöt
Kilpailustrategia LEA4LH004. Kilpailuetu.
Lapin Digistep, ryhmätyö
STRATEGIA Aurinko Golf Oy
Kilpailustrategia LEA4LH004 Portfolio-analyysi Yrityksen sisäisiä analyysejä Riitta Rautava Kilpailustrategia LEA4LH004.
©Tarja Heikkilä JOHDANTO Suunnittelun merkitys ja
Miten yrityksemme… …tuotekehitys toimii?
Liiketoimintasuunnitelman esitys
STRATEGIA Aurinko Golf ry
Miten hankimme kilpailuetua? Miten keskeiset tavoitteemme toteutuvat?
Liiketoimintasuunnitelman esittely
Suunnittelu Vain hyvällä suunnittelulla päästään vapaaehtoistoiminnassakin tuloksiin. Suunnittelun perustana on tilanteen analysointi. Analyysin jälkeen.
Tukiliiton strategiaprosessi
Visio tulevasta toiminnastamme…
Liiketoimintasuunnitelma
Mitä muita asioita tulisi huomioida?
Kaupunkistrategian laadinta
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Museon strategiaprosessi Missio-Nykytila-Tavoitteet-Analyysit-Laadinta-Jalkauttaminen © Museonjohtajat ry

Tehtävä Hallinto, johto, henkilöstö Määrittele strategia? Mitä ymmärrämme “strategia” –sanalla? Mikä on strategian tehtävä?

Tehtävä Hallinto, johto, henkilöstö Yhteinen määritelmä strategiasta on:

MUSEON TOIMINTA LAATU TULOS ASIAKAS KILPAILUYMPÄRISTÖ En tarvitse viidesosatuuman poraa, vaan viidesosatuuman reiän! ASIAKAS KILPAILUYMPÄRISTÖ TOIMINTAYMPÄRISTÖ Tavoitteet Myynti Strategiat LAATU TULOS Markkinointi Taktiikat PROSESSIT TUOTE/PALVELU Henkilöstöhallinto Tuotanto Tutkimus ja kehitys Taloushallinto JOHTAMINEN

Tehtävä Henkilöstö, johto Määrittele asiakkaat (Jos et muuta kriteeriä keksi, luettele tähän ne tahot/ryhmä/henkilöt, joilta museollenne tulee rahaa) Määrittele tuotteet ja palvelut, joista asiakkaat teille rahaa antaa

MISSÄ OLEMME NYT ● Missio (Miksi olemme olemassa?) ● Millä alalla/busineksessa toimimme? vapaa-aika? sosiaalitoimi? koulutoimi? tutkimus korjaaminen ja huoltaminen? arkisto? messu? ?

Tehtävä Hallitus, johtokunta Missä olemme nyt? Tehtävä Hallitus, johtokunta Millä alalla toimimme asiakkaidemme näkökulmasta? (voi olla useita)

Tehtävä, keskeisimmät tunnusluvut Johto Missä olemme nyt? Tehtävä, keskeisimmät tunnusluvut Johto Talous Absoluuttiset (liikevaihto, myyntikate, tulos, voitto) Suhteelliset (tunnusluvut suhteessa alan keskimääräisiin tai tulokset suhteessa henkilöstömäärään) Henkilöstö ja prosessit Määrä, vakituinen, osa-aikainen Ikärakenne Henkilöstön jakautuminen eri tehtäviin (hallinto, näyttelytoiminta, kokoelmat, myynti- ja markkinointi jne.) Tyytyväisyys Toiminta kokoelmamäärät (luetteloitu, luetteloimaton, digitoitu) näyttelyvieraiden määrät (yksittäiset, ryhmät, koululaiset jne) julkaisut, tutkimukset lausunnot muut, jotka keskeisiä yksittäiselle museolle

TAVOITTEET Tavoitteiden tulee olla muotoilultaan SMARTeja: Erityisiä (Smart) Mitattavia (Measurable) Saavutettavissa olevia (Achievable) Tunnistettavia/erottuvia (Recognisable) Aikaan sidottuja (Time bounded)

TAVOITTEET Museo ei voi asettaa tavoitteita vaan ihmiset, joiden tavoitteita museo toteuttaa. Omistajat Asiakkaat Työntekijät Päälliköt, Johtajat Lainsäätäjät (Opetusministeriö, eduskunta) Muut museolle tärkeät viiteryhmät

Tavoitteet Tehtävä Omistajat Museon omistajina/omistajien edustajina meille ovat tärkeitä seuraavat SMARTit tavoitteet:

Tavoitteet Tehtävä Asiakkaat Museon asiakkaina meille ovat tärkeitä seuraavat SMARTit tavoitteet:

Tavoitteet Tehtävä Työntekijät Museon työntekijöinä meille ovat tärkeitä seuraavat SMARTit tavoitteet:

Tehtävä päälliköt, johtaja Tavoitteet Tehtävä päälliköt, johtaja Museon päälliköinä ja johtajina meille ovat tärkeitä seuraavat SMARTit tavoitteet:

Tavoitteet Tehtävä Lainsäätäjät Lainsäätäjinä/lainsäätäjien edustajina meille ovat tärkeitä seuraavat SMARTit tavoitteet:

Tavoitteet TAVOITTEET Laadi tähän yhteenveto tavoitteista.

Strategian laadinta STRATEGIA Strategia määrittelee museon suunnan ja keinot, kuinka tavoitteeseen päästään. Stategiaprosessi on kolmivaiheinen: Analyysi Museomme toimintaympäristö Museomme sisäiset vahvuudet ja heikkoudet Museomme kilpailuympäristö Valinta Jalkauttaminen

STRATEGIA Toimintaympäristön analyysi: Poliittiset muutokset Strategian laadinta STRATEGIA Toimintaympäristön analyysi: Poliittiset muutokset Ekonomiset muutokset Sosiaaliset muutokset Teknologiset muutokset Ekologiset muutokset Lainsäädännölliset muutokset

STRATEGIA Kilpailutilanteen muutosten analysointi Strategian laadinta STRATEGIA Kilpailutilanteen muutosten analysointi Michael E. Porter: Five Forces asiakkaiden neuvotteluvoimassa tapahtuvat muutokset (customers bargain power) Alihankkijoiden, tavarantoimittajien muiden kumppaneiden neuvotteluvoimassa tapahtuvat muutokset (suppliers bargain power) uusien kilpailijoiden uhka (threats of new entrants) vaihtoehtoisten tuotteiden markkinoille tulon uhka (threats of substitutes) toimialan sisäisen kilpailun muutokset (competition)

STRATEGIA Museon sisäisen toiminnan analysointi Strategian laadinta STRATEGIA Museon sisäisen toiminnan analysointi Museon nykyiset vahvuudet, (Strengths) Museon nykyiset heikkoudet, (Weaknesses) Toiminta- ja kilpailuympäristön luomat mahdollisuudet (Opportunities) Toiminta-ja kilpailuympäristön luomat uhat (Threats)

Strategian laadinta STRATEGIA Museon tuotteiden ja asiakkaiden analysointi, (Boston Conculting Group Matrix, The Product Life Cycle) Tuotteet Myynti Kokeilu Kehittyvä Valmis Lypsylehmä Taantuva Aika Asiakkaat

Strategian laadinta STRATEGINEN VALINTA Strategian pitää tähdätä kilpailuedun saavuttamisen. Kilpailuetu on mikä tahansa, joka erottaa tuotteet tai palvelut muiden vastaavista. Michael E. Porterin mukaan on olemassa kolme strategista valintaa, johon kilpailuetu voi perustua. Kustannusjohtaja: tuottaa tuotteet tai palvelut muita edullisemmin. Erilaistuminen uniikilla tuotteella tai palvelulla., Erikoistuminen kapealle erikoisosaamisalueelle/-alueille (niche) Koskaan ei pidä kilpailuetua perustaa hinnalle – älä koskaan kilpaile hinnalla. Kilpailuedun menettää helposti.

STRATEGINEN VALINTA Strateginen valinta voi perustua: Toiminnan volyymin pitäminen nykyisellään, stabiloida nykyinen tilanne Toiminna volyymin kasvattaminen Toiminnan volyymin pienentäminen Kaikkien em. Toteuttaminen samanaikaisesti, strategian valinta riippuu toimminnoista

Tehtävä Hallitus, johtokunta Strategian laadinta Tehtävä Hallitus, johtokunta Haluamme pitää toimintamme volyymin (resurssit, budjetti) nykyisellään, koska Keskeisintä tässä tehtävässä onnistumisssa on:

Tehtävä Hallitus, johtokunta Strategian laadinta Tehtävä Hallitus, johtokunta Haluamme kasvattaa toimintamme volyymia (resursseja, budjetti), koska Keskeisintä tässä tehtävässä onnistumisessa on:

Tehtävä Hallitus, johtokunta Strategian laadinta Tehtävä Hallitus, johtokunta Haluamme pienentää toimintamme volyymia (resurssit, budjetti), koska: Keskeisintä tässä tehtävässä onnistumisessa on:

Tehtävä Hallitus, johtokunta Strategian laadinta Tehtävä Hallitus, johtokunta Strategiamme on keskittyä tiettyihin toimintoihin, koska Toiminnat, joiden resurssit ja budjetti pidetään nykyisellään: Toiminnat, joiden resursseja ja budjettia kasvatetaan: Toimnnat, joiden resursseja ja budjettia pienennetään:

STRATEGINEN VALINTA Strategian laadinta Kirjoitetaan museon tehtävän tavoitteisiin toimintaympäristöanalyysiin (PEST) kilpailija-analyysiin (5 Forces) omantoiminnan analyysiin (SWOT) perustuvat päämäärät, jotka haluamme saavuttaa voimme saavuttaa ovat aikaan sidottuja huomioivat Kaikki museon toiminnat (prosessit) Hallinto ja talous Kokoelmien Näyttelytoiminta Sidosryhmäyhteistyö kaikki museon toimijat Omistajat Johtajat, päälliköt Henkilöstö Asiakkaat Lainsäätäjät Muut

STRATEGIAN JALKAUTTAMINEN Muutoksen johtaminen (by Kurt Levin) TOIMINTASUUNNITELMISSA Kentän tarve Toimijoiden halu T A V O I T T E E T Muutosvoimat STRATEGIA TAKTIIKKA 3 askelta: sulattaminen, liikuttaminen, jäädyttäminen

MUUTOKSEN KOLME ASKELTA Strategian jalkauttaminen MUUTOKSEN KOLME ASKELTA Sulattaminen Nykyisen tasapainon järkyttäminen Liikuttaminen Vastustus Hyväksyntä Sitoutuminen Jäädyttäminen Uusi tasapaino

Tehtävä Johto Strategian jalkauttaminen, taktiikka Muutosta haluavat, edistävät voimat Olemassa oleva tila, voimatasapaino Nykytilaa säilyttävät, muutosta estävät voimat

STRATEGIAN SEURANTA Strategiset tavoitteet toimintasuunnitelmissa Strategian jalkauttaminen STRATEGIAN SEURANTA Strategiset tavoitteet toimintasuunnitelmissa Strategiset tavoitteet toimintakertomuksissa Strategiset tavoitteet koulutuspäivillä Strategiset tavoitteet strategiakaudella tulevissa uusissa tehtävissä Uusien tehtävien ottaminen toiminta- ja työsuunnitelmiin arvioidaan aina strategian näkökulmasta Jos tukee, otetaan Jos ei tue, hylätään