Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHilja Uotila Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Suunnittelu Vain hyvällä suunnittelulla päästään vapaaehtoistoiminnassakin tuloksiin. Suunnittelun perustana on tilanteen analysointi. Analyysin jälkeen tehdään suunnitelma (strategia). Suunnitelma hyväksytään klubissa. Suunnitelma (strategia) toteutetaan.
2
Klubin strategiasuunnittelu 1
KESKITY OLEELLISEEN MIKÄ ON OLEELLISTA? - KILPAILUKYKY - TULOS - JÄSENTEN VIIHTYVYYS - NÄKYVYYS, ARVOSTUS, ARVOT AVAINASIOITA: TOIMINNAN SUUNNITTELU ORGANISOINTI JOHTAMINEN
3
Klubin strategiasuunnittelu 2
TOIMINNAN SUUNNITTELU MISSÄ OLEMME NYT MINNE HALUAMME MENNÄ MITEN SINNE PÄÄSEMME TARKISTUS OLEMMEKO MENOSSA SINNE MITÄ ON STRATEGIA ?
4
Klubin strategia Tavoitteet Strategia Klubikysely Analyysi
Ympäristöanalyysi SWOT Toiminta-ajatus (Missio) Strategian luominen Tavoitteet Strategia Toimintapolitiikka Toimenpideohjelmat Strategian toteutuminen Menettelytavat Arviointi Toteutus
5
Analyysin suoritus Suositellaan analyysin tekijäksi klubin seuraavan kauden presidenttiä. Hän voi ottaa kehitysryhmään 2-3 muuta jäsentä. Analyysivaihe kestää useamman kuukauden. SWOT-tulos pitää viedä klubiin keskusteltavaksi. Analyysin jälkeen alkaa strategian luominen, jossa eri vaiheet on syytä hyväksyttää klubikokouksessa. ÄLÄ HOSU!
6
Klubikysely Tehdään klubikokouksessa kirjallisena
Lähetetään tieto kyselystä (kaavake) klubikokouskutsun yhteydessä. Poissaolevilta pyydetään vastaukset sähköpostina Vastaamiseen aikaa 15 minuuttia,
7
Ympäristöoletus Strategian tekijä (tai tekijät) olettaa klubin toimintaympäristön kehityksen 5-10 vuoden aikana; esim. toiminta-alueen rakenteellinen muutos toiminta-alueen ikärakenne EU, liikkuvuus kodin ulkopuoliset vaikutteet kilpailu harrastuksista taloudellinen tilanne uusavuttomuus jne.
8
Jäsenistö Myös klubin sisällä tehdään tehdään oletuksia esim.
ikärakenteen kehittyminen motivaatio tasa-arvon lisääntyminen johtajuuden kehitys organisaation ja sääntöjen kehitys jäsenyyden identiteetti
9
SWOT (Strenght,weakness,opportunity,threaght)
Tekijä suorittaa nk. SWOT-analyysin tuloksista: Strengths eli vahvuudet Weakness eli heikkoudet Opportunities eli mahdollisuudet Threaths eli uhkat
10
Weaknesses Opportunities Threats Strenghts OMAT VAHVUUDET
OMAT HEIKKOUDET Miten vahvuuksia vauhditetaan? Miten heikkouksia voi poistaa tai ennakolta ehkäistä? Opportunities YMPÄRISTÖN TUOMAT MAHDOLLISUUDET Threats YMPÄRISTÖN AIHEUT- TAMAT UHAT Miten mahdollisuudet voidaan ”valjastaa” käyttöömme? Miten uhat voidaan estää ennakolta tai kääntää mahdollisuuksiksi?
11
RAUTALANKAMALLI
12
Strategia Tuotealue Nykytila Tavoite Toimenpiteet Varainhankinta
Palveluakt. Apurahojen jako Klubikokoukset Kulttuuri
13
Nelikenttä analyysi Resurssi Tuote Asiakas Sidosryhmä Varainhank. akt.
Palveluaktiviteetti Apurahojen jako Klubin tilaisuudet Jäsenet Klubin varat Hallitus, toimikunnat Asiakas Sidosryhmä Yleisö, yritykset Autettavat Apurahojen saajat Klubin jäsenet Yleisö Yritykset Klubin jäsenet Lionsjärjestö
14
Tuoteluettelo Tuote Resurssit Asiakkaat Sidosryhmät
15
Nelikenttä analyysi 1 aktiviteetit
Resurssit - klubin jäsenet Asiakkaat- yritykset – paikkakunnan asukkaat Tuotteet- aktiviteetit Sidosryhmät – yhteiskunta – oma järjestö
16
Nelikenttä 2 Palveluaktiviteetit
Asiakkaat: Autettavat Resurssit: Klubin jäsenet Tuote: Palveluaktiviteetti Sidosryhmät: Ympäristö-Yritykset
17
Nelikenttä 3 Apurahojen jako
Resurssit: Klubin varat Asiakkaat: Apurahojen saajat Tuote: Apurahojen jakoprosessi Sidosryhmät: Klubin jäsenet, ympäristö
18
Nelikenttä 4 Klubitoiminta
Tuotteet: Klubin eri tilaisuudet Asiakkaat: Klubin jäsenet Resurssit: Klubihallitus, toimikunnat Sidosryhmät: Klubin jäsenet, lionsjärjestö
19
Toiminta-ajatus Miksi olemme olemassa? Mihin haluamme vaikuttaa?
Keitä olemme? Toiminta-alueemme. Etiikkamme.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.