Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kilpailustrategia LEA4LH004. Kilpailuetu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kilpailustrategia LEA4LH004. Kilpailuetu."— Esityksen transkriptio:

1 Kilpailustrategia LEA4LH004. Kilpailuetu.
Riitta Rautava

2 Pohdittavaa Parityö tunnilla:
Selvitä itsellesi mitä tarkoittaa kilpailuetu? Tutki seuraavia yrityksiä (valitse 2 itsellesi mielenkiintoisinta) ja pohdi mistä niiden kilpailuetu muodostuu vai onko niillä kilpailuetua ollenkaan?: Itella Oyj Mehiläinen lääkäriasema Vaisala Oyj Eila Kaisla Varamiespalvelu Käy läpi jokainen kilpailuetu ja pohdin sen pysyvyyttä. Milloin ja miten se on syntynyt ja miten kauan luulet sen säilyvän? Parityö tunnilla: Keskustelkaa, mitä kilpailuetu tarkoittaa? Mitkä ovat yrityksenne kilpailuetuja – puretaan yhdessä taululle. HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

3 Teoriaa arvoketjuista ja kilpailuedusta
Porter: Kilpailuetu, Kappale 2 Arvoketju ja kilpailuetu Hitt & Ireland & Hoskisson: Chapter 3. The Internal Environment: Resources, Capabilities and Core Competencies Haberberg & Rieple: The Strategic Management of Organisations, Chapter 8 HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

4 Yrityksen sisäinen analyysi resursseista, kyvykkyyksistä, ydinosaamisesta
Tarvitaan, jotta ymmärretään millä keinoin yritys kilpailee – vahvuudet ja kehittämiskohteet vision saavuttamiseksi. HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

5 Yrityksen sisäisen analyysin komponentit kohti kilpailuetua ja strategista kilpailukykyä (Hitt – Ireland – Hoskisson) Strateginen kilpailukyky Kilpailuetu Tutustu myös Ydinosaamispuu- Käsitteeseen. Ydinosaamisten selvittäminen Ydinosaamiset (core competences) Arvoketju- analyysi 4 kriteriaa pysyvälle edulle Kyvykkyydet (capabilities) Resurssit aineelliset -aineettomat tuottaa arvoa asiakkaalle ei useita, joilla tätä kyvykkyyttä kallis imitoida ei voi korvata muilla kyvykkyyksillä ulkoistus (outsource) HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

6 ... yrityksen resurssit Aineelliset rahoitus
organisaatio: raportointi, seuranta, ohjaus fyysiset resurssit: tuotantolaitokset ja niiden varustelu, pääsy raaka-aineisiin teknologiset: patentit, tavaramerkit, copyright, ... Aineettomat ihmiset: tietämys (knowledge) uskollisuus johto organisaatiokäyttäytyminen innovointi maine brandi, maine, ... HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

7 ... yrityksen kyvykkyydet (capabilities)
Prosessit Kyvykkyys määritelmä: Yrityksen kyky käyttää yrityksen resursseja; kombinaatio proseduureista ja osaamisesta, joilla tuotetaan tuotteet ja palvelut KYVYKKYYS Työkalut ja teknologia Annukka Oiva Copyright © 2007 Oulun yliopisto Kyvykkyydellä tarkoitetaan aineettomien ja aineellisten pääomien integroitumisprosessin tuloksena syntynyttä yhteenliittymää, joka on kietoutunut organisaation infrastruktuuriin ja ilmenee organisaation toiminnassa vakiintuneina käytäntöinä. Kyvykkyys kuvaa, mitä organisaatio osaa tehdä ja viittaa organisaation ominaisuuteen, ei yksittäisten ihmisten osaamisiin tai teknologian tuomaan hyötyyn. Niiden tuottamilla tuotteilla ja palveluilla on erityisen paljon arvoa asiakkaille. Kyvykkyys määrittää organisaation suoritus- ja kilpailukyvyn sekä tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuudet. Strategiset kyvykkyydet ovat kyvykkyyksiä, jotka ovat välttämättömiä strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Strategian toimeenpanosuunnitelma perustuu niihin. Strategiset tavoitteet ovat kuitenkin aina lähtökohtaisesti venymisen tavoitteita; tavoitteita asetettaessa organisaatiolla ei ole vielä kyvykkyyttä toimeenpanna niitä. Organisaation kyvykkyyden tulee kehittyä organisaation strategisten tavoitteiden tasolle, jotta strategiset tavoitteet toteutuvat. Siksi strategian toimeenpanon kannalta on oleellista kyky johtaa kyvykkyyksiä strategisten haasteiden edellyttämällä tavalla ja vauhdilla. Strategisten kyvykkyyksien johtaminen on strategian toimeenpanon johtamista. Toteutumattoman strategian ratkaisuna ei välttämättä ole uuden strategian määrittäminen, vaan organisaation kyvykkyyden ja strategisten tavoitteiden välisen kuilun arviointi ja strategisten kyvykkyyksien kehittäminen. Organisaation strateginen valmius kuvaa onko organisaatiolla strategian toimeenpanon ja kyvykkyyksien vahvistumisen edellyttämät johtamisprosessit ja -käytännöt. Ihmiset – osaaminen HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

8 ... yrityksen kyvykkyydet (capabilities) / 2
yrityksen on jatkuvasti oltava selvillä mitkä ovat ne kyvykkyydet, joita on ylläpidettävä kehitettävä ulkoistettava kyvykkyyksiä ovat esim.: tehokas jakeluketjun hallinta tehokas projektien hallinta nopea uuden teknologian soveltaminen tuotteisiin Prosessit Ihmiset – osaaminen Työkalut ja teknologia KYVYKKYYS HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

9 ... yrityksen ydinosaamiset
Ydinosaamisella yritys erottuu kilpailijoistaan. Ydinosaaminen on yrityksen ’personoima’ – sitä ei voi helposti kopioida. Yrityksen strategiatyössä (esimerkiksi arvioitaessa uuden asiakassegmentin mukaanottamista) kyvykkyyksien ja ydinosaamisten arviointi tehdään rinnakkain – niitä ei voi erottaa toisistaan. HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

10 Ydinosaamisesta kilpailueduksi
Ydinosaamisia tulee jatkuvasti seurata ja kehittää Ydinosaaminen on ’pysyvää’, jos Se tuottaa jatkuvasti arvoa asiakkaalle Ei ole useita kilpailijoita, joilla on tätä samaa osaamista Se on kallis imitoida Sitä ei voi korvata muilla kyvykkyyksillä HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

11 Pohdi ryhmässä: Miten McDonalds eroaa kilpailijoistaan?
Mieti McDonaldsin toimintatapoja ja osaamista – yritystä kokonaisuudessaan ja kaikkia sen toimintoja: erityisesti niitä asioita, jotka erottavat sen kilpailijoista paremmuudellaan tai huonommuudellaan. Myös: mitä muutoksia olet huomannut yrityksen toiminnassa vuosien saatossa? KESKUSTELU RYHMÄSSÄ HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

12 Kilpailuetu - määritelmä
Jokin etu, joka yrityksellä on kilpailijoihinsa nähden, jolla se tuottaa suurempaa myyntiä tai tulosta tai pystyy pitämään enemmän asiakkaita kuin kilpailijansa. Kilpailuetu voi rakentua mm. seuraaviin: Yrityksen kulurakenne Tuotetarjooma Jakeluketju Asiakastuki Osaamisen hallinta HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava

13 Mitä kilpailuedulla tehdään?
Mahdollistaa kilpailijoihin nähden paremman arvon tuottamisen yritykselle / omistajille Mitä pysyvämpi kilpailuetu, sitä vaikeampaa kilpailijoilla on tuhota sitä. HAAGA-HELIA: kilpailustrategia LEA4LH004 Rautava


Lataa ppt "Kilpailustrategia LEA4LH004. Kilpailuetu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google